Hopp til innhold

Artikler

Hvordan velge ny logo?

Markedsføring

24. mai 2017

Vi har vært igjennom en prosess for valg av nytt firmanavn som jeg har blogget om før, og som en naturlig fortsettelse har vi utarbeidet en ny logo som jeg tenkte å skrive litt om her.

Hva er en god logo?

En god logo bør fortelle noe om firmaet ved første øyekast. På samme måte som med firmanavnet skal den grafiske utformingen av logoen gjenspeile og representere firmaets holdninger, produkter, verdier. 
  • Skal det oppfattes som et konservativt seriøst firma (kanskje viktig for advokater)?
  • Skal det gjenspeile at ting gjøres enkelt for kundene? (kanskje en matbutikk)?
  • Farger kan også symbolisere hva slags firma det er (Google bruker forskjellige farger for å symbolisere at de er åpen for forskjellige kulturer)
  • Kan bokstavene brukes som symboler på noe annet? (f.eks. pilen i fedex)

Slik ble vår Mekke Media-logo til

Mine tanker før vi begynte var: 
  • Mekke Media begynner begge med 2 like bokstaver. Bruke samme farge på begge - eller bare den første M-en?
  • Speilvende «ke» på noen måte?
  • Hva med å bruke en byggekloss (lego) eller puslebit?
Her kom et første forslag utifra dette: 
Fra før har vi fokusert noe på at Mekke er et verktøy, og brukt bilder av ei lita jente som bruker drill på en skjerm. 
Dette sier jo noe om at Mekke skal være et verktøy for å lage nettsider, men kan fort misforståes som om vi driver med snekkerfirma eller salg av drill etc. 
Så tenkte vi på at tastatur, mus og skjerm kunne være noe som symboliserer vårt publiseringsverktøy:
Men saken er jo nå at disse tre tingene også symboliserer alt annet man bruker datamaskinen til :)
Så tenkte vi litt at vi kunne bruke Mén til å lage et symbol med en skiftnøkkel kombinert med tp-kabler (brukes for internett-tilkobling), men jeg syntes logoen logoen ble litt for «sær» og selv om begge tingene har sammenheng med det vi driver med er det jo ikke verktøyet og Internett som er det viktigste. 
Vi har jo en hel verktøykasse med forskjellige verktøy vi tilbyr. Verktøy for å lage: Nettsider, bildegalleri, nettbutikk, etc… så kanskje det hadde vært bedre å bruke en verktøykasse?
Det ble jo en enkel bedre, men min magefølelse sa meg at jeg fortsatt ikke var helt i mål, og etter 20 år med eget firma så er det viktig at man kjenner at man kan stå for det man leverer av produkter og tjenester og markedsføringsmateriell, selv om andre mener noe annet.  
Så gikk jeg tilbake til forretnings-ideen eller det som er hovedmålet for firmaet. Selv om vi har et veldig godt publiseringsverktøy til en rimelig pris og både domenenavn og epost-løsninger - så er jo hovedsaken:
Kommunikasjon og markedsføring
Jeg satte meg også med penn og papir og skrev ned navnet Mekke på forskjellige måter og prøvde med forskjellige M-er som kunne uttrykke noe om det vi driver med: 
 
og plutselig kom jeg på Mén som illustrerer markedsføring og kommunikasjon. 
Ser du hva logoen forestiller? (Stikkord: Snailmail)
 

Trenger du hjelp med logo?

Da vi nå har vært igjennom prosessen med valg av nytt firmanavn, domene og logo for oss (og noen andre kunder), hjelper vi deg gjerne deg også med dette. 
Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål!
mvh
Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media (tidligere Østfold Internett)

Tenk sikkerhet nå!

Diverse

6. april 2017

Det er vanlig å tenke «det skjer ikke meg» - og det har nok også ofre for bl.a ransomware tenkt før de plutselig sitter med «skjegget i postkassa». Vi har en tendens til å utsette å gjøre ting som ikke har direkte innvirkning på livet vårt, men vil du gjøre en god investering i firmaet ditt er det lurt å tenke sikkerhet nå. 

Når skaden er skjedd kan det fort bli dyrt, men hvis du gjør noe  kan du slippe å være den som får ødelagt opptil flere arbeidsdager pga. at kjeltringer har tatt kontroll over ditt datautstyr med ransomware. Se artikkel fra Aftenposten her og fra Computerworld her om firmaer som har blitt helt satt ut av spill pga dette. 

Vi har nå blitt forhandler for Eset Antivirus fordi det er et av de beste antivirusprogrammene på markedet. Det beskytter din datamaskin mot trusler som virus, trojan, spionprogram, worm, rootkit og mange mer. Det er enkelt å installere selv, men vi kan også gjøre det for deg via fjernstyring av din maskin. Ta gjerne kontakt for hjelp med dette

Her er en liten liste over noen ting du bør tenke over ang. datasikkerhet i ditt firma: 

  • Ha et godt antivirusprogram installert på ditt datautstyr. 
  • Ha alltid en fersk backup av dine data, enten lokalt eller på nettet. 
  • Unngå å ha for enkle passord som lett kan hackes. Her kan du endre passord hos oss
  • Pass på at ikke passord til din epost blir lagret ved bruk av webmail på PC´er du låner
  • Ikke klikk på vedlegg fra avsendere du ikke kjenner. 
  • Ved å sjekke avsenderadresse på eposter kan du se om det virkelig er fra den som oppgir å være avsender. 
  • Ikke gi ifra deg opplysninger på websider som ikke er sikret. (Du får nå gratis SSL på dine nettsider hos oss)
  • Ha alltid installert siste versjon av operativsystem og programvare.
  • Vær rask med å skifte passord på tjenester hvis du tror at noen har hacket seg inn på tjenester du bruker, og kjør deretter en grundig viruskontroll på din maskin. 
Det kommer stadig nye trusler mot datasikkerhet til bedrifter. Her kan du lese en kronikk fra Karianne Myrvold i Trend Micro  om hva hun tror kan være de største truslene fremover
Husk at hvis noen får tilgang til din epost-konto eller filer trenger du ikke å merke det direkte. Det vanligste er at hackede epost-kontoer blir misbrukt til å sende ut spam, men det finnes også kriminelle som også bruker infoen til å spionere på hva som skjer i bedriften for å utnytte den tillit som f.eks. er mellom en leder og en ansatt som har tilgang til å overføre penger. 
Håper du ikke ble skremt av dette, men at det fører til at du gjør de små tingene som øker din sikkerhet og sparer deg for mye bekymringer i fremtiden. 

Erling Holst-Larsen, Østfold Internett (Mekke Media)

Gratis SSL-sertifikat til alle våre kunder!

Diverse

15. februar 2017

  • Gratis SSL-sertifikat fra Let´s Encrypt.
  • Nettsider blir sikrere med kryptert overføring.
  • Brukeren får større tillit til din nettside og ditt firma.
  • SSL på nettsider gir bedre søkemotoroptimalisering (SEO-score).

Hva er SSL (og TLS)

Iflg. Wikipedia gjør SSL og TLS protokoller at man får sikker kommunikasjon på Internett ved at innholdet blir kryptert ved overføringen.  
Dette gjør at man kan f.eks. kan laste ned mail fra sin mailserver uten at noen kan «tjuvlytte». Man kan også bruke SSL for å få sikret kommunikasjon til nettsider slik at f.eks. innhold du fyller inn i et svarskjema, eller bestillinger du gjør med ditt kreditkort ikke kommer på avveie. Når man bruker et SSL-sertifikat på en nettside vil nettadressen begynne på https (istedenfor http).

Hvorfor kryptere websider?

Hvis du tar imot bestillinger, sensitiv info eller kortbetaling via dine nettsider er det viktig at denne overføringen er kryptert. Du kan også risikere at brukere som ser på (laster ned) din nettside får med seg virus eller spion-programmer (trojanere) hvis nettsiden ikke er kryptert. Google har allerede begynt å advare brukere av sin nettleser Google Chrome om faren av å gå på vanlige http-sider uten kryptering og Google skriver: Når du laster inn en nettside over HTTP, kan noen andre på nettverket se på eller endre området før den kommer til deg. Denne  svakheten kan brukes til å injisere ondsinnet programvare sømløst via ukryptert web-trafikk.

SSL gir bedre Google-score (SEO)

En annen god grunn for å kryptere nettsidene er å komme høyere opp i Googles ranking av søkeresultater. En kryptert nettside vil nemlig gi deg høyere rating hos Google - altså være en viktig faktor for nettsidens søkemotoroptimalisering (SEO).

Hvorfor bør du kryptere mail?

Du tenker kanskje at det ikke er så farlig med din mail hvis noen skulle «spionere» på deg da du ikke sender veldig sensitiv info på mail uansett?
Vi har i det siste året hatt kunder som har mottatt mail fra en medarbeider i bedriften som har spurt om info eller pengeoverføring, men som viser ser å være noen andre som har hatt tilgang til kundens epost-historikk. Inntrengeren vil dermed kunne lese seg frem til hvem som har hatt kontakt med hvem i bedriften, hvordan de normalt kommuniserer og hvem som har tilgang til f.eks. pengeoverføringer. I et tilfelle ble det av den godtroende medarbeideren satt igang overføring av penger som heldigvis ble stoppet av bankens kontroll-rutiner. Vi har i flere år hatt mulighet for SSL for nedlasting og TLS for opplasting av mail slik at den blir kryptert, men du må velge å slå det på i ditt mailprogram hvis det skal funke.

Gratis SSL-sertifikat fra Let´s Encrypt.

Vi tilbyr nå gratis SSL-sertifikat til alle kunder som har nettsider hos oss. Dette vil bli installert automatisk til alle i løpet av kort tid. Si ifra hvis du ikke ønsker det. 
Den eneste grunnen for å ikke ha SSL-sertifikat fra Let´s Encrypt er hvis man skal være sikker på at alle kunder med gamle opreativsystem og gamle versjoner av nettlersere skal få tilgang til din nettside. Ilfg. våre undersøkelser er det ca. 0,1-0,2% av besøkende på våre webservere som vil ha dette problemet. Disse besøkende vil forøvrig sannsynligvis ha problemer med å besøke mange andre nettsider også og bør jo derfor oppgradere. Dette gjelder f.eks. brukere av Internet Explorer 8 eller eldre som kjører det på Windows Vista eller Windows XP. 

Her kan du teste SSL og dens konfigurasjon på et valgt nettsted

Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å få mer info eller for å få et SSL-sertifikat-installert på dine nettsider.

Valg av firmanavn og domenenavn

Markedsføring

25. januar 2017

Navnet skjemmer ingen - eller?

Tja? Firmanavnet er jo den delen av markedsføring som kunden vanligvis møter først, og i disse internettsøkemotoroptimaliseringstider (puh)er det viktigere enn noen gang å velge et godt og passende  firmanavn og et tilhørende domenenavn. Ifbm vårt 20-års jubileum deler jeg her noen erfaringer og den prosessen vi er i for å finne et nytt navn.

Da jeg startet opp firmaet i 1997 var forretningsidéen å lage et lokalt nett-torg i Halden. Først kalte jeg firmaet Halden Internett og hadde domene hald.no (en slags forkortelse da halden.no ikke var mulig) for så å bli halden.org (Halden Torg på Halden.org). Da vi flyttet til Fredrikstad ble det (som en forlengelse av dette) Østfold Internett og domene ostfold.net som det har vært frem til i dag. Men det er nok ikke noe godt navn på vårt firma nå av flere grunner:

  • Vi holder jo til i Østfold, men har kunder over hele Norge.
  • Ordet «Internett" favner for vidt da det meste skjer på Internett nå, og er ikke spesielt beskrivende for oss (selv om det vi holder på med er relatert til internett)
  • Firmanavnet inneholder et norsk tegn «ø» som er mulig å bruke i nettadressen men ikke i epost - så vi har både østfold.net og ostfold.net men mail kan bare brukes på …@ostfold.net
  • Forretningsideen (som egentlig ble endret allerede i 2002) blir ikke formidlet i firmanavnet
  • Når jeg svarer i telefon er det mange som misoppfatter navnet som "Østfold Idrett" :)

Det er altså på tide å finne et nytt firmanavn og nytt domenenavn

og prosessen ble for oss omtrent slik:

  1. Definere forretningsideen (noe man gjerne allerede har gjort)

    Når man har drevet et firma i lang tid er det ikke alltid så lett å definere kort hva man driver med - og ikke minst hva man ønsker å drive med. De første årene var det for oss ganske enkelt web og mail (eller nettsider og epost), og derfor tenkte vi litt på Web og Mail (webogmail.no), Nett. AS (nett.as) eller På Nett (på.net), men i dag er/ønsker vi mer å være et mediebyrå og hjelpe kunder med markedsføring på nett - hovedsakelig via vårt eget publiseringsverktøy Mekke.

  2. Skal firmanavnet også benyttes på som produktnavn?

    Hva er firmaets hovedprodukt eller den viktigste tjenesten? Skal det nye navnet bare brukes på firmaet eller også på produkter man selger? I 2004 begynte vi å utvikle vårt eget publiseringsverktøy Mekke. Navnet Mekke ble valgt for å forklare at man kan bruke det for å fikse, lage, ordne og skape sine websider selv. Da publiseringsverktøyet Mekke er så sentralt for oss, fant vi ut at vi enten må bruke Mekke som en del av firmanavnet eller velge noe nytt for begge deler.

  3. Ting å tenke på for valg av et firma- og domenenavn

    En fordel at det er kort. En forkortelse kan funke men bør gi mening alene.
    Bør se og høres bra ut - altså både skriftlig og muntlig.
    Kan fortelle om kultur og verdier i firmaet
    Bør/kan ikke være brukt fra før eller forveksles med andre.
    Bør være lett å oppfatte, uttale og som ikke kan misforstås slik at skrivefeil oppstår.
    Navnet bør være lett å huske
    Lett å uttale og stave
    Firmanavnet trenger ikke å være nøyaktig det samme som domenenavnet men helst en del av det.

  4. Myndighetenes (Brønnøysundregisterets) krav til firmanavn

    https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-navn/Hvilket-navn-kan-jeg-velge1/ 
    Minst tre bokstaver fra det norske alfabetet
    Bare bestemte tegn i tillegg til bokstavene
    Ikke bare navn på land, fylke eller kommune
    Ikke nøyaktig likt med et registrert navn
    Ikke navn som kan villede eller vekke forargelse
    For enkeltpersonforetak må du i tillegg ha med ditt eget etternavn i navnet på foretaket.
    På nettstedet til Brønnøysundregistrene kan du finne opplysninger om alle som er registrert i Enhetsregisteret. Der kan du undersøke om noen har registrert et navn som kan forveksles med det du ønsker deg.
  5. Brainstorming

    Så er det på tide med brainstorming (idemyldring) med de ansatte eller noen som kan hjelpe deg med dette, utifra det jeg har nevnt over. Her er det (nesten) ingen dårlige forslag og selv om det høres helt vilt ut til å begynne med kan det være nettopp et slikt navn som blir bra. Tenk gjerne på stikkord som beskriver firmaet. For oss kan det være: domene, web, mail, publiseringsverktøy, Mekke , websider, nettsider, epost, medirådgivning, media, service etc.

    Bruk gjerne en ordbok for å få tips til relaterte ord: http://ordbok.uib.no/  eller en synonymordbok: http://www.synonymet.no/  for å få tips og det er selvfølgelig lurt å Google navnene man har på lista først for å se om det er i bruk og evt. i hvilke sammenhenger. 

    Utifra denne lista kan man prøve å finne ord som alene eller sammen kan danne et godt firmanavn ved å kombinere ord og legge til begynnelser og endinger - f.eks: Web og Mail, Webpublisering, MedieWeb osv.

  6. Domenenavn

    Allerede nå kan det være lurt å sjekke lista man har fått fra brainstorming og mer gjennomtenkte forslag utifra hvilke domenenavn som er ledige.

    Skal man markedsføre seg i Norge bør domenenavnet være ledig hos Norid slik at du får en .no endelse. Her finner du noen regler fra Norid for valg av domene: https://www.norid.no/no/domeneregistrering/om-navn/ 
    Det er mange aksjeselskap i Norge som benytter .AS (domene.as) men det er både dyrere, mindre intuitivt og mer usikkert enn et .no-navn.
    Skal du markedsføre deg internasjonalt er det .com som er best men det viktigste er at kunden husker hva som er endelsen.
    I noen tilfelle kan .net .org .info eller noen av de hundre nye domeneendelsene funke.

  7. Er navnet allerede registrert og beskyttet?

    Du bør også sjekke lista mot om firmanavnet også eksisterer i Brønnøysundregistrene og om navnet er beskyttet av Patentstyret.

  8. Registrer aktuelle domenenavn og involver flere i prosessen

    Til slutt sitter du kanskje igjen med en liste med 4-5 navn som kan være aktuelle. Hvis du da har sikret deg de aktuelle domenenavnene kan det være aktuelt å involvere flere (kunder og samarbeidspartnere) , men husk faren for at noen kan ødelegge for deg ved å varemerkeregistrere navnet før deg hvis de får tak i det og vil ødelegge for deg.
    For oss var det positivt å spørre kundene hva de mente (ut ifra en kortliste) og har fått mye positiv respons og gode innspill fra kundene. Her er en liste over innspill til nytt firmanavn fra våre kunder.

  9. Gjør et valg (eller flere)

    Til slutt er det "bare" å for eier/styre å gjøre et valg utifra sin egen magefølelse av hva man tror vil fungere best. Det er vi som driver firmaet som må leve med navnet i (forhåpentligvis) mange år fremover, så selv om andre kommer med mange gode forslag og ideer så er det ditt valg!
    Husk at når du har registrert aktuelle domenenavn og er usikker på hva som er best - kan du f.eks. opprette 2 parallelle nettsider (med samme innhold) og sende tilsvarende tilbud til 2 like grupper og se hva som gir best respons via statistikk.
  10. Registrer firmanavnet i Brønnøysund

    Dette gjør du via et skjema i Altinn. Husk at du kan registrere både det juridiske firmanavnet og det som du bruker til å markedsfører bedriften under.
  11. Registrer domenenavnet (hvis det ikke allerede er gjort)

    Her kan kan du registrere domenenavnet ditt.
  12. Registrere varemerke?

    Hvis du er redd for at andre skal (mis)-bruke ditt nye firmanavn/produktnavn kan det være lurt å beskytte navnet slik at ingen andre kan bruke det i samme varekategori. Det gjøres via Patentstyret og koster (når dette skrives) kr. 2900 i 3 kategorier. Du bestemmer altså hvilken varekategori navnet skal beskyttes, så hvis det er noen som vil selge sko som heter Mekke så er ikke vi beskyttet mot det.

  13. Videre markedsføring

    Husk at så snart du har registrert firma og domenenavn vil du få tilbud fra katalogtjenester og andre som vil hjelpe deg å markedsføre deg. Det er mye å kaste bort penger på både pga selgere som lurer deg og fordi det er ulikt hva som er kostnadseffektivt for ditt firma. Ta gjerne kontakt med oss så hjelper vi deg å finne riktige markedskanaler for dette.

Det er nok mye å legge til her, men håper dette var erfaring som vi har gjort som du kan dra nytt av.

mvh

Erling Holst-Larsen
Daglig leder Mekke Media

Her er vårt nye firmanavn

Markedsføring

24. januar 2017

Da vi for et par uker siden ba om tilbakemelding fra kunder på nytt firmanavn (og domenenavn), fikk vi overraskende mange gode innspill tilbake. Det er godt å se at så mange tar seg tid og involverer seg i dette og viser "eierskap" i vårt firma!
Les mer om bakgrunnen og prosessen her.

Selv hadde jeg et favorittnavn, og ser ut til at de fleste forslagene også likte det best, så da blir det nye navnet: Mekke Media

Her er alle forslagene som kom inn:

  • Nett og Mekk (nettogmekk(e))
  • Kanskje Mekke Media passer, dog kanskje ikke helt, men noe i den gaten? Media er vel og aviser etcJeg ville bruk «På Nett»
  • På Nett (på.net) , Mekke (mekke.no) , Mekke Media (mekkemedia.no) Eller Mekke på nett (mekke.net)
  • Her i huset synes vi kanskje at Mekke Media (MM)har litt "shvung" over seg
  • Mekke media låter best!
  • På Nett, ville vært et fint valg
  • Det jeg kunne tenke meg som fenger og fungerer generelt i hele Norge/Sverige er f.eks webtech, webwide eller noe i den duren.
    Jeg likte enkelt og greit MEKKE!
  • Webogmail deretter på.nett
  • Jeg synes at det nye firma navnet skal være: Mekkedia
  • Fokusér på deg som gründer. Kall firmaet Holst-Larsen internett.
  • Mekkeweb  (mekkeweb.no)
  • På Nett, Nett, og Web og Mail høres ikke ut som et firmanavn i min mening .-) Men Mekke Media høres jo bra ut, viktig at navnet er lett å huske også. Ellers er jo Holst Media fint, og lett å huske, (Holst-Larsen blir ikke like bra som firmanavn, dessverre ;-)
  • Siden du spør, jeg synes ” Mekke media ” er et enkelt lett navn. Ikke nødvendig å alltid slå på stortromma.
  • Jeg synes personlig at "Østfold Internett" er et veldig bra navn. Det ligger en viss "tyngde" i navnet, noe de fleste av de andre foreslåtte navnene ikke har…
  • Jeg stemmer for mekke.no som d står forsalg om også kan du legge til produkter på ordet mekke.
  • Mitt forslag. Holst-Larsen Media(holstlarsen media.no)
  • tribune.no "Våg å bli sett!»
  • Web og Mail (webogmail.no)  Denne er kanskje den letteste og huske.
  • Synes at Mekke Media høres bra ut.
  • Mekkemedia dekker vel det du vil formidle. mekke er for kort og de andre har ikke henvisning til verktøyet.
  • Hvis du vil videreføre navnet Mekke synes jeg du skal bruke det alene…..
  • Mitt forslag er: support 2net.no
  • Synes ikke noen av navnene klinger,så prøv noe helt annet.
  • Mekke media er jo ett godt navn, som dekker både deres ønske om å bruke Mekke i navnet, og media, som er det dere driver med.
  • Mekke Media – ungdommelig og beskrivende for virksomheten.
  • Når det gjelder firmanavnet er det kun din egen overbevisning som blir det rette
  • Kanskje Mekke markedsføring?
  • Vanskelig det med navn, men jeg gir en stemme til Mekke Media.
  • Stemmer på Web og Email.
  • Hva med nettpartner.net Eller mittinternet.net Eller webpartner.net Jeg opplever dere som en partner skjønner du ;-) Altså, dere er gode på relasjon. Eller myweb.net
  • Ditt internett (dittinternett.no),Ringvirkning (ringvirkning.no), Klokt valg (kloktvalg.no), Sky By (skybox.no)
    Jeg synes dere burde bruke mekkemedia.no
  • Mekke Media høres bra ut :)
  • Max Mekke :)
  • Mekke Nett eller Mekke Media.
  • Av de navnene du ellers nevner liker jeg personlig «Tribune Media» best. Det klinger godt og sier mye. Du kan også legge til en undertittel i markedsføringen, f.eks. « - din totalleverandør av nettløsninger.»
  • Tror jeg stemmer på Mekke Media.
  • Jeg liker Mekke Media 😊
  • Hei Erling - jeg synes spontant at Mekke Media høres ut som et bra navn - da viderefører du det som et kjent og nyttig produkt som dere også skal videreutvikle.
  • Behold navnet som i dag. Altfor mange bytter navn, og en vet ikke hva som er hva lenger. Navnet er i dag innarbeidet, så behold dette.
  • Jeg synes Mekke Media lyder bra. Skiller da fra mekke.no hvor jeg går inn for å redigere stiftelsen nettsider.
  • Helt spontant kom dette navnet: Mekke Nettopp (mekkenettopp.no)
  • Jeg syns mekke.no er greit
  • Navnet jeg ville anbefale er Latte Media.


    Takk til alle for hyggelige tilbakemeldinger og gode innspill. Da er neste jobb å få en ny logo, gjøre endringer som trengs og starte markedsføringen av det nye firmanavnet ifbm med vårt 20-års jubileum. Dette blir spennende.

mvh

Erling Holst-Larsen

Daglige leder, Mekke Media

På tide med nettbutikk?

Mekke-tips

15. desember 2016

På tide med nettbutikk?

Ikke uventet har salg via nettbutikk fortsatt å øke mye det siste året både i Norge og over hele verden. Hvis du har et produkt eller en tjeneste som egner seg å selge på nettet er tiden inne for å begynne med nettsalg nå.

"I en omfattende analyse av det norske e-handelsmarkedet svarer 48 prosent av norske forbrukere at de har handlet med mobilen eller nettbrettet de siste tre månedene" Les mer i E24s artikkel

Hvis du allerede bruker vårt publiseringsverktøy Mekke, er det raskt å legge inn produkter og gjøre klart for å motta bestillinger i nettbutikken, da nettbutikken bruker samme layout som resten av nettsidene du har der.

Her finner du flere detaljer og referanser til noen av våre kunder som bruker nettbutikken i Mekke.

Her ser du en video som viser noen av funksjonene i nettbutikken.

Hvordan komme igang med nettbutikk?

  1. Hvis du ikke allerede har en mekke-bruker kan du bestille det på www.mekke.no (Hvis du oppretter en testbruker der kan den senere kobles til ditt domene).

    Statistikk for nettbutikksalg 2012-2016

  2. Logg inn på Mekke.no og gå til Moduler, Nettbutikk, Produkter.
  3. Legg inn varer ved å velge Nytt produkt og fyll inn tittel, kategori, bilde (hent fra bildearkiv eller fra din maskin), pris, antall på lager (hvis du ønsker å bruke lagerstyring), kort og detaljert beskrivelse.
  4. Under innstillinger kan du velge infotekster, fraktvalg, visninger etc.
  5. Under Moduler, Betaling kan du velge DIBS, PayPal (etter å ha gjort en avtale med en av disse) eller om kunden bare skal få faktura.

Hvis du ønsker kan vi også legge inn noen (eller alle) produkter for deg slik at du enkelt kan redigere og legge til flere produkter senere. Til slutt er det bare å markedsføre din nettbutikk (noe vi også gjerne hjelper med) og motta bestillinger.

Nettbutikken er en integrert del i Mekke og koster ikke noe ekstra hvis du allerede har en webpakke hos oss.
Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer info om vår nettbutikk eller trenger hjelp til å komme igang å bruke den.

Utnytter du mulighetene dine i vår webpakke?

Diverse

7. desember 2016

Det har skjedd mye hos oss de siste årene, så hvis du ikke er oppdatert på hvilke muligheter du har, så får du et lite sammendrag her på hva som er inkludert i vårt webhotell:

Alt dette er med i vår webpakke til kr. 172/mnd. eks. mva.


Publiseringsverktøyet Mekke.no med bla. nettbutikk, arrangementer, bildegallerier, svarskjemaer, gjestebok, artikkeleditor/blogg m.m. som gjør at du enkelt kan lage/oppdatere responsive (mobilvennlige) websider. Publiseringsverktøyet gjør at du kan holde dine nettsider levende og selv enkelt legge inn ny informasjon som du ønsker å få ut på nettet. Du kan også selge produkter via nettbutikken og billetter til arrangementer og ta imot betaling med kredittkort via DIBS eller Paypal. Finn mer info om publiseringsverktøyet på www.mekke.no

2 GB plass til lagring av web-sider og epost.
Det er ingen begrensning i antall websider og 2GB plass tilsvarer ca. 1500 bilder når de vises på nettet. Du har godt med plass til din epost og skulle det bli fullt tilbyr vi lagring utover 2GB til en rimelig pris.

10 epost-adresser (POP-konto eller IMAP) med viruskontroll og spamfilter
Du kan sette opp eposten på flere enheter (PC, Mac, Laptop, iphone, nettbrett etc) og få mailen synkronisert. Vi kan også hjelpe deg med mail via Office 365 hvis du ønsker mulighet til å kunne dele kalender og kontakter.

Web basert epostleser og egen mailadministrasjon
Når du er ute og reiser kan du lese epost på f.eks. en nettcafé. Du kan selv administrere epost, videresendinger og aliaser. Når du har ferie kan hver bruker legge igjen en meldingen om at han er borte og når han kommer tilbake. Se mer info om epost her.

1 domenenavn (.no) - flere kan ordnes.
Det følger med ett .no navn i pakken, men vi kan hjelpe deg å registrere flere hvis du ønsker å sikre navn på produkter, tjenester e.l. Vi registrerer også .com .net og de fleste andre endelser som er tilgjengelige. Her kan du finne ditt domene

Registrering i Google (og mulighet for videre optimalisering)
Vi ber Google om å indexere dine nettsider slik at de som søker på ord og uttrykk du har lagt ut vil finne deg. Vi kan utover dette tilby SEO (søkemotoroptimalisering).

Backup på våre servere flere ganger daglig.
Skulle du være uheldig å slette epost (IMAP) eller din nettside har vi mulighet til å hente frenm backup til deg.

Support i bruk av publiserings-verktøy og mailtjenester.
Vi har brukerveiledninger og videoer for publiseringsverktøyet på www.mekke.no. På www.ostfold.net finner du også hjelp til oppsett av epost og mye annet. Står du fast kan du få hjelp av oss via telefon eller epost uten ekstra kostander.

Medierådgivning - hjelp til å finne riktig markedsføringskanal
Vi hjelper deg å få mest mulig ut av dine markedsføringskroner. Det finnes nesten uendelig med nettkataloger og selgere som mener at de kan gi deg økt salg, men vi har erfaring og statistikk og kan gi deg veiledning i hva som er lurt å satse på.

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer info eller vil benytte mer av disse mulighetene. Her finner du en oversikt over våre andre tjenester.

Thanksgiving

24. november 2016

I dag - dagen før Black Friday og Cybermonday - er det Thanksgiving.  Det er er kanskje den største høytiden i USA og som også noen feirer her i Norge, selv om mange kanskje er mer opptatt av morgendagens store salgsdag.

Det å stoppe opp - både som privatperson og som bedriftsleder for å tenke over hva man har å være takknemlig for tror jeg har stor verdi. Her er noe av det jeg kan være takknemlig for ifbm Østfold Internett:

  • Mange trofaste kunder rundt om i hele Norge.
  • Dyktige samarbeidspartnere og ansatte
  • Gode stabile tjenester som vi kan tilby vår kunder
  • Vi driver firma i et fritt land hvor det er lov og mulig å gjøre forretninger med greie rammer
  • Østfold Internett kan feire 20 års jubileum neste år
  • Vi har fått på plass nye nettsider i responsive sidemaler som også er tilgjengelig for kunder
  • Mekke har blitt utvidet med arrangementsmodul og mange forbedringer av bl.a nettbutikk i år.

Som privatperson kan jeg legge til

  • En fantastisk kone og 2 flotte barn
  • Et trygt og godt hjem
  • Mange gode venner
  • og som kristen (i et land hvor det er lov å være) må jeg takke Gud for alt dette.

Jeg håper du også har noen minutter for å tenke over hva du er takknemlig for i dag.

mvh

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Østfold Internett

Enkle grep for å være synlig på nettet

Markedsføring

21. november 2016

Det er ikke alltid så godt å vite hva som gjør at nye kunder velger akkurat deg, men du kan være sikker på at mange  kunder søker info om ditt firma og dine produkter på nettet før de tar et valg. Derfor bør du tenke igjennom hvordan kundene dine opplever info om deg på nettet. Her er en liten sjekk-liste:

  • Noen kunder bruker fortsatt katalogtjenester på nettet for å finne telefonnummer til bedrifter. Har du sjekket at ditt nummer er oppført riktig der? De mest brukte er Gulesider.no, 1881.no og 180.no
    Her finner du god statistikk på hvilke kataloger som er mest brukt.
  • Når man Googler ditt firmanavn kommer det opp en Google-bedriftsside automatisk på høyre side (her ser du vår Google-side). Har du tatt kontroll over den og sjekket at info der er riktig? Det er lurt å Google ditt eget firmanavn innimellom!
    Her kan du lese mer om Google Bedriftssider.
  • Har du sjekket at din nettsider inneholder navnet på alle varer og tjenester du ønsker å assosiere med din bedrift slik at kunder finner deg når de Googler?
  • Mange ønsker å finne en lokal leverandør. Har du sjekket at alle stedsnavn (ikke bare navn på store steder) er nevnt i din webside slik at de finner deg ved søk på stedsnavn (gjerne i forbindelse med varenavn)?
    Ved å bruke Google Keyword-planner kan du få hjelp med dette.
  • Ditt firma blir forhåpentligvis anbefalt av noen av dine eksisterende kunder, men har du da et domenenavn (nettadresse) som er enkelt å huske når dine kunder skal henvise andre til dine nettsider?
    Her kan du søke om ledige domenenavn.
  • Når en ny kunde finner din webside har du i snitt ca. 8 sekunder for å fange interessen (til nye kunder) før han evt. går videre til andre. Har du en startside som fanger opp nye kunder?
  • Når kunden har funnet ditt firma interessant - har du da lagt ut nok info for at kunden skal kontakte deg eller for å bestille direkte på nettet?
  • Hvis ditt firma er på sosiale medier (Facebook, Google+, LinkedIN m.m.)  så er det selvfølgelig viktig å sjekke at info der er riktig og at man følger opp respons man får fra kunder - ellers kan det være bedre å ikke være på sosiale medier.

Ta gjerne kontakt med oss for hjelp med disse tingene og annen markedsføring på nettet.

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Østfold Internett

Spam - hva, hvor, hvorfor

E-post

24. oktober 2016

  • Hva gjør vårt spamfilter?
  • Hvor havner spam?
  • Hvorfor får kanskje nettopp du mye spam?
  • Hva kan du gjøre for å få mindre spam?

Se oppdatert info om spam her

Nye sidemaler og nye nettsider

Mekke-tips

20. oktober 2016

Vi er stolte av å endelig ha fått på plass nye responsive sider på mekke.no og ostfold.net . Isteden for å bruke mye tid på egne nettsider valgte vi å bruke ressurser på nye gode sidemaler som både vi og kundene våre kunne bruke for gode nettsider.

Her forteller Maria (webdesigner) om de nye sidemalene som alle våre kunder nå har tilgang til:


Tanken bak Mekkes nye sidemaler er å lage en fleksibel, moderne og samtidig langvarig løsning som fungerer for så mange mennesker - og på så mange enheter - som mulig.

Alle de nye sidemalene er basert på én grunnmal som vises i mange ulike varianter, bestående av forskjellige kombinasjoner av oppsett og design. F.eks. sentrert logo og meny med klassisk design, eller sidestilt logo og meny med moderne design. (“Mal A1” betyr oppsett A og design 1.) I skrivende stund finnes det 4 oppsett og 5 design, som danner 13 nye sidemaler. Flere vil komme etter hvert. Valgmulighetene gjør det enkelt for deg å lage noe pent og unikt helt på egenhånd.

For å gi nettsiden din et personlig uttrykk har vi flere tilpasningsmuligheter. Alle sidemalene støtter fokusområde/bannerbilde (som du laster opp under logo 2) som strekker seg over hele nettleserens bredde, og du kan legge innhold oppå bildet (via felles infotekst 2). Sidemalene støtter valg av separate bakgrunnsfarger på header, innhold og footer (vi anbefaler farger som fungerer under svart tekst). Sidemalene har tidsriktige fontvalg, men du kan endre til ønsket skrifttype under sidemalinnstillinger. Det er avsatt plass til søk og handlekurv. Dele-funksjoner er skjult bak en knapp i footer for et ryddig inntrykk. Tips: Sidemalene tar seg best ut når innholdet fordeles i kolonner.

Vi gjør oppmerksom på at sidemalene fortsatt er rykende ferske og dermed vil behøve små korrigeringer i månedene framover. Derfor vil vi oppfordre deg til å ta sidemalene i bruk og sende oss alt du har av ros og ris, ideer og forslag. Vi er takknemlige for det du har å bidra med, og ser fram til dette nye “kapitlet” i Mekke. Ikke minst gleder vi oss til å se hva du “mekker” med de nye sidemalene!



Ønsker du litt hjelp til å komme over i en ny sidemal, eller vil du ha flere tilpasninger enn Mekkes innstillinger tilbyr? Er du ute etter en spesialdesignet løsning for prosjektet ditt, eller trenger du råd om hvordan du kan få flere kunder gjennom nettsiden din? Ta kontakt med vår webdesigner Maria (som står bak de nye sidemalene) på maria@ostfold.net. Skifte av sidemal med enkle tilpasninger tar vanligvis 2-3 timer (kr 750 eks. mva per time).

Biodanza

Referanser

19. oktober 2016

Biodanza har lenge vært kunde hos oss og har nå fått lagt over sine sider på www.biodanza.no i en av de nye responsive sidemalene i vårt publiseringsverktøy Mekke.no

Vi spurte om hun var fornøyd, og hun sier:

"Ja siden fungerer nå. Og det føles så godt! Jeg har anbefalt dere til de nye lærerne fra skolen min i forhold til websider….de trenger også å ha egne sider…så kanskje det kommer noen nye kunder"

Det er veldig gøy for oss med slike tilbakemeldinger!

Referanse: Gundersen Sportscar AS

Referanser

22. september 2016

"Jeg er jo strålende fornøyd med dere, og har blitt veldig komfortabel med Mekke" skriver Steffen Guldager hos Gundersen SportsCar.

De har vært kunde hos oss i 11 år! og har i høst lagt over sine nettsider til Mekke publiseringsverktøy. Se sidene på www.gundersensportscar.no.

Mobilvennlige nettsider gir bedre ranking

27. august 2016

Mobilvennlige nettsider gir bedre ranking på søk både hos Google og Bing. I Mekke er det ferdige mobilvennlige maler. Ta gjerne kontakt med oss for hjelp med dette. Les mer om dette hos IT-avisen.

Mekkes nettbutikk

12. april 2016

Har du noe du vil selge på nettet? Her viser vi Mekke Nettbutikk som er en del av webpakken til kr. 172/mnd eks. mva.

Synlig via Google

22. september 2015

Ønsker du å bli bedre synlig via Google så finner du gode tips om det på http://seo-smo.no/

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter