Hopp til innhold

Sjekkliste for feilsøking for e-post på vår mailserver (gjelder ikke Exchange-mail eller andre løsninger)

1. Peker mx for domene riktig sted?

  • Skriv inn domenenavnet her: https://mxtoolbox.com/(Det skal peke til mekke.no hvis det er på vår mailserver). Hvis ikke kan det være domenenavnet som er utløpt, sperret (f.eks. pga. at firma er slettet og domenenavnet ikke er knyttet til en eier), mailkontoer er hos andre mail leverandør eller kan også være feil i DNS.

2. Kommer bruker på vår webmail på webmail.mekke.no?

  • Hvis ikke IP-adressen være blokkert eller et antivirus kan blokkere. Test evt. via et annet nett f.eks. koble til annen WIFI eller mobilnett osv.
  • Har du riktig brukernavn og passord for å logge inn på webmail (mekke.no).
  • Oppsett i et e-postprogram funker ikke - sjekk at oppsett er riktig (slik beskrevet på brukerhjelp) https://www.mekke.no/brukerhjelp-e-post-hjelp-8362s.html
  • Prøv å slå av antivirus (midlertidig) eller oppdater til siste versjon av mail programvare f.eks. Outlook, Thunderbird e.l.
  • Start din PC eller MAC på nytt.

3. Får du feilmeldinger?

  • Feilmelding «Arbeid frakoblet eller Frakoblet»:
    Betyr: Du har ikke nett eller du har klikket på arbeidet frakoblet knapp i meny «send og motta».
    Sjekk: Klikk på knappen Arbeidet frakoblet i meny «send og motta». Hvis du fortsatt ser feilmeldingen sjekk nettet om du surfe og gå til andre sider.
Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring