Hopp til innhold

Artikler

Huskeliste for vervekampanjer

Markedsføring

20. november 2019

Vervekampanje handler om at du gir bort premie til de som skaffer deg nye kunder.

Da gjelder det å få med disse poengene i kommunikasjonen:

  • Hva kan man få i premie?
  • Hva er betingelsene for å få premie?
  • Når starter/slutter vervekampanjen?
  • Hva er kontaktinformasjon til den som verver og den som blir vervet?

Man kan si det er to former for vervekampanjer: Enten ber du folk sende deg leads slik at du tar deg av salgsjobben. Eller som ber du folk overbevise andre om å bli kunde hos deg.

I det siste tilfellet kan det være lurt å gi folk noen salgsargumenter som de kan bruke overfor dem de skal verve.

Du kan lokke med én vervepremie eller flere, gi for eksempel ververen tre premier å velge mellom, og kanskje den ene er rabatt på neste faktura. Men tenk gjennom om noen av premiene vil påføre deg for mye arbeid.

Vær nøye med teksten

Sørg for at det ikke er tvil om hva ververen får. Rabatten gjelder kun én faktura, for eksempel. Og det blir ikke noe rabatt eller premie før den som har blitt vervet, faktisk har blitt kunde og har betalt.

Men holder det at den som er blitt vervet, er «blitt kunde»? Holder det at den nye kunden har kjøpt et par sokker når du deler ut vervepremie til verdi av en tusenlapp? Nei, du må være presis i kommunikasjonen og i tilfelle fortelle hvilket produkt den nye kunden må kjøpe eller hvor mye penger kunden må bruke, før det utløser en premie til ververen.

Og må ververen være en av dine kunder, eller kan hvem som helst verve?

Går regnestykket opp?

Pass også på at regnestykket går opp for hver som verves. Når du kjøper inn vervepremier, kan det komme frakt på toppen. Og så må du i tillegg betale frakt når du skal sende ut premier.

Vervepremie til begge to?

Det går an å tilby vervepremie til ververen og for eksempel rabatt til den som blir vervet. Prøv gjerne med et lite utvalg av kundene dine først for å teste hva slags premier og rabatter som fungerer best.

Det er også mulig med trekning av premie, men da bør nok premien være mer kostbar, for folk blir mindre motivert når de ikke er sikre på å få premie for innsatsen.

Du kan også lage en premiestige med stadig mer kostbare premier etter hvor mange nye kunder eller medlemmer ververen makter å skaffe deg.

Få inn nok informasjon

Du må få vite hvem som verver og hvem som er blitt vervet, du må altså ha noe kontaktinformasjon. Det er fristende å be om mye kontaktinformasjon, men da må du forvente at flere ikke gidder å verve. Du bør gjøre terskelen så lav som mulig.

Kun e-post eller også landingsside?

Ved vervekampanjer går det an å gjøre det svært enkelt med løsningen «svar på denne e-posten». Men du kan også lage en landingsside der det står salgsargumenter og det er kontaktskjema hvor ververen skriver inn nødvendig informasjon om seg selv og den som er blitt vervet.

Åpent ut eller kommunikasjon med lukket gruppe?

Går du åpent ut og tilbyr rabatter til både ververe og de som blir vervet, kan det virke forstyrrende på dem som er i ferd med å betale full pris utenfor vervekampanjen. Tenk etter hva slags tilbud og budskap du har og hvem som ser hva.

Hva med markedsføring på Facebook?

Sosiale medier har ulike regler for markedsføring. Du kan lese en del om reglene til for eksempel Facebook her

På Facebook må du for eksempel skrive at kampanjen ikke sponses av eller har noe med Facebook å gjøre.

Facebook skriver også:

«Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).»

Verving er vanskelig

Før du kjøper inn hauger med vervepremier, bør du teste ut i mindre skala. Vervekampanjer kan være en vanskelig kunst. Det gjelder å treffe riktig publikum med riktige premier med akkurat passe informasjon.

Det er heller ikke sikkert kundene dine er så fan av bedriften din som du håper. Før du starter en vervekampanje, kan du eventuelt sende ut en kundeundersøkelse der du spør i hvilken grad kundene vil anbefale bedriften din eller produktene for andre.

Lag en plan

En vervekampanje blir sjelden noe av hvis du ikke har laget en markedsplan. Sett opp markedsaktiviteter for et helt år om gangen, det kan være nyhetsbrev, annonser, fremstøt i sosiale medier, kronikker, DM-er og så videre. Sett dato på hver aktivitet og regn bakover slik at du ser hvor mange dager eller uker du må ligge i forkant for å rekke alt. I god tid før en vervekampanje bør du for eksempel sjekke hva som kan være vervepremier.

(Foto: Pixabay.)

 

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring