Hopp til innhold

Artikler

Kom i gang med Mekke Publisering

Mekke-tips

21. august 2018

Har du ikke prøvd ut Mekke Publisering enda, gir jeg deg i denne videoen en rask innføring i hvordan du kommer i gang med vårt verktøy. Denne gjennomgangen er for å komme i gang via hovedpanelet. 

Du finner mer info om å starte via Mekke Publiserings veiviser her

mvh

Erling Holst-Larsen, Daglig leder Mekke Media

Rabatt på din første Google-annonse

Markedsføring

14. juni 2018

Det er svært viktig at folk finner weben din når de søker i Google etter tjenester som du tilbyr. Det er to grep du kan ta for at flere skal finne deg:

  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Google-annonse

Et SEO-skippertak

For å ta det første først: SEO handler om redaksjonelle og tekniske grep som gjør at Google sender deg oppover i rangeringen. Vi tilbyr en SEO-pakke som tar et skippertak for deg. Flere av våre kunder bestilte dette skippertaket etter forrige nyhetsbrev som vi sendte ut.

Google-annonser er viktig for små bedrifter

Når konkurransen er stor i en bransje, er ikke SEO alltid nok til å havne høyt opp i Google-søk. Som et tillegg kan man ha Google-annonse som ser ut som et vanlig søketreff, bortsett fra at det står en liten firkant med ordet «annonse» før søketreffet. Slike annonser kalles Google AdWords.

Er du liten, må du altså noen ganger betale for bli størst. Men det er heldigvis ikke alt for store summer du må ut med for å komme på førstesiden i Google-søket nå og da. Du velger selv om det er snakk om hundrelapper eller tusenlapper i måneden.

Hvor mye du betaler, bestemmer hvor ofte du kommer på førstesiden i Google.

Vi hjelper deg å starte med Google AdWords

Mekke Media kan hjelpe deg i gang med Google AdWords. Man må blant annet opprette en konto, formulere en annonse og sette inn søkeord som knyttes til annonsen. I tillegg er det noe som kalles «utvidelser» som byr på noen viktige tillegg. Vi tar 400 kroner for å få dette på plass for deg. 

Selve annonseutgiftene er et forhold mellom deg og Google, men det vil skje ganske automatisk slik at du slipper å tenke på det. Det er i den forbindelse vi kan tilby rabatt til de fem første som ønsker slik hjelp fra oss.

Annonserabatt til de fem første

Bruker du for eksempel 500 kroner i annonsering den neste måneden, vil Google sponse deg med annonsering for 500 kroner i måneden etter. Google matcher det du bruker den første måneden opptil en verdi på kr. 750. Ta kontakt med oss slik at du sikrer deg denne muligheten.

Litt justering må til

Når annonsen først er laget, kan man etter en stund se om innholdet eller søkeordene bør justeres, det vil statistikken gi hint om. Det går også an å ha ulike annonser for ulike tjenester som du tilbyr. For øvrig vil annonsene være virksomme helt til du sier stopp. Man kan sette et månedlig tak på hvor mange annonsekroner som skal brukes, derfor blir det ingen økonomiske overraskelser.

Google-søk er svært viktig i markedsføringen, vi anbefaler sterkt at du benytter både søkemotoroptimalisering (SEO) og Google Adwords. Ta kontakt i dag, så fikser vi begge deler for deg. Og de fem første får altså rabatt på Google Adwords.

Kom i gang med nettbutikk

Mekke-tips

24. mai 2018

Selg varer mens du sover – en nettbutikk er alltid åpen. Som Mekke-kunde er du allerede vant med å lage nettsider i Mekke. Nettbutikken vi tilbyr, er integrert i systemet slik at du kjenner igjen måten å jobbe på.

Slik kommer du i gang med nettbutikk
Nettbutikk består av to elementer:

  1. Nettsider med bilder og sorteringer av produktene
  2. Betalingsløsning

Kom raskt i gang
Følg vår huskeliste for etablering av nettbutikk (se lenke nederst). Det går noen dager før betalingsløsningen er godkjent. I mellomtiden kan du legge inn produkter, bilder og produktomtaler.

Gi nok info til kundene

Når du oppretter en nettbutikk, er det viktig at du forklarer kundene hvilke betingelser du setter ved kjøpene. Utydelighet om dette er nemlig en av de viktigste årsakene til at kunder dropper å handle. Det er også viktig å gi god informasjon om betalingen. Du bør altså fortelle om angrerett, om garantier, om frakten er gratis eller ikke, og så videre. 

Videre er det slik at kundene ikke liker å måtte fylle ut mange felt, så det kan være lurt å gjøre det så enkelt som mulig for kunden å handle.

Hva kan du forvente?

I en nettbutikk er det kanskje 10 prosent av kundene som vil bestille noe. Halvparten av dem går til kassen. Men så kan de kanskje bli usikre på betingelsene, kanskje halvparten dropper ut i siste øyeblikk. Det betyr at for eksempel 2,5 prosent av de besøkende gjennomfører en handel. Arbeidet med å forbedre nettbutikken, tar aldri slutt:

Seks forhold som øker omsetningen i nettbutikken
1 Gode produkter til bra priser – i riktig sesong
2 Reklame på nettet som leder folk inn i nettbutikken
3 Søkemotoroptimalisert nettbutikk slik at folk finner butikken via Google
4 Oversiktlig nettbutikk med gode bilder og forklaringer
5 Enkel betalingsløsning
6 Oppfølging av kunder via nyhetsbrev

Rimelig løsning
For at du skal slippe unna med minst mulig utgifter, har vi lagt opp til at du selv bestemmer layouten i nettbutikken ut fra de malene vi har gjort klare. Du legger også selv inn produktene som du skal selge. Følg våre tekster med informasjon når du steg for steg kommer i gang med butikken.

Ønsker du at vi skal legge inn produkter for deg eller ordne noe med layouten, gjør vi det med timepris 790 kroner pluss mva.

Noen av finessene i nettbutikken
Her er noen av mulighetene i nettbutikken:

  • Sortere produktene i kategorier og underkategorier.
  • Vise varianter av hvert produkt, for eksempel ulike farger og størrelser med egne priser.
  • Vise prisene enten med eller uten mva.
  • Vise tilbehør eller andre produkter som hører til.
  • Kunden kan betale med kort, faktura eller Paypal.
  • Du kan også velge lagerstyring.

Har du allerede Mekke publiseringsløsning, ligger nettbutikkmuligheten inne allerede. Publiseringsløsningen inklusiv nettbutikk koster 187,50 kroner i måneden pluss mva (pris pr mai 2018). Skal du ha kun nettbutikk og ingen andre nettsider, blir prisen den samme.

Velg leverandør av betalingsløsning
Du kan velge mellom to leverandører av betalingsløsninger. Begge tilbyr at kunden din kan betale med ulike kort.

Den ene leverandøren heter Paypal. Har du ingen omsetning, er Paypal gratis. For hvert salg tar Paypal et gebyr som er 3,4 prosent pluss 2,80 kroner per innenlandstransaksjon. Selger du et produkt for 500 kroner, tar Paypal nesten 20 kroner. Selger du for 200 kroner, tar Paypal nesten 10 kroner.

Dette gjelder hvis omsetningen er under 20.000 kroner per måned. Gebyrene blir lavere hvis du omsetter for mer.

Uansett er dette en løsning der du får penger av kunden før du har rukket å pakke varene. Faktura kan være risikabelt, det er ikke sikkert kunden betaler.

Her kan du opprette bedriftskonto hos Paypal

Den andre leverandøren for betalingsløsning heter Dibs.
Etablering: 3000 kr
Månedspris: 350 kr
Transaksjonspris: 3 kr

Du kan opprette avtale med Dibs her

Har du 100 salg á 200 kroner hver i måneden, utgjør det en omsetning på 20.000 kroner. Da har du betalt 750 kroner til DIBS (300 kroner i transaksjoner pluss 350 i månedspris). Velger du Paypal som betalingsløsning, vil du i dette dette eksempelet ha betalt 960 kroner (680 + 280).

Ta kontakt med erling@mekke.no, så hjelper han deg videre med nettbutikk. Eller les mer her om Mekkes nettbutikkløsning.

GDPR - 5 viktige punkter alle bør forstå

Diverse

19. april 2018

Alle bedrifter har viktige ansvar knyttet til den nye personvernloven - de vil da være behandlingsansvarlige av personopplysninger. Noen av disse pliktene skal vi nå se på. Husk at det mest sannynlig vil være flere, men det er lurt å begynne med noen.

I tillegg har noen bedrifter ekstra mye ansvar - blant annet de som driver firma for å ta vare på data for andre , eller lager programvare eller jobber med sensitive opplysninger. Disse er databehandlere og har strenge regler til sikkerhetsrutiner m.m. Det kommer en egen oversikt for dem senere.

Hva må en helt vanlig bedrift kunne vise frem etter 28.mai hvis datatilsynet skulle tenke seg å komme på kontroll. HUSK: Reglene gjelder i utgangspunktet kun for personer og personopplysninger. Dette betyr at hvis du bare forholder deg til bedrifter så kan det bli noe enklere - MEN hvis du oppbevarer f.eks. navn og telefon nr om ansatte i bedrifter så vil allikevel reglene gjelde da dette er personopplysninger.

Jeg har valgt ut 5 punkter som alle må forstår uansett hva de jobber med.

Det er vanskelig å forklare dette uten å henvise til reglene, og enn så lenge så tar jeg utgangspunkt i den foreløpige oversettelsen som ligger på datatilsynet sine sider:  
https://www.datatilsynet.no/globalassets/global/regelverk-skjema/forordningen/uoffisiell-norsk-oversettelse-av-personvernforordningen.pdf

1: Forstå hva behandlingsansvarlig (data-EIER)  eller databehandler (data-LEVERANDØREN)

Artikkel 4 «behandlingsansvarlig» en fysisk eller juridisk person, en offentlig myndighet, en institusjon eller ethvert annet organ som alene eller sammen med andre bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke midler som skal benyttes;

«databehandler» en fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet, institusjon eller ethvert annet organ som behandler personopplysninger på vegne av den behandlingsansvarlige

2: Lovlighet av lagring av data. Har kunden gitt samtykke ?

Eksisterende kunder eller andre du samarbeider med kan du lagre nødvendig data, selv om du egentlig også fra disse bør innhente nytt samtykke. Du må allikevel alltid huske å ha med et felt på epost du sender ut med link til din personvernerklæring og en mulighet for å trekke samtykket, se, endre eller slette opplysninger du har lagret.

Artikkel 5

f) behandlingen er nødvendig for formål knyttet til de berettigede interessene som forfølges av den behandlingsansvarlige eller en tredjepart, med mindre den registrertes interesser eller grunnleggende rettigheter og friheter går foran og krever vern av personopplysninger, særlig dersom den registrerte er et barn.

Har kunden gitt samtykke til å lagre.  Enten har du bedt om spesielt samtykke ellers vil mye gå under :

Artikkel 7

Punkt 4. Ved vurdering av om et samtykke er gitt frivillig skal det tas størst mulig hensyn til blant annet om oppfyllelse av en avtale, herunder om yting av en tjeneste, er gjort betinget av samtykke til behandling av personopplysninger som ikke er nødvendig for å oppfylle nevnte avtale

MEN husk
Punkt 3. Den registrerte skal ha rett til å trekke tilbake sitt samtykke til enhver tid. Dersom samtykket trekkes tilbake, skal det ikke påvirke lovligheten av behandlingen som bygger på samtykket før det trekkes tilbake. Før det gis samtykke, skal den registrerte opplyses om dette. Det skal være like enkelt å trekke tilbake som å gi samtykke

HUSK: Det er ikke lov å bruke innhentede opplysninger til å sende ut info om noe du ikke har bedt om. DETTE er et viktig prinsipp i den nye loven. Slutt på å lure ut epost og info

3: Hvilke krav er det for å informere dine kunder

Artikkel 13:
1. Når personopplysninger om en registrert samles inn fra den registrerte, skal den behandlingsansvarlige på tidspunktet for innsamlingen av personopplysningene gi den registrerte følgende informasjon:
a) identiteten og kontaktopplysningene til den behandlingsansvarlige og eventuelt den behandlingsansvarliges representant,
b) kontaktopplysningene til personvernrådgiveren, dersom dette er relevant,
c) formålene med den tiltenkte behandlingen av personopplysningene samt det rettslige grunnlaget for behandlingen,
d) dersom behandlingen er basert på artikkel 6 nr. 1 bokstav f), de berettigede interessene som forfølges av den behandlingsansvarlige eller en tredjepart,
e) eventuelle mottakere eller kategorier av mottakere av personopplysningene

Dette punktet er det vanskelig å gjennomføre når en kunde ringer på telefon, eller en av dine ansatte har en samtale med en kunde ute på en jobb. Det letteste er å ha et felt på ditt ordre system, eventuelt et skjema med en mulighet for å krysse av for å registrere samtykke. Skjema bør da også ha en link til personvernerklæringen din ( se under). Det er også mulig å ha et kryss på bestillings-seddelen som kunden signerer på papir når han bestiller varer fra deg om at han har gitt samtykke til at du lagrer opplysninger. Ved kontroll må du kunne dokumentere at du har innhentet samtykke.

4: Du må ha en personvernerklæring

Personvernerklæringen er viktig fordi den gir informasjon om hva du gjør med den informasjonen og opplysningene du samler inn. Du må huske at datatilsynet kan ta kontroll og da må faktisk informasjonen du har på din pc stemme overens med informasjonen her. I tillegg er dette med å innhente samtykke til å lagre informasjonen viktig. Samtykke bør kunden krysse av på samtidig som han sender inn et skjema eller en bestilling på din side - og i den forbindelse bør det også være en link til personvernerklæringen.

Datatilsynet har laget en liste over ting som må være med 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/hva-betyr/?id=6319

Vi har hentet hele teksten fra den foreløpige norske oversettelsen samt av vi har laget 2 ulike eksempler til deg. En av utfordringene er hvor mye informasjon du skal ta med. Se menyen for personvernmal eller trykk her

5: Avtaler må lages med alle som du har datatjenester sammen med.

Som eier av data som du har samlet inn fra dine kunder eller medlemmer så har du plikt til å sørge for at de som behandler disse dataene på riktig måte - med riktig sikkerhet ( databehandlere - altså andre firmaer du får hjelp fra - eventuelt egne servere)

Vi har funnet et eksempel fra uninett, men det er fortsatt mye uklart om hvor omfattende en slik avtale skal være. Vi vil komme tilbake med mer info etterhvert som dette blir klart.

https://www.uninett.no/sites/default/files/imce/Sikkerhet/uninett.databehandleravtalemal_v.3.0.docx 

Tilslutt:
Dere har kanskje hørt at dere må ha personvernombud. Dette gjelder ikke så mange private små bedrifter. Datatilsynet har laget en sjekk her som du kan bruke hvis du er i tvil:

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/personvernombud/hvem-ma-ha-personvernombud/ 

Hvorfor GDPR. Hva er utfordringen for små bedrifter?

21. mars 2018

Allerede idag har Norge klare regler for personvern og HMS. Problemet er at det ikke har vært så strenge krav for bedrifter med under 5 personer ansatt tidligere. Siden GDPR forutsetter et interkontrollsystem i bedriften så må også små bedrifter nå lage slike systemer.

Er det komplisert å følge reglene ?

Dette spørsmålet vil ha ulike svar utifra hva du driver med. Hvis du forsøker å følge god forretnings-skikk allerede så har du ikke så mye problemer. Hvis du lagrer alt mulig i ditt datasystem om kunder, ansatte - og de ikke kan få innsyn. Kanskje du også forsøker å sende ut eposter til alle mulige personer og firmaer du ikke har et kundeforhold til- ja da har du mange problemer du må rydde opp i. Hvis du i tillegg oppbevarer eposter med sensitivt innhold og ikke har noen sikkerhet på ditt nettverk  - og ikke vet noe om hvordan dine underleverandører tar vare på data for deg - ja da er det mye du må finne ut av.

Et internkontrollsystem er ikke så vanskelig å lage. https://www.arbeidstilsynet.no/hms/internkontroll/ 

Du må starte med å finne ut om de ulike delene av HMS i bedriften din har et godt system for å bli fulgt opp. Hvis du allerede nå har personalmøter, medarbeidersamtaler, årlig gjennomgang av elektrisk system og annet teknisk utstyr - OG i tillegg tar brann og helseutfordringer på alvor i bedriften - ja da er det mer spørsmål om å skrive dette ned i dokumenter.

( Husk at alle ledere i bedrifter MÅ ha Hms kurs. Eneste unntak nå er om du er eneste person i ditt enkeltmannsforetak : https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/arbeidsgiver/hms-opplaring-ledere/ )

Det som er viktig er at avvik håndteres på en god måte. Når en av dine ansatte gir beskjed om at en røkvarsler ikke virker så er det et avvik. Dette avviket bør ikke bare inn i handlingsplanen, men det bør følges opp omgående med å bestille elektriker. På samme måte kan et avvik være at du ser at flere ansatte sliter med rygg og nakkeproblemer etter å ha brukt mye tid foran pc'n. Dette er et avvik som også skal inn i en handlingsplan, men du har da mer tid til å analysere problemet - finne løsninger - diskutere med de tillitsvalgte - og så iverksette løsningne. Noen ganger kan en løsning på et avvik være å lage en rutine i bedriften. Alt dette blir et godt internkontrollsystem - og hele systemet skal gjennomgås hvert år.

Det som er det nye nå er at også all info om personopplysninger og oppbevaring av disse - samt alt av databehandling skal dokumenteres i internkontrollsystemet. Det skal lages rutiner for å hjelpe kunder til å få se sin informasjon - og for å kunne slette informasjon. Du er også pliktig til å ha avtaler med alle de som oppbevarer data for deg.

Romerike Internett ønsker å gi enkel og grei informasjon til vanlige bedrifter om det nye regelverket for GDPR. Vi tror det er viktig å begynne med det mest grunnleggende for så å gå videre på de større utfordringene etterhvert. Vi ønsker å samle informasjon på en side som vi starter etter påske.

GDPR bygger på HMS arbeidet i bedriften din. Vi tror at dere som er i vanlige bedrifter kan begynne med å gå igjennom HMS systemet - og at dere på den måten kan komme langt i arbeidet med å forberede bedriften på det nye regelverket.

Følgende ting bør alle bedrifter gjennomføre i løpet av de neste 3 ukene:

1: Få oversikt over alle personopplysninger som ditt firma har. Har du notert ting i personalmapper eller i kundeoppfølgingssystemet som du ikke kan gi innsyn i? Stort sett så dreier reglene seg om vanlig sunn fornuft, men noen krav er strenge: Det er ikke lov å oppbevare sensitive opplysninger om f.eks. helse, religion eller legning. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/grunnleggende-personvernprinsipper-etter-nytt-regelverk/?id=7769 

2: Lag en risikoanalyse og handlingsplan for oppbevaring av data og andre opplysninger i bedriften https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/hva-betyr/?id=6321 

3: Finn ut hvem som er behandlingsansvarlig, og eventuelle databehandlere og
underleverandører. Det må inngås databehandleravtaler, og underleverandører skal
godkjennes av behandlingsansvarlig https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/hva-betyr/?id=6326 

Vi vil forsøke å hjelpe bedrifter som kanskje ikke har noen av disse tingene - eller andre HMS dokumenter på plass til å få et enkelt og greit system på nett. Gi oss gjerne noen tilbakemeldinger på hva du kunne tenke deg å få en forklaring på i tekst og video.

Hva er det grunnleggende du allerede skulle hatt på plass:
1: En HMS perm med internkontrollsystem

2: En handlingsplan for HMS arbeidet i bedriften din

3: Risikoanalyser og gjennomgang av HMS systemet hvert år

4: Bedrifter med mange ansatte skal også ha verneombud, AMU utvalg og flere andre krav - men vi antar at disse større bedriftene også allerede har kommet langt i GDPR arbeidet.

Send en epost til info@romerike.com hvis du har spørsmål eller tips til siden vi skal starte etter påske.

Slik lager du nettsted for småbedriften eller det nye produktet

Markedsføring

10. mars 2018

Kom i gang med nettsted

1) Bestem domenenavn

Det er ikke bare nye firmaer som trenger nettsider. Noen ganger fortjener et produkt eller en tjeneste en adskilt innpakning der kommunikasjonen ikke blir forstyrret av alt annet som firmaet tilbyr.

Hvilke domener er ledige? Her kan du søke etter hva som er ledig av domenenavn og så bestille.

Har du allerede et domenenavn? Er nettstedet ditt gammelt, bør du vurdere å renske bort all tekst og starte fra bunnen av. Kundenes behov og nettvaner har nemlig endret seg de siste fem årene. Svært mange leser nå nettsider på mobiltelefon. Og det du forklarte på nettsidene dine for noen år siden, er kanskje unødvendig eller misvisende i dag.

2) Forstå kundens behov

Sitt sammen med noen kolleger og beskriv to-tre av dine typiske kunder. Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hvordan er de kledd? Hva er de opptatt av? Hvor mye tjener de? Yrke? Utdannelse? Mennesketype? Hvor i livet er de?

Og deretter: Hvilke behov har de som du skal løse for dem?

Finn gjerne et bilde på internett som kan passe til hver kundetype. Gi gjerne kunden også et navn. Alexander og Ronny gir ulike assosiasjoner. Nå ser du kundene for deg og kan tenke gjennom hva nettsidene skal løse.

Hvilke informasjoner må du gi kundene på nettsidene? Er det noen poenger som de ikke er klar over og som du må gi dem?

3) Finn ut hva du trenger

Ønsker du en enkel løsning der du selv kan legge ut nye sider? Ønsker du å kunne endre menyene når som helst? Ønsker du å kunne snakke norsk i telefonen hvis du skulle trenge hjelp? Ønsker du å kunne dra på ferie og så publiseres artikler automatisk på de datoene du har bestemt? Skriv ned dine behov.

4) Velg et rimelig webhotell som også tilbyr publiseringsløsning

Det kan være forvirrende å sammenligne priser fra ulike webleverandører. Noen tilbyr kun webhotell, andre tilbyr publiseringsløsninger eller kanskje bare design. Før du vet ordet av det, trenger du både en nettbutikk og en mulighet for å selge billetter, blir det tillegg i prisen? Hva med egne e-postadresser til firmaet ditt?

Med Mekke Publisering får du alt på en gang:

  • domene
  • webhotell
  • e-postadresser
  • ulike designmaler
  • påmeldingsløsning
  • nettbutikk
  • kontakt oss-skjema med kart
  • datostyrt publisering
  • endring av menyer når som helst
  • enkelt å legge inn youtubefilmer
  • mediebank (du kan vise pdf-filer eller excelfiler for eksempel)
  • sortering med kategorier

Alt dette får du for 2280 kroner i året fra 2018, eks mva.

Vi har holdt på i mange år og har hele tiden justert vår løsninger og systemer slik at de skal komme rimelig ut. I tillegg legger vi opp til at du skal ordne det meste selv. Vi har mange artikler og videoer som forklarer punkt for punkt hvordan du går frem. Står du fast, hjelper vi gjerne til for 790 kroner pr time.

5) Lag innhold

Det er to ting du må tenke på når du lager innhold:

  1. Hva er kunden interessert i?
  2. Hva gir treff i søkemotorene?

Mange webredaktører skriver for mye om temaer som kunden ikke er interessert i, for eksempel om bedriftens historie. Jo da, noen ganger kan bedriftens historie være artig, men tenk først og fremst på kunden. Hva kan hjelpe kunden? Har du tips og råd? Tilbud?

Lag aldri overskrifter som «Nå er høsten her», for det gir ikke treff i Google. Bruk ord som folk søker med. Mekke har journalist/tekstforfatter i staben og kan hjelpe deg med innholdet.

Husk å avslutte alle sider med en oppfordring til kunden om å gå videre. Kan kunden lese mer på en annen side? Eller kanskje gå direkte til nettbutikken?

Men uansett må du antagelig gi kundene svar på dette:

  • Hvem er dere?
  • Hva selger dere?
  • Hvordan komme i kontakt med dere?

Noe som er mye vanskeligere å svare på, er dette:

  • Hva gjør dere unike?
  • Hvorfor er dere bedre enn konkurrentene?

6) Spre lokkemat i sosiale medier

I sosiale medier kan du skrive ingresser. Resten må folk lese på nettsidene dine. Slik lokker du dem ett skritt nærmere en handel.

Ta kontakt med oss i Mekke Media, så hjelper vi deg å starte en ny web.

Kontakt: info@mekke.no eller ring Erling på telefon 928 15 028.

Eller test vår publiseringsløsning i 14 dager her. Det er ingen fakturering som starter etter 14 dager, alt er gratis helt til du eventuelt sier ok på e-post til oss.

Bruk mer bilder!

Markedsføring, Mekke-tips

22. februar 2018

Nå som vi alle har smarttelefoner er det enkelt å få fine bilder uten å være proffe fotografer. De fleste klarer også å få bilder som er gode nok for firmaets nettsider. 

Et bilde kan si mer enn tusen ord, og det kan gi et godt førsteinntrykk som gir deg lyst til å lese teksten det står i sammenheng med. Jeg ser at det på mange nettsider blir brukt clipart og illustrasjonsbilder som kan kjøpes eller lastes ned gratis fra f.eks. Pixabay. Noen ganger funker det bra, men det kan fort bli kjedelig og intetsigende.

Jeg sier ofte til kunder at de bør ha mennesker på bilder som brukes på nettsider, og helst bilder av de som faktisk jobber der. Det gjør nettsidene mer personlige og varme, og i mange tilfeller er det jo det eneste stedet kunder kan se de som jobber der da det meste går på e-post og telefon. 

Vi har i den siste tiden jobbet med at det skal bli enklere å presentere bilder i Mekke Publisering. Som nevnt før kan du nå enkelt legge inn headerbilder eller bildevekslinger, som er store bilder som vises rett under menyen på nettsiden. Du har også mulighet å sette inn bildekaruseller der du ønsker på vanlige sider og i artikler/blogg. Hvis du har mange bilder som skal vises (f.eks. fra et prosjekt), kan de legges i et album hvor brukeren kan se og bla igjennom disse på forskjellige måter.

Bedre bildefunksjoner i Mekke Publisering

Vi har nå oppgradert bildefunksjonene slik at de er enklere å jobbe med. En viktig oppdatering er at du nå slipper å tenke på bildeoppløsning (mb) da dette automatisk optimaliseres. Du kan altså laste opp orginalbilder i full oppløsning, og bildene vil skaleres ned etter behov ved visning. 

Det kan være greit å lese gjennom våre nye bruksanvisninger, selv om skjermbildene i publiseringsverktøyet er ganske selvforklarende.
Les om mediabibliotek, om bildegalleri og om headerbilde (et stort bilde øverst på nettsiden)

Blir du forvirret forskjellige bildedefinisjoner finner du en oversikt her.

Ta gjerne kontakt med oss om dette!

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media

Slik kommer du i gang med nyhetsbrev

E-post, Markedsføring

11. januar 2018

Selg mer med nyhetsbrev

Det er mye lettere å selge mer til eksisterende kunder enn å få tak i nye. Lager du gode nyhetsbrev, skaper du også sterkere bånd mellom deg og kundene. Mekke Media hjelper deg gjerne i gang med å sende ut nyhetsbrev og tilbudsbrev.

Bruk for eksempel systemene Mailchimp eller Getdrip som begge finnes i gratisversjoner. På nettsidene dine lager du så påmelding til nyhetsbrev, da havner e-postadressene automatisk inn på en liste. Hent gjerne også ut kundenes e-postadresser fra regnskapssystemet og last dem inn i listen. Skriv tekst, legg inn bilder og trykk send.

Det kan lønne seg å ikke ha den fulle teksten i nyhetsbrevet. Lag en lenke videre til artikkelen som ligger på weben din. Slik leder du kunden nærmere et salg.

Lag gjerne en årsplan med ideer til nyhetsbrev slik at du sender ut i tide før de ulike sesongene.

Systemene ligger som nettbaserte tjenester og det er lett å komme i gang. Vi kan hjelpe deg å bruke dem til å sende ut nyhetsbrev. Vi kan også hjelpe deg med ideer, tekst og bilder, og tar betalt pr time vi hjelper deg. Eventuelt kan du be om en fast pris for et prosjekt.

Bruk Mailchimp for å sende ut nyhetsbrev og tilbud

Mailchimp har en gratis versjon av sitt nyhetsbrevsystem. Der kan du ha opp til 2.000 kunder/e-postadresser med mulighet til å sende ut 12.000 e-poster i måneden. Har du flere kunder enn det, må du ut med enten 10 dollar i måneden (omkring 90 kroner) eller 199 dollar i måneden (omkring 1800 kroner), det spørs hva du krever av systemet.

Mailchimp er lett å bruke, du ledes videre steg for steg frem til du trykker på send-knappen. Etterpå får du se statistikk over hvor mange som åpnet brevet og hvilke saker som var populære.

Eller bruk Getdrip til å sende ut tilbud og nyheter

I gratisversjonen av Getdrip kan du ha 100 kunder/e-postadresser. For 41 dollar i måneden (omkring 360 kroner) kan du ha 2.500 kunder. For 83 dollar kan du ha opp til 5.000 kunder. Betalingen skjer årlig.

Mange muligheter for nyhetsbrev

Andre systemer for nyhetsbrev er for eksempel Mailmojo som tar 149 kroner pr måned for 500 kontakter eller Make Newsmail som tar 500 kr pr måned for 500 kontakter. Du finner mange flere på nettet. Prisene på de ulike systemene varierer for eksempel med hva som ellers tilbys. Make Newsmail har for eksempel et arkiv med bilder som du kan bruke, med Make er du for øvrig ikke langt unna å kunne sende ut SMS-er til kunder eller å lage julekalender.

Norsk lov og nyhetsbrev

Du kan ikke sende nyhetsbrev til hvem du vil. Kort sagt må mottakerne enten være dine kunder eller så må de ha meldt seg på nyhetsbrevet frivillig. Og uansett må mottakerne ha anledning til å si nei takk til flere nyhetsbrev.

Når du bruker et proft system som sender ut nyhetsbrev, vil det passe på at de som melder seg av, blir fjernet fra listene.

Mekke Media hjelper deg i gang

Si fra hva du ønsker hjelp til. Vi kan for eksempel hjelpe deg gjennom det første nyhetsbrevet, så ligger alt til rette for at du sender ut de neste. Eller vi kan hjelpe deg å lage påmelding til nyhetsbrev på weben din. Eller vi kan ta oss av alt og sende ut alle nyhetsbrevene for deg.

Ta gjerne kontakt med oss om dette!

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media

Reklame via e-post: Du kan ikke sende til hvem du vil

E-post, Markedsføring

11. januar 2018

I Norge kan du ikke sende e-post-reklame til hvem du vil. Her er reglene:

Lovlig å sende til sine egne kunder

Betingelser

  • Bedriften som sender ut reklamen, må ha mottatt e-postadressen i forbindelse med salg.
  • Ny reklameutsendelse på e-post må gjelde bedriftens egne varer.
  • Kunden må også få mulighet til å melde seg av. 
  • Det samme gjelder meldinger på mobiltelefon.

Lovlig å sende til alle som har sagt ok til å motta reklame eller nyhetsbrev

Betingelser

  • Mottakeren må ha gitt forhåndssamtykke, for eksempel på en nettside der personen har sagt ja takk til nyhetsbrev.
  • Personen må få anledning til å melde seg av.
  • Samtykket må være helt frivillig, man kan ikke koble samtykket til noe annet, for eksempel adgang til nettbutikk.
  • Samtykket må også være i form av en aktiv handling, det er ikke lov å lure folk med en ferdig utfylt avkrysning som er vanskelig å se.

Lovlig å sende til alle generiske e-postadresser

Betingelser

  • Man kan ikke sende til fysiske personer, e-postadressen må ikke være et personnavn slik som peter@mekke.no, men det må være en avdeling i bedriften, slik som sykkelutleie@mekke.no eller gjelde hele bedriften slik som post@mekke.no.
  • Forbrukerombudet skriver: «Forbudet gjelder også selv om en fysisk persons e-postadresse er registrert som kontaktadresse til et foretak i Brønnøysundregisteret eller i et annet firmaregister.»

Reglene gjelder ikke pengeinnsamlinger

  • Ifølge Forbrukerombudet gjelder reglene også for idrettslag og lignende som selge lodd eller varer for å tjene penger.
  • Reglene gjelder derimot ikke hvis man samler inn penger til andre.
  • Også markedsundersøkelser og spørreundersøkelser slipper unna reglene. Men det hjelper ikke å kalle utsendelsen «spørreundersøkelse» hvis den egentlig inneholder salgsargumenter mellom linjene.

Markedsføringsloven paragraf 15

Markedsføringsloven paragraf 12

Nye personvernregler våren 2018

EU får nye personvernregler våren 2018 – også kjent som GDPR. Regelsamlingen er så lang som en halv roman – 49.000 ord. En norsk oversettelse av GDPR.

Kom i gang med nyhetsbrev og tilbud på e-post

Mekke kan hjelpe deg å komme i gang med e-post-reklame og nyhetsbrev. Vi kan også sende ut for deg. 

Ta gjerne kontakt med oss om dette!

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media

Du kan ha annonser inne i andres Google-søk

Markedsføring

19. desember 2017

Slik virker Google Adwords

Når folk søker i Google etter noe i din bransje, kan du betale Google for at en annonse for bedriften din skal skvise seg inn som de første treffene. Dette kalles Google Adwords.

Når folk klikker på annonsen (som ser ut som et vanlig søketreff), kommer de til nettstedet ditt eller til en spesiell landingsside som du har laget.

Slike annonser kan du kjøpe direkte fra Google ved å bruke kredittkortet.

Det koster ingenting at annonsen din vises, du betaler kun når noen klikker på annonsen. Betalingen skjer automatisk - det samles opp en del klikk og så trekkes det fra kortet en gang i blant.

Google Adwords består av fire faktorer

  1. Du bestemmer søkeord som skal skape en annonse
  2. Du bestemmer hvor mye du byr på hvert søkeord slik at du slår konkurrentene.
  3. Innholdet på nettsidene dine må stemme overens med søkeordene du gir til Google. (Google liker ikke når folk "jukser" med søkeord.)
  4. Annonsens innhold

Ikke så vanskelig likevel

Du kan legge inn bud på søkeord. Den som byr høyest, vinner og da er det den annonsen som vises. Men Google har også et opplegg der Google selv sørger for at dine bud er akkurat passe slik at du får vist frem en del annonser.

Når du starter med Google Adwords, kan det være greit å velge den enkleste løsningen slik at du blir kjent med systemet og ser antallet responser du får.

Slik kommer du i gang med Google Adwords

For å komme i gang med Google Adwords, må du først ha en gratis Google-konto, den kan du bruke til (ekstra) mail og mye annet som Google tilbyr. Kanskje har du en slik konto allerede.

Deretter må du opprette en gratis Google Adwords-konto. Begge deler finner du Googles sider.

Når det er gjort, kan du bestemme et dagsbudsjett. Da holder Google seg til det.

Så kan du legge inn en liste med ord som du tror folk bruker når de skal finne slike varer som du tilbyr.

Når du legger inn hvert enkelt ord i listen, viser Google automatisk hvor populært hvert ord er. Populære ord koster mye pr klikk. Dagsbudsjettet kan bli raskt brukt opp dersom du velger de aller mest populære ordene.

Ved for eksempel ordet «forbrukslån» er det stor konkurranse, så det ordet er dyrt. Når du legger inn dine ord, får du altså et hint om antall besøk som du kan få med det dagsbudsjettet som du har satt. Dermed kan du gjerne prøve deg frem med ulike ord i listen før du sier OK. Du kan også justere dagsbudsjettet til du er fornøyd med det antallet besøk som Google beregner at du kommer til å få.

Hvor mye du er villig til å bruke pr dag, er opp til deg. Du kan sette dagsbudsjettet til alt fra et par-tre kroner til mange tusen kroner. Det er ulike måter å sette prisen på, du kan betale cost per click (CPC), cost per thousand impressions (CPM), cost per view (CPV) og så videre. Men uansett finnes det altså en løsning som gjør at du kommer raskt i gang uten å gjøre det for innviklet.

I tillegg til listen med søkeord, må du også sette inn noen ord i selve annonsen som skal vises frem. Det er plass til bare noen få ord i annonsen, så det gjelder å velge ord med omhu. Overskriften blir på bare fire-fem ord. Så kommer en ingress på åtte-ni ord. Midt i mellom vises nettadressen din. Dette er alt som vises i de enkleste annonsene.

Fra annonse til kundebesøk

Skal du fortelle om hele firmaet ditt i en så liten annonse, kan det hende den ikke gir mange nok besøk, for du klarer kanskje ikke å skille deg godt nok ut. Du får fortalt at du driver et bilverksted eller er frilans tekstforfatter, men du får knapt frem hva som er dine spesialiteter og gode tilbud. Du kan eventuelt lage flere annonser som hver for seg spisser seg inn mot ulike produkter eller tjenester som du selger.

Er du på jakt etter kunder som skal fysisk møte opp hos deg, fordi du er tannlege eller leier ut festlokaler i kommunen, kan det lønne seg å ta med stedsnavnet der du holder til.

Lag så landingssider for hvert produkt eller tjeneste. En landingsside er teknisk sett en helt vanlig side på weben din, men du har på den fjernet mest mulig av elementer som ikke handler om akkurat dette salget. Landingssiden skal følge opp der annonsen slutter. Ha tekst, bilder og film som informerer om det du selger.

Pass på at landingssidene har en mulighet for å bestille det du selger eller at leseren på annen måte blir oppfordret til en handling. Dette kalles CTA – call to action.

Avslutt for eksempel landingssiden med et kontaktskjema, da vil du få e-post hver gang noen responderer. Slik får du en oversikt over hvor godt – eller dårlig – annonsen på Google virker.

Kjeden er ikke bedre enn det svakeste ledd. Får du få responser, må du kanskje legge inn andre søkeord, øke dagsbudsjettet, skrive bedre annonsetekst eller lage en bedre landingsside. Eller kanskje til og med se på prisen og tjenesten som du tilbyr.

Når du logger inn på din Google Adwords-konto, gir Google en del opplysninger om hvordan annonsen virker. Du kan se om folk sitter med mobiltelefon eller datamaskin når de søker. Du ser også søkefrasene. Alt dette hjelper deg å finjustere hele kjeden.

Både Google-konto og Google Adwords-annonser kan du opprette på egen hånd. Men Mekke hjelper deg gjerne å komme i gang, vi tar kun betalt for hver enkelt time vi hjelper deg. Og her er vår CTA:

Ta gjerne kontakt med Erling i Mekke Media:

erling@mekke.no

Telefon: 928 150 28 eller 69 33 33 21

Nye verktøy i publiseringsplattformen

Mekke-tips

28. november 2017

Dette er nytt i vår publiseringsplattform Mekke Publisering:

  • Tidsinnstilling av blogginnlegg
  • Tags og kategorier i blogginnlegg
  • Lenke til enkeltartikler fra editoren

Bestemme dato for publisering

Når du har skrevet ferdig en artikkel, kan du nå bestemme at den skal publiseres automatisk senere, for eksempel om noen dager eller uker. Slik kan du gjøre alt klart før du drar på ferie eller dere skal ha en kampanje i mange kanaler.

Du kan for eksempel ha en ukes kampanje der du gir løfter om dagstilbud. Hver dag legges det automatisk ut et nytt tilbud, det har du gjort klart på forhånd. Så kan du for eksempel i sosiale medier lokke folk over til hvert enkelt dagstilbud på nettsidene dine. Hva med å lage en slags advendtskalender med julegavetips? Eller kanskje påskequiz? Eller før-sommerferien-tilbud?

Det er uansett kjekt å ha muligheten til å legge artikler klar til publisering.

Gi artiklene tagger

Menystrukturen din kan ikke fange opp alle behov som leserne dine har. Med tagger og kategorier kan leseren selv velge hvilke typer artikler som skal vises.

Kategorier og tagger vises i mindre skrift nedenfor overskriften i artikkelen som kunden din leser. Det er du som bestemmer hva kategoriene og taggene skal hete.

Skjermbilde som viser hordan man legger inn tagger.

Eksempel: Du selger produkter man bruker på fritiden. Da kan du for eksempel ha en kategori som heter «Utendørs» og en annen som heter «Innendørs».

Skriver du om et produkt utendørs, slik som sykler, setter du på kategorien «Utendørs». Trykker kunden på kategorien «Utendørs» rett nedenfor overskriften, vises alle artikler som handler om utendørsprodukter.

I tillegg kan du sette på tagger. Hekte på taggen «Sykkel» i alle artikler der du nevner sykler.

Du vet ikke på forhånd hva leseren er på jakt etter. Med kategorier og tagger hjelper du leseren å finne frem på sidene dine. Du kan rett og slett oppnå økt salg ved å sette på kategorier og tagger.

Kategorier er noen få hovedområder som de aller fleste artikler kan legges inn under. Tagger er mer detaljorientert.

Har du ikke tid til å ta jobben med å sette på kategorier og tagger, kan vi i Mekke gjøre en innsats. Det er ikke slik at du er nødt til å ha kategorier og tagger, men det hjelper som sagt leserne, spesielt på nettsteder der det er mange artikler.

Lenke til enkeltartikler fra editoren

Når du skriver en artikkel, skal du kanskje i teksten lage lenke til en annen side på weben din. Nå er det en enklere løsning for dette. Du klikker på en liste for interne sider og velger hvilken side du skal lenke til.

Skjermdump som viser hvordan man lenker internt.

Legg inn liste av artikler

Når du i en artikkel skal legge inn en liste over artikler som er av samme kategori, kan du velge hvor mye av hver artikkel som skal vises i listen. Du kan skru bildene av eller på og du kan velge hvor mange ord fra hver artikkel som skal vises.

Skjermdump som viser hvordan man legger inn lister av artikler.

I tillegg kan du nå velge om formateringen fra artiklene skal vises i listen.

Det samme gjelder også for sider (se sideeditoren).

Så da er det bare å sette gang med nye grep som kan øke salget eller forbedre kommunikasjonen. Har du publiseringsplattformen vår, kan du lese mer på våre hjelpesider.

Blogging gir økt søkemotoroptimalisering (SEO)

Markedsføring, Mekke-tips

26. november 2017

Du leser nå en artikkel i vår blogg. Vi blogger om markedsføringsråd, Mekke-tips, kundereferanser og mye annet. Ofte er det ting som flere kunder har spurt om i kontakt med oss, eller ting jeg vet kunder kan ha nytte av. Kom gjerne med forslag til innhold!

I tillegg til å gi nyttig info til gamle og nye kunder, er blogging også nyttig for søkemotoroptimalisering (SEO). Det viktigste du kan gjøre for å bli synlig via Google-søk, er nemlig å ha godt innhold på dine nettsider, med ord og uttrykk som du tror at dine "drømmekunder" (kunder du er ute etter) vil google etter. Det kan også gjøre at andre velger å lenke til din blogg hvis de mener at det kan være nyttig for sine lesere. Slike lenker inn til dine nettsider er også gull verdt for SEO. Her finner du mer info om søkemotoroptimalisering.

Du har kanskje ikke tenkt over det, men du som driver et firma (eller en organisasjon) har ofte kunnskap som kan være nyttig for mange av dine kunder, og selv om du ikke liker eller er veldig god til å skrive kan du formidle kunnskapen enkelt og evt. lenke til andre steder der man kan finne mer info. Dette hjelper deg å få enda bedre tillit fra dine kunder.

Det er nå enkelt å komme igang å blogge via Mekke Publisering. Du velger Innhold, Artikler og kan opprette kategorier og raskt sette igang med å legge inn bloggartikler. Du kan så sette blogginnleggene i menyen eller på vanlige sider. Her finner du en brukerveileding for artikler/blogg i vårt verktøy

Tips til ferske webredaktører

Markedsføring, Mekke-tips

30. oktober 2017

Er du i ferd med å få ansvar for bedriftens nettsider? Eller kanskje har du startet eget firma og aner ikke hvordan du kommer i gang med egen web?

Pust rolig, vi sørger for at du får bedriften på nett og at dere får e-postadresser og så videre. Det er bare å ta kontakt med oss, så tar vi det steg for steg.

Likevel kan det være greit å kjenne til en del begreper slik at du forstår hva som skjer i kulissene når du er kunde hos oss.

Det kan være en forvirrende jobb å sammenligne priser fra ulike leverandører. Noen tilbyr webhotell, andre tilbyr publiseringsløsninger eller kanskje bare design. Hva er forskjellen? Nå skal vi kort forklare det. Se på denne figuren:

Pyramide som viser hvordan en web er bygget opp.

I bunnen trenger bedriften et domene, det er bedriftens adresse på nettet. Vi hjelper deg å skaffe det.

Tekst og bilder som du bruker, må ligge på en server, det kalles webhotell. Vi har det.

Så trenger du en publiseringsløsning slik at det er lett for deg å legge ut bilder og tekst, via maler. Vi har også det. Ja, vi har alt som finnes i figuren. Andre leverandører tilbyr kanskje bare deler av dette, så du må sjekke hva du får for pengene.

Enkelte leverandører sier de lager nettsider for kunder, men da kan det hende at det er bare designet som de bryr seg om, de leverer ikke resten av pyramdien.

Når det gjelder design, bruker du våre maler som du kan endre en del når det gjelder farger, antall spalter og så videre.

Våre maler er mobilvennlige. Har du et gammelt nettsted, bør du skaffe deg mobilvennlige sider, for det er svært mange som besøker nettsidene dine via mobiltelefoner. Er ikke nettsidene dine beregnet for mobiltelefoner, vil teksten bli fryktelig liten og man får gnagsår på fingeren av å lete seg frem til de ulike elementene.

Vi tilbyr også sikrere nettsider med SSL-sertifikat.

Du behøver ikke tenke på alt som nevnes i figuren, vi tar oss av det. Men legg likevel merke til at med vår løsning kan du også ha nettbutikk.

Skulle du ha spesielle behov, kan vi tre støttende til med teknisk hjelp.

Er bedriften splitter ny?

Er det snakk om en nystartet bedrift? Eller har dere kanskje et splitter nytt produkt som skal ha egne nettsider? Da må bedriften bestille et domene, det er rett og slett en nettadresse som inneholder bedriftens navn, slik som vi heter www.mekke.no.

Sjekk her om domenavnet som du ønsker, er ledig:

Vi hjelper deg å bestille domene. Det er bare å klikke her.

Har dere domene fra før? Fint. Bruker dere domenet i dag og har nettsider knyttet til det? Da kan vi flytte filene over på vår server.

Bedriftens nettsted bør være i stadig utvikling

Du klarer ikke tenke ut absolutt alt før du setter i gang. Alle nettsteder bør for øvrig være i utvikling etter hvert som man blir kjent med kundenes (nye) behov. Her er uansett noen tips:

  1. Se for deg kundene dine. Beskriv dem for deg selv slik at du vet hvem du henvender deg til. Lag gjerne to-tre målgrupper med beskrivelser.
  2. Bruk en del runder internt på å beskrive kort hva dere tilbyr kundene.
  3. Ikke ha for mange menyvalg. Du bør ha "Om oss" i det minste.
  4. Tenk enkelt. Ikke lag for innviklede prosjekter.
  5. Fjern unødvendig prat, kom raskt til det som hjelper kundene.
  6. Bruk gjerne punktlister som den du leser nå.

Vi har flere tips, men det tar vi etter hvert.

Ta gjerne en kikk på nettsidene til noen av våre kunder, så får du noen ideer.

Les mer om vår publiseringsløsning.

Hvordan du kan komme høyere opp i Google

16. oktober 2017

Når folk søker i Google, bør du ligge øverst i listen over treff. Skal du slå konkurrenten din, må du tenke på mange detaljer. Her er seks tips:

  • Google tar hensyn til geografi. Bruk gjerne et lokalt navn i overskriften.
  • Skriv spennende bloggartikler som kundene dine setter pris på. Google liker artikler med skikkelig innhold.  Skriv noe som kundene finner nyttig.
  • Bestem deg for et viktig ord, og bruk det ordet flere ganger i artikkelen. Men bruk også synonymer.
  • Sørg for at også bilder inneholder viktige søkeord, det vil si i filnavnet og i bildets alt-tekst. Filnavnet bør ikke være «nettside-11-3.jpg», men for eksempel: «utleie-festlokale-moss.jpg».
  • Lag nye url-adresser som faktisk sier noe, pass på at viktige søkeord er med i url-en.
  • Gå gjennom også dine faste sider slik at de er optimalisert for søkemotorer. Pass på at du har brukt riktige HTML-koder for overskrifter og så videre.

Søkemotoroptimalisering

Å optimalisere nettsidene for Google og andre søkemotorer, kalles SEO. Det finnes svært mange grep som kan sende deg oppover i søkeresultatene. Men mange bedrifter har hverken kompetanse eller tid til å optimalisere nettsidene sine. Du kan overlate jobben til oss. Vi har en pakke vi kaller «SEO skippertak».

Ønsker du selv å jobbe med å bli bedre synlig via Google, finner du gode tips om det på vår infoside om søkemotoroptimalisering- SEO


Hvordan Mekke FB på din nettside

Mekke-tips

22. august 2017

Alt er enkelt når man kan det!

Derfor har vi tenkt å legge ut korte (ca. 1 min) videoklipp som handler om hvordan man kan legge inn nyttige funksjoner i Mekke Publisering. 

Først ut er: 

Hvordan Mekke Facebook på din nettside. 

Gi oss gjerne tilbakemelding hvis du har forslag til andre korte klipp vi kan lage om funksjoner i Mekke Media. 

mvh

Erling Holst-Larsen

Daglig Leder, Mekke Media

Hvordan velge ny logo?

Markedsføring

24. mai 2017

Vi har vært igjennom en prosess for valg av nytt firmanavn som jeg har blogget om før, og som en naturlig fortsettelse har vi utarbeidet en ny logo som jeg tenkte å skrive litt om her.

Hva er en god logo?

En god logo bør fortelle noe om firmaet ved første øyekast. På samme måte som med firmanavnet skal den grafiske utformingen av logoen gjenspeile og representere firmaets holdninger, produkter, verdier. 
  • Skal det oppfattes som et konservativt seriøst firma (kanskje viktig for advokater)?
  • Skal det gjenspeile at ting gjøres enkelt for kundene? (kanskje en matbutikk)?
  • Farger kan også symbolisere hva slags firma det er (Google bruker forskjellige farger for å symbolisere at de er åpen for forskjellige kulturer)
  • Kan bokstavene brukes som symboler på noe annet? (f.eks. pilen i fedex)

Slik ble vår Mekke Media-logo til

Mine tanker før vi begynte var: 
  • Mekke Media begynner begge med 2 like bokstaver. Bruke samme farge på begge - eller bare den første M-en?
  • Speilvende «ke» på noen måte?
  • Hva med å bruke en byggekloss (lego) eller puslebit?
Her kom et første forslag utifra dette: 
Fra før har vi fokusert noe på at Mekke er et verktøy, og brukt bilder av ei lita jente som bruker drill på en skjerm. 
Dette sier jo noe om at Mekke skal være et verktøy for å lage nettsider, men kan fort misforståes som om vi driver med snekkerfirma eller salg av drill etc. 
Så tenkte vi på at tastatur, mus og skjerm kunne være noe som symboliserer vårt publiseringsverktøy:
Men saken er jo nå at disse tre tingene også symboliserer alt annet man bruker datamaskinen til :)
Så tenkte vi litt at vi kunne bruke Mén til å lage et symbol med en skiftnøkkel kombinert med tp-kabler (brukes for internett-tilkobling), men jeg syntes logoen logoen ble litt for «sær» og selv om begge tingene har sammenheng med det vi driver med er det jo ikke verktøyet og Internett som er det viktigste. 
Vi har jo en hel verktøykasse med forskjellige verktøy vi tilbyr. Verktøy for å lage: Nettsider, bildegalleri, nettbutikk, etc… så kanskje det hadde vært bedre å bruke en verktøykasse?
Det ble jo en enkel bedre, men min magefølelse sa meg at jeg fortsatt ikke var helt i mål, og etter 20 år med eget firma så er det viktig at man kjenner at man kan stå for det man leverer av produkter og tjenester og markedsføringsmateriell, selv om andre mener noe annet.  
Så gikk jeg tilbake til forretnings-ideen eller det som er hovedmålet for firmaet. Selv om vi har et veldig godt publiseringsverktøy til en rimelig pris og både domenenavn og epost-løsninger - så er jo hovedsaken:
Kommunikasjon og markedsføring
Jeg satte meg også med penn og papir og skrev ned navnet Mekke på forskjellige måter og prøvde med forskjellige M-er som kunne uttrykke noe om det vi driver med: 
 
og plutselig kom jeg på Mén som illustrerer markedsføring og kommunikasjon. 
Ser du hva logoen forestiller? (Stikkord: Snailmail)
 

Trenger du hjelp med logo?

Da vi nå har vært igjennom prosessen med valg av nytt firmanavn, domene og logo for oss (og noen andre kunder), hjelper vi deg gjerne deg også med dette. 
Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål!
mvh
Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media (tidligere Østfold Internett)

Tenk sikkerhet nå!

Diverse

6. april 2017

Det er vanlig å tenke «det skjer ikke meg» - og det har nok også ofre for bl.a ransomware tenkt før de plutselig sitter med «skjegget i postkassa». Vi har en tendens til å utsette å gjøre ting som ikke har direkte innvirkning på livet vårt, men vil du gjøre en god investering i firmaet ditt er det lurt å tenke sikkerhet nå. 

Når skaden er skjedd kan det fort bli dyrt, men hvis du gjør noe  kan du slippe å være den som får ødelagt opptil flere arbeidsdager pga. at kjeltringer har tatt kontroll over ditt datautstyr med ransomware. Se artikkel fra Aftenposten her og fra Computerworld her om firmaer som har blitt helt satt ut av spill pga dette. 

Vi har nå blitt forhandler for Eset Antivirus fordi det er et av de beste antivirusprogrammene på markedet. Det beskytter din datamaskin mot trusler som virus, trojan, spionprogram, worm, rootkit og mange mer. Det er enkelt å installere selv, men vi kan også gjøre det for deg via fjernstyring av din maskin. Ta gjerne kontakt for hjelp med dette

Her er en liten liste over noen ting du bør tenke over ang. datasikkerhet i ditt firma: 

  • Ha et godt antivirusprogram installert på ditt datautstyr. 
  • Ha alltid en fersk backup av dine data, enten lokalt eller på nettet. 
  • Unngå å ha for enkle passord som lett kan hackes. Her kan du endre passord hos oss
  • Pass på at ikke passord til din epost blir lagret ved bruk av webmail på PC´er du låner
  • Ikke klikk på vedlegg fra avsendere du ikke kjenner. 
  • Ved å sjekke avsenderadresse på eposter kan du se om det virkelig er fra den som oppgir å være avsender. 
  • Ikke gi ifra deg opplysninger på websider som ikke er sikret. (Du får nå gratis SSL på dine nettsider hos oss)
  • Ha alltid installert siste versjon av operativsystem og programvare.
  • Vær rask med å skifte passord på tjenester hvis du tror at noen har hacket seg inn på tjenester du bruker, og kjør deretter en grundig viruskontroll på din maskin. 
Det kommer stadig nye trusler mot datasikkerhet til bedrifter. Her kan du lese en kronikk fra Karianne Myrvold i Trend Micro  om hva hun tror kan være de største truslene fremover
Husk at hvis noen får tilgang til din epost-konto eller filer trenger du ikke å merke det direkte. Det vanligste er at hackede epost-kontoer blir misbrukt til å sende ut spam, men det finnes også kriminelle som også bruker infoen til å spionere på hva som skjer i bedriften for å utnytte den tillit som f.eks. er mellom en leder og en ansatt som har tilgang til å overføre penger. 
Håper du ikke ble skremt av dette, men at det fører til at du gjør de små tingene som øker din sikkerhet og sparer deg for mye bekymringer i fremtiden. 

Erling Holst-Larsen, Østfold Internett (Mekke Media)

Gratis SSL-sertifikat til alle våre web-kunder!

Diverse

15. februar 2017

  • Gratis SSL-sertifikat fra Let´s Encrypt.
  • Nettsider blir sikrere med kryptert overføring.
  • Brukeren får større tillit til din nettside og ditt firma.
  • SSL på nettsider gir bedre søkemotoroptimalisering (SEO-score).

Hva er SSL (og TLS)

Iflg. Wikipedia gjør SSL og TLS protokoller at man får sikker kommunikasjon på Internett ved at innholdet blir kryptert ved overføringen.  
Dette gjør at man kan f.eks. kan laste ned mail fra sin mailserver uten at noen kan «tjuvlytte». Man kan også bruke SSL for å få sikret kommunikasjon til nettsider slik at f.eks. innhold du fyller inn i et svarskjema, eller bestillinger du gjør med ditt kreditkort ikke kommer på avveie. Når man bruker et SSL-sertifikat på en nettside vil nettadressen begynne på https (istedenfor http).

Hvorfor kryptere websider?

Hvis du tar imot bestillinger, sensitiv info eller kortbetaling via dine nettsider er det viktig at denne overføringen er kryptert. Du kan også risikere at brukere som ser på (laster ned) din nettside får med seg virus eller spion-programmer (trojanere) hvis nettsiden ikke er kryptert. Google har allerede begynt å advare brukere av sin nettleser Google Chrome om faren av å gå på vanlige http-sider uten kryptering og Google skriver: Når du laster inn en nettside over HTTP, kan noen andre på nettverket se på eller endre området før den kommer til deg. Denne  svakheten kan brukes til å injisere ondsinnet programvare sømløst via ukryptert web-trafikk.

GDPR-direktivet - håndtering av persondata

Den 25. mai 2018 trer det nye EU-direktivet om persondatahåndtering (The General Data Protection Regulation) i kraft. For å sikre at ikke kundens persondata kommer på avveie fra din nettside, er det viktig at info kunden legger inn via skjemaer på dine nettsider, blir kryptert ved overføring til deg. All informasjon som har et snev av personopplysninger i seg skal være kryptert når det er lagret og ved overføring. 

SSL gir bedre Google-score (SEO) for nettsider.

En annen god grunn for å kryptere nettsidene er å komme høyere opp i Googles ranking av søkeresultater. En kryptert nettside vil nemlig gi deg høyere rating hos Google - altså være en viktig faktor for nettsidens søkemotoroptimalisering (SEO).

Hvorfor bør du kryptere e-post?

Du tenker kanskje at det ikke er så farlig med din mail hvis noen skulle «spionere» på deg da du ikke sender veldig sensitiv info på mail uansett?
Vi har i det siste året hatt kunder som har mottatt mail fra en medarbeider i bedriften som har spurt om info eller pengeoverføring, men som viser ser å være noen andre som har hatt tilgang til kundens epost-historikk. Inntrengeren vil dermed kunne lese seg frem til hvem som har hatt kontakt med hvem i bedriften, hvordan de normalt kommuniserer og hvem som har tilgang til f.eks. pengeoverføringer. I et tilfelle ble det av den godtroende medarbeideren satt igang overføring av penger som heldigvis ble stoppet av bankens kontroll-rutiner. Vi har i flere år hatt mulighet for SSL for nedlasting og TLS for opplasting av mail slik at den blir kryptert, men du må velge å slå det på i ditt mailprogram hvis det skal funke.

Gratis SSL-sertifikat fra Let´s Encrypt.

Vi tilbyr nå gratis SSL-sertifikat til alle kunder som har nettsider hos oss. Dette vil bli installert automatisk til alle i løpet av kort tid. Si ifra hvis du ikke ønsker det. 
Den eneste grunnen for å ikke ha SSL-sertifikat fra Let´s Encrypt er hvis man skal være sikker på at alle kunder med gamle opreativsystem og gamle versjoner av nettlersere skal få tilgang til din nettside. Ilfg. våre undersøkelser er det ca. 0,1-0,2% av besøkende på våre webservere som vil ha dette problemet. Disse besøkende vil forøvrig sannsynligvis ha problemer med å besøke mange andre nettsider også og bør jo derfor oppgradere. Dette gjelder f.eks. brukere av Internet Explorer 8 eller eldre som kjører det på Windows Vista eller Windows XP. 

Her kan du teste SSL og dens konfigurasjon på et valgt nettsted

Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å få mer info eller for å få et SSL-sertifikat-installert på dine nettsider.

Valg av firmanavn og domenenavn

Markedsføring

25. januar 2017

Navnet skjemmer ingen - eller?

Tja? Firmanavnet er jo den delen av markedsføring som kunden vanligvis møter først, og i disse internettsøkemotoroptimaliseringstider (puh)er det viktigere enn noen gang å velge et godt og passende  firmanavn og et tilhørende domenenavn. Ifbm vårt 20-års jubileum deler jeg her noen erfaringer og den prosessen vi er i for å finne et nytt navn.

Da jeg startet opp firmaet i 1997 var forretningsidéen å lage et lokalt nett-torg i Halden. Først kalte jeg firmaet Halden Internett og hadde domene hald.no (en slags forkortelse da halden.no ikke var mulig) for så å bli halden.org (Halden Torg på Halden.org). Da vi flyttet til Fredrikstad ble det (som en forlengelse av dette) Østfold Internett og domene ostfold.net som det har vært frem til i dag. Men det er nok ikke noe godt navn på vårt firma nå av flere grunner:

  • Vi holder jo til i Østfold, men har kunder over hele Norge.
  • Ordet «Internett" favner for vidt da det meste skjer på Internett nå, og er ikke spesielt beskrivende for oss (selv om det vi holder på med er relatert til internett)
  • Firmanavnet inneholder et norsk tegn «ø» som er mulig å bruke i nettadressen men ikke i epost - så vi har både østfold.net og ostfold.net men mail kan bare brukes på …@ostfold.net
  • Forretningsideen (som egentlig ble endret allerede i 2002) blir ikke formidlet i firmanavnet
  • Når jeg svarer i telefon er det mange som misoppfatter navnet som "Østfold Idrett" :)

Det er altså på tide å finne et nytt firmanavn og nytt domenenavn

og prosessen ble for oss omtrent slik:

  1. Definere forretningsideen (noe man gjerne allerede har gjort)

    Når man har drevet et firma i lang tid er det ikke alltid så lett å definere kort hva man driver med - og ikke minst hva man ønsker å drive med. De første årene var det for oss ganske enkelt web og mail (eller nettsider og epost), og derfor tenkte vi litt på Web og Mail (webogmail.no), Nett. AS (nett.as) eller På Nett (på.net), men i dag er/ønsker vi mer å være et mediebyrå og hjelpe kunder med markedsføring på nett - hovedsakelig via vårt eget publiseringsverktøy Mekke.

  2. Skal firmanavnet også benyttes på som produktnavn?

    Hva er firmaets hovedprodukt eller den viktigste tjenesten? Skal det nye navnet bare brukes på firmaet eller også på produkter man selger? I 2004 begynte vi å utvikle vårt eget publiseringsverktøy Mekke. Navnet Mekke ble valgt for å forklare at man kan bruke det for å fikse, lage, ordne og skape sine websider selv. Da publiseringsverktøyet Mekke er så sentralt for oss, fant vi ut at vi enten må bruke Mekke som en del av firmanavnet eller velge noe nytt for begge deler.

  3. Ting å tenke på for valg av et firma- og domenenavn

    En fordel at det er kort. En forkortelse kan funke men bør gi mening alene.
    Bør se og høres bra ut - altså både skriftlig og muntlig.
    Kan fortelle om kultur og verdier i firmaet
    Bør/kan ikke være brukt fra før eller forveksles med andre.
    Bør være lett å oppfatte, uttale og som ikke kan misforstås slik at skrivefeil oppstår.
    Navnet bør være lett å huske
    Lett å uttale og stave
    Firmanavnet trenger ikke å være nøyaktig det samme som domenenavnet men helst en del av det.

  4. Myndighetenes (Brønnøysundregisterets) krav til firmanavn

    https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-navn/Hvilket-navn-kan-jeg-velge1/ 
    Minst tre bokstaver fra det norske alfabetet
    Bare bestemte tegn i tillegg til bokstavene
    Ikke bare navn på land, fylke eller kommune
    Ikke nøyaktig likt med et registrert navn
    Ikke navn som kan villede eller vekke forargelse
    For enkeltpersonforetak må du i tillegg ha med ditt eget etternavn i navnet på foretaket.
    På nettstedet til Brønnøysundregistrene kan du finne opplysninger om alle som er registrert i Enhetsregisteret. Der kan du undersøke om noen har registrert et navn som kan forveksles med det du ønsker deg.
  5. Brainstorming

    Så er det på tide med brainstorming (idemyldring) med de ansatte eller noen som kan hjelpe deg med dette, utifra det jeg har nevnt over. Her er det (nesten) ingen dårlige forslag og selv om det høres helt vilt ut til å begynne med kan det være nettopp et slikt navn som blir bra. Tenk gjerne på stikkord som beskriver firmaet. For oss kan det være: domene, web, mail, publiseringsverktøy, Mekke , websider, nettsider, epost, medirådgivning, media, service etc.

    Bruk gjerne en ordbok for å få tips til relaterte ord: http://ordbok.uib.no/  eller en synonymordbok: http://www.synonymet.no/  for å få tips og det er selvfølgelig lurt å Google navnene man har på lista først for å se om det er i bruk og evt. i hvilke sammenhenger. 

    Utifra denne lista kan man prøve å finne ord som alene eller sammen kan danne et godt firmanavn ved å kombinere ord og legge til begynnelser og endinger - f.eks: Web og Mail, Webpublisering, MedieWeb osv.

  6. Domenenavn

    Allerede nå kan det være lurt å sjekke lista man har fått fra brainstorming og mer gjennomtenkte forslag utifra hvilke domenenavn som er ledige.

    Skal man markedsføre seg i Norge bør domenenavnet være ledig hos Norid slik at du får en .no endelse. Her finner du noen regler fra Norid for valg av domene: https://www.norid.no/no/domeneregistrering/om-navn/ 
    Det er mange aksjeselskap i Norge som benytter .AS (domene.as) men det er både dyrere, mindre intuitivt og mer usikkert enn et .no-navn.
    Skal du markedsføre deg internasjonalt er det .com som er best men det viktigste er at kunden husker hva som er endelsen.
    I noen tilfelle kan .net .org .info eller noen av de hundre nye domeneendelsene funke.

  7. Er navnet allerede registrert og beskyttet?

    Du bør også sjekke lista mot om firmanavnet også eksisterer i Brønnøysundregistrene og om navnet er beskyttet av Patentstyret.

  8. Registrer aktuelle domenenavn og involver flere i prosessen

    Til slutt sitter du kanskje igjen med en liste med 4-5 navn som kan være aktuelle. Hvis du da har sikret deg de aktuelle domenenavnene kan det være aktuelt å involvere flere (kunder og samarbeidspartnere) , men husk faren for at noen kan ødelegge for deg ved å varemerkeregistrere navnet før deg hvis de får tak i det og vil ødelegge for deg.
    For oss var det positivt å spørre kundene hva de mente (ut ifra en kortliste) og har fått mye positiv respons og gode innspill fra kundene. Her er en liste over innspill til nytt firmanavn fra våre kunder.

  9. Gjør et valg (eller flere)

    Til slutt er det "bare" å for eier/styre å gjøre et valg utifra sin egen magefølelse av hva man tror vil fungere best. Det er vi som driver firmaet som må leve med navnet i (forhåpentligvis) mange år fremover, så selv om andre kommer med mange gode forslag og ideer så er det ditt valg!
    Husk at når du har registrert aktuelle domenenavn og er usikker på hva som er best - kan du f.eks. opprette 2 parallelle nettsider (med samme innhold) og sende tilsvarende tilbud til 2 like grupper og se hva som gir best respons via statistikk.
  10. Registrer firmanavnet i Brønnøysund

    Dette gjør du via et skjema i Altinn. Husk at du kan registrere både det juridiske firmanavnet og det som du bruker til å markedsfører bedriften under.
  11. Registrer domenenavnet (hvis det ikke allerede er gjort)

    Her kan kan du registrere domenenavnet ditt.
  12. Registrere varemerke?

    Hvis du er redd for at andre skal (mis)-bruke ditt nye firmanavn/produktnavn kan det være lurt å beskytte navnet slik at ingen andre kan bruke det i samme varekategori. Det gjøres via Patentstyret og koster (når dette skrives) kr. 2900 i 3 kategorier. Du bestemmer altså hvilken varekategori navnet skal beskyttes, så hvis det er noen som vil selge sko som heter Mekke så er ikke vi beskyttet mot det.

  13. Videre markedsføring

    Husk at så snart du har registrert firma og domenenavn vil du få tilbud fra katalogtjenester og andre som vil hjelpe deg å markedsføre deg. Det er mye å kaste bort penger på både pga selgere som lurer deg og fordi det er ulikt hva som er kostnadseffektivt for ditt firma. Ta gjerne kontakt med oss så hjelper vi deg å finne riktige markedskanaler for dette.

Det er nok mye å legge til her, men håper dette var erfaring som vi har gjort som du kan dra nytt av.

mvh

Erling Holst-Larsen
Daglig leder Mekke Media

Her er vårt nye firmanavn

Markedsføring

24. januar 2017

Da vi for et par uker siden ba om tilbakemelding fra kunder på nytt firmanavn (og domenenavn), fikk vi overraskende mange gode innspill tilbake. Det er godt å se at så mange tar seg tid og involverer seg i dette og viser "eierskap" i vårt firma!
Les mer om bakgrunnen og prosessen her.

Selv hadde jeg et favorittnavn, og ser ut til at de fleste forslagene også likte det best, så da blir det nye navnet: Mekke Media

Her er alle forslagene som kom inn:

  • Nett og Mekk (nettogmekk(e))
  • Kanskje Mekke Media passer, dog kanskje ikke helt, men noe i den gaten? Media er vel og aviser etcJeg ville bruk «På Nett»
  • På Nett (på.net) , Mekke (mekke.no) , Mekke Media (mekkemedia.no) Eller Mekke på nett (mekke.net)
  • Her i huset synes vi kanskje at Mekke Media (MM)har litt "shvung" over seg
  • Mekke media låter best!
  • På Nett, ville vært et fint valg
  • Det jeg kunne tenke meg som fenger og fungerer generelt i hele Norge/Sverige er f.eks webtech, webwide eller noe i den duren.
    Jeg likte enkelt og greit MEKKE!
  • Webogmail deretter på.nett
  • Jeg synes at det nye firma navnet skal være: Mekkedia
  • Fokusér på deg som gründer. Kall firmaet Holst-Larsen internett.
  • Mekkeweb  (mekkeweb.no)
  • På Nett, Nett, og Web og Mail høres ikke ut som et firmanavn i min mening .-) Men Mekke Media høres jo bra ut, viktig at navnet er lett å huske også. Ellers er jo Holst Media fint, og lett å huske, (Holst-Larsen blir ikke like bra som firmanavn, dessverre ;-)
  • Siden du spør, jeg synes ” Mekke media ” er et enkelt lett navn. Ikke nødvendig å alltid slå på stortromma.
  • Jeg synes personlig at "Østfold Internett" er et veldig bra navn. Det ligger en viss "tyngde" i navnet, noe de fleste av de andre foreslåtte navnene ikke har…
  • Jeg stemmer for mekke.no som d står forsalg om også kan du legge til produkter på ordet mekke.
  • Mitt forslag. Holst-Larsen Media(holstlarsen media.no)
  • tribune.no "Våg å bli sett!»
  • Web og Mail (webogmail.no)  Denne er kanskje den letteste og huske.
  • Synes at Mekke Media høres bra ut.
  • Mekkemedia dekker vel det du vil formidle. mekke er for kort og de andre har ikke henvisning til verktøyet.
  • Hvis du vil videreføre navnet Mekke synes jeg du skal bruke det alene…..
  • Mitt forslag er: support 2net.no
  • Synes ikke noen av navnene klinger,så prøv noe helt annet.
  • Mekke media er jo ett godt navn, som dekker både deres ønske om å bruke Mekke i navnet, og media, som er det dere driver med.
  • Mekke Media – ungdommelig og beskrivende for virksomheten.
  • Når det gjelder firmanavnet er det kun din egen overbevisning som blir det rette
  • Kanskje Mekke markedsføring?
  • Vanskelig det med navn, men jeg gir en stemme til Mekke Media.
  • Stemmer på Web og Email.
  • Hva med nettpartner.net Eller mittinternet.net Eller webpartner.net Jeg opplever dere som en partner skjønner du ;-) Altså, dere er gode på relasjon. Eller myweb.net
  • Ditt internett (dittinternett.no),Ringvirkning (ringvirkning.no), Klokt valg (kloktvalg.no), Sky By (skybox.no)
    Jeg synes dere burde bruke mekkemedia.no
  • Mekke Media høres bra ut :)
  • Max Mekke :)
  • Mekke Nett eller Mekke Media.
  • Av de navnene du ellers nevner liker jeg personlig «Tribune Media» best. Det klinger godt og sier mye. Du kan også legge til en undertittel i markedsføringen, f.eks. « - din totalleverandør av nettløsninger.»
  • Tror jeg stemmer på Mekke Media.
  • Jeg liker Mekke Media 😊
  • Hei Erling - jeg synes spontant at Mekke Media høres ut som et bra navn - da viderefører du det som et kjent og nyttig produkt som dere også skal videreutvikle.
  • Behold navnet som i dag. Altfor mange bytter navn, og en vet ikke hva som er hva lenger. Navnet er i dag innarbeidet, så behold dette.
  • Jeg synes Mekke Media lyder bra. Skiller da fra mekke.no hvor jeg går inn for å redigere stiftelsen nettsider.
  • Helt spontant kom dette navnet: Mekke Nettopp (mekkenettopp.no)
  • Jeg syns mekke.no er greit
  • Navnet jeg ville anbefale er Latte Media.


    Takk til alle for hyggelige tilbakemeldinger og gode innspill. Da er neste jobb å få en ny logo, gjøre endringer som trengs og starte markedsføringen av det nye firmanavnet ifbm med vårt 20-års jubileum. Dette blir spennende.

mvh

Erling Holst-Larsen

Daglige leder, Mekke Media

På tide med nettbutikk?

Mekke-tips

15. desember 2016

På tide med nettbutikk?

Ikke uventet har salg via nettbutikk fortsatt å øke mye det siste året både i Norge og over hele verden. Hvis du har et produkt eller en tjeneste som egner seg å selge på nettet er tiden inne for å begynne med nettsalg nå.

"I en omfattende analyse av det norske e-handelsmarkedet svarer 48 prosent av norske forbrukere at de har handlet med mobilen eller nettbrettet de siste tre månedene" Les mer i E24s artikkel

Hvis du allerede bruker vårt publiseringsverktøy Mekke, er det raskt å legge inn produkter og gjøre klart for å motta bestillinger i nettbutikken, da nettbutikken bruker samme layout som resten av nettsidene du har der.

Her finner du flere detaljer og referanser til noen av våre kunder som bruker nettbutikken i Mekke.

Her ser du en video som viser noen av funksjonene i nettbutikken.

Hvordan komme igang med nettbutikk?

  1. Hvis du ikke allerede har en mekke-bruker kan du bestille det på www.mekke.no (Hvis du oppretter en testbruker der kan den senere kobles til ditt domene).

    Statistikk for nettbutikksalg 2012-2016

  2. Logg inn på Mekke.no og gå til Moduler, Nettbutikk, Produkter.
  3. Legg inn varer ved å velge Nytt produkt og fyll inn tittel, kategori, bilde (hent fra bildearkiv eller fra din maskin), pris, antall på lager (hvis du ønsker å bruke lagerstyring), kort og detaljert beskrivelse.
  4. Under innstillinger kan du velge infotekster, fraktvalg, visninger etc.
  5. Under Moduler, Betaling kan du velge DIBS, PayPal (etter å ha gjort en avtale med en av disse) eller om kunden bare skal få faktura.

Hvis du ønsker kan vi også legge inn noen (eller alle) produkter for deg slik at du enkelt kan redigere og legge til flere produkter senere. Til slutt er det bare å markedsføre din nettbutikk (noe vi også gjerne hjelper med) og motta bestillinger.

Nettbutikken er en integrert del i Mekke og koster ikke noe ekstra hvis du allerede har en webpakke hos oss.
Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer info om vår nettbutikk eller trenger hjelp til å komme igang å bruke den.

Utnytter du mulighetene dine i vår webpakke?

Diverse

7. desember 2016

Det har skjedd mye hos oss de siste årene, så hvis du ikke er oppdatert på hvilke muligheter du har, så får du et lite sammendrag her på hva som er inkludert i vårt webhotell:

Alt dette er med i vår webpakke til kr. 172/mnd. eks. mva.


Publiseringsverktøyet Mekke.no med bla. nettbutikk, arrangementer, bildegallerier, svarskjemaer, gjestebok, artikkeleditor/blogg m.m. som gjør at du enkelt kan lage/oppdatere responsive (mobilvennlige) websider. Publiseringsverktøyet gjør at du kan holde dine nettsider levende og selv enkelt legge inn ny informasjon som du ønsker å få ut på nettet. Du kan også selge produkter via nettbutikken og billetter til arrangementer og ta imot betaling med kredittkort via DIBS eller Paypal. Finn mer info om publiseringsverktøyet på www.mekke.no

2 GB plass til lagring av web-sider og epost.
Det er ingen begrensning i antall websider og 2GB plass tilsvarer ca. 1500 bilder når de vises på nettet. Du har godt med plass til din epost og skulle det bli fullt tilbyr vi lagring utover 2GB til en rimelig pris.

10 epost-adresser (POP-konto eller IMAP) med viruskontroll og spamfilter
Du kan sette opp eposten på flere enheter (PC, Mac, Laptop, iphone, nettbrett etc) og få mailen synkronisert. Vi kan også hjelpe deg med mail via Office 365 hvis du ønsker mulighet til å kunne dele kalender og kontakter.

Web basert epostleser og egen mailadministrasjon
Når du er ute og reiser kan du lese epost på f.eks. en nettcafé. Du kan selv administrere epost, videresendinger og aliaser. Når du har ferie kan hver bruker legge igjen en meldingen om at han er borte og når han kommer tilbake. Se mer info om epost her.

1 domenenavn (.no) - flere kan ordnes.
Det følger med ett .no navn i pakken, men vi kan hjelpe deg å registrere flere hvis du ønsker å sikre navn på produkter, tjenester e.l. Vi registrerer også .com .net og de fleste andre endelser som er tilgjengelige. Her kan du finne ditt domene

Registrering i Google (og mulighet for videre optimalisering)
Vi ber Google om å indexere dine nettsider slik at de som søker på ord og uttrykk du har lagt ut vil finne deg. Vi kan utover dette tilby SEO (søkemotoroptimalisering).

Backup på våre servere flere ganger daglig.
Skulle du være uheldig å slette epost (IMAP) eller din nettside har vi mulighet til å hente frenm backup til deg.

Support i bruk av publiserings-verktøy og mailtjenester.
Vi har brukerveiledninger og videoer for publiseringsverktøyet på www.mekke.no. På www.ostfold.net finner du også hjelp til oppsett av epost og mye annet. Står du fast kan du få hjelp av oss via telefon eller epost uten ekstra kostander.

Medierådgivning - hjelp til å finne riktig markedsføringskanal
Vi hjelper deg å få mest mulig ut av dine markedsføringskroner. Det finnes nesten uendelig med nettkataloger og selgere som mener at de kan gi deg økt salg, men vi har erfaring og statistikk og kan gi deg veiledning i hva som er lurt å satse på.

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer info eller vil benytte mer av disse mulighetene. Her finner du en oversikt over våre andre tjenester.

Thanksgiving

24. november 2016

I dag - dagen før Black Friday og Cybermonday - er det Thanksgiving.  Det er er kanskje den største høytiden i USA og som også noen feirer her i Norge, selv om mange kanskje er mer opptatt av morgendagens store salgsdag.

Det å stoppe opp - både som privatperson og som bedriftsleder for å tenke over hva man har å være takknemlig for tror jeg har stor verdi. Her er noe av det jeg kan være takknemlig for ifbm Østfold Internett:

  • Mange trofaste kunder rundt om i hele Norge.
  • Dyktige samarbeidspartnere og ansatte
  • Gode stabile tjenester som vi kan tilby vår kunder
  • Vi driver firma i et fritt land hvor det er lov og mulig å gjøre forretninger med greie rammer
  • Østfold Internett kan feire 20 års jubileum neste år
  • Vi har fått på plass nye nettsider i responsive sidemaler som også er tilgjengelig for kunder
  • Mekke har blitt utvidet med arrangementsmodul og mange forbedringer av bl.a nettbutikk i år.

Som privatperson kan jeg legge til

  • En fantastisk kone og 2 flotte barn
  • Et trygt og godt hjem
  • Mange gode venner
  • og som kristen (i et land hvor det er lov å være) må jeg takke Gud for alt dette.

Jeg håper du også har noen minutter for å tenke over hva du er takknemlig for i dag.

mvh

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Østfold Internett

Enkle grep for å være synlig på nettet

Markedsføring

21. november 2016

Det er ikke alltid så godt å vite hva som gjør at nye kunder velger akkurat deg, men du kan være sikker på at mange  kunder søker info om ditt firma og dine produkter på nettet før de tar et valg. Derfor bør du tenke igjennom hvordan kundene dine opplever info om deg på nettet. Her er en liten sjekk-liste:

  • Noen kunder bruker fortsatt katalogtjenester på nettet for å finne telefonnummer til bedrifter. Har du sjekket at ditt nummer er oppført riktig der? De mest brukte er Gulesider.no, 1881.no og 180.no
    Her finner du god statistikk på hvilke kataloger som er mest brukt.
  • Når man Googler ditt firmanavn kommer det opp en Google-bedriftsside automatisk på høyre side (her ser du vår Google-side). Har du tatt kontroll over den og sjekket at info der er riktig? Det er lurt å Google ditt eget firmanavn innimellom!
    Her kan du lese mer om Google Bedriftssider.
  • Har du sjekket at din nettsider inneholder navnet på alle varer og tjenester du ønsker å assosiere med din bedrift slik at kunder finner deg når de Googler?
  • Mange ønsker å finne en lokal leverandør. Har du sjekket at alle stedsnavn (ikke bare navn på store steder) er nevnt i din webside slik at de finner deg ved søk på stedsnavn (gjerne i forbindelse med varenavn)?
    Ved å bruke Google Keyword-planner kan du få hjelp med dette.
  • Ditt firma blir forhåpentligvis anbefalt av noen av dine eksisterende kunder, men har du da et domenenavn (nettadresse) som er enkelt å huske når dine kunder skal henvise andre til dine nettsider?
    Her kan du søke om ledige domenenavn.
  • Når en ny kunde finner din webside har du i snitt ca. 8 sekunder for å fange interessen (til nye kunder) før han evt. går videre til andre. Har du en startside som fanger opp nye kunder?
  • Når kunden har funnet ditt firma interessant - har du da lagt ut nok info for at kunden skal kontakte deg eller for å bestille direkte på nettet?
  • Hvis ditt firma er på sosiale medier (Facebook, Google+, LinkedIN m.m.)  så er det selvfølgelig viktig å sjekke at info der er riktig og at man følger opp respons man får fra kunder - ellers kan det være bedre å ikke være på sosiale medier.

Ta gjerne kontakt med oss for hjelp med disse tingene og annen markedsføring på nettet.

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Østfold Internett

Spam - hva, hvor, hvorfor

E-post

24. oktober 2016

  • Hva gjør vårt spamfilter?
  • Hvor havner spam?
  • Hvorfor får kanskje nettopp du mye spam?
  • Hva kan du gjøre for å få mindre spam?

Se oppdatert info om spam her

Nye sidemaler og nye nettsider

Mekke-tips

20. oktober 2016

Vi er stolte av å endelig ha fått på plass nye responsive sider på mekke.no og ostfold.net . Isteden for å bruke mye tid på egne nettsider valgte vi å bruke ressurser på nye gode sidemaler som både vi og kundene våre kunne bruke for gode nettsider.

Her forteller Maria (webdesigner) om de nye sidemalene som alle våre kunder nå har tilgang til:


Tanken bak Mekkes nye sidemaler er å lage en fleksibel, moderne og samtidig langvarig løsning som fungerer for så mange mennesker - og på så mange enheter - som mulig.

Alle de nye sidemalene er basert på én grunnmal som vises i mange ulike varianter, bestående av forskjellige kombinasjoner av oppsett og design. F.eks. sentrert logo og meny med klassisk design, eller sidestilt logo og meny med moderne design. (“Mal A1” betyr oppsett A og design 1.) I skrivende stund finnes det 4 oppsett og 5 design, som danner 13 nye sidemaler. Flere vil komme etter hvert. Valgmulighetene gjør det enkelt for deg å lage noe pent og unikt helt på egenhånd.

For å gi nettsiden din et personlig uttrykk har vi flere tilpasningsmuligheter. Alle sidemalene støtter fokusområde/bannerbilde (som du laster opp under logo 2) som strekker seg over hele nettleserens bredde, og du kan legge innhold oppå bildet (via felles infotekst 2). Sidemalene støtter valg av separate bakgrunnsfarger på header, innhold og footer (vi anbefaler farger som fungerer under svart tekst). Sidemalene har tidsriktige fontvalg, men du kan endre til ønsket skrifttype under sidemalinnstillinger. Det er avsatt plass til søk og handlekurv. Dele-funksjoner er skjult bak en knapp i footer for et ryddig inntrykk. Tips: Sidemalene tar seg best ut når innholdet fordeles i kolonner.

Vi gjør oppmerksom på at sidemalene fortsatt er rykende ferske og dermed vil behøve små korrigeringer i månedene framover. Derfor vil vi oppfordre deg til å ta sidemalene i bruk og sende oss alt du har av ros og ris, ideer og forslag. Vi er takknemlige for det du har å bidra med, og ser fram til dette nye “kapitlet” i Mekke. Ikke minst gleder vi oss til å se hva du “mekker” med de nye sidemalene!



Ønsker du litt hjelp til å komme over i en ny sidemal, eller vil du ha flere tilpasninger enn Mekkes innstillinger tilbyr? Er du ute etter en spesialdesignet løsning for prosjektet ditt, eller trenger du råd om hvordan du kan få flere kunder gjennom nettsiden din? Ta kontakt med vår webdesigner Maria (som står bak de nye sidemalene) på maria@ostfold.net. Skifte av sidemal med enkle tilpasninger tar vanligvis 2-3 timer (kr 750 eks. mva per time).

Biodanza

Referanser

19. oktober 2016

Biodanza har lenge vært kunde hos oss og har nå fått lagt over sine sider på www.biodanza.no i en av de nye responsive sidemalene i vårt publiseringsverktøy Mekke.no

Vi spurte om hun var fornøyd, og hun sier:

"Ja siden fungerer nå. Og det føles så godt! Jeg har anbefalt dere til de nye lærerne fra skolen min i forhold til websider….de trenger også å ha egne sider…så kanskje det kommer noen nye kunder"

Det er veldig gøy for oss med slike tilbakemeldinger!

Referanse: Gundersen Sportscar AS

Referanser

22. september 2016

"Jeg er jo strålende fornøyd med dere, og har blitt veldig komfortabel med Mekke" skriver Steffen Guldager hos Gundersen SportsCar.

De har vært kunde hos oss i 11 år! og har i høst lagt over sine nettsider til Mekke publiseringsverktøy. Se sidene på www.gundersensportscar.no.

Mobilvennlige nettsider gir bedre ranking

27. august 2016

Mobilvennlige nettsider gir bedre ranking på søk både hos Google og Bing. I Mekke er det ferdige mobilvennlige maler. Ta gjerne kontakt med oss for hjelp med dette. Les mer om dette hos IT-avisen.

Mekkes nettbutikk

12. april 2016

Har du noe du vil selge på nettet? Her viser vi Mekke Nettbutikk som er en del av webpakken til kr. 172/mnd eks. mva.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring