Artikler
Google Min Bedrift (Google Bedriftsprofil)
29. april 2024
Hold din Google Bedriftsprofil oppdatert - for små bedrifter!
I den travle hverdagen som eier av en liten bedrift kan det være lett å glemme å holde Google Bedriftsprofilen sin oppdatert. Men dette er en viktig oppgave som ikke bør ignoreres!
Du finner din Google-profil ved å Google ditt firmanavn. Normalt vil...
Lag bedre firmanettsted – skritt for skritt
17. januar 2024
Det du skrev for tre år siden på bedriftens nettsted, fungerer kanskje ikke like bra i dag. For å holde nettstedet oppdatert, og helst også utvikle det, kan du "pusse opp rom for rom". Gjør litt hver uke.
Her er noen ideer:
Å sitere kunder er et av mange grep du kan ta på nettsidene. Ta en runde i gamle e-poster...
Øk bedriftens troverdighet med autentiske tekster
13. desember 2023
Å skrive autentisk innhold på bedriftens nettsider er viktig for å gi god informasjon og bygge troverdighet. Her er noen tips.
Unngå floskler
Skriver du en setning som alle andre bedrifter kunne ha benyttet i sin markedsføring, er den neppe autentisk. Se på dette eksempelet:
«Vi legger stor vekt på at kundene...
Bruk autentiske bilder på bedriftens nettsted
22. november 2023
Av: Sjur Jansen
Det er fristende å bli fort ferdig med bedriftens nettsider, derfor er det mange som kjøper bilder fra fotoarkiver. Men leserne ser fort at bildene...
Maria kan fornye nettsidene dine
18. oktober 2023
Maria er Mekke Medias designer som kan modernisere nettsidene dine. Eller ganske enkelt legge inn tekst og bilder fordi du ikke har tid. Ta kontakt: maria@mekke.no
- Ny design
- Ny struktur
- Nye bilder og tekster
Husk å oppdatere bedriftens nettsider
Som kunde i Mekke Media har du nettsidene dine plassert hos...
Kom i gang med Google-annonse
18. oktober 2023
Hva bør bedriftens hjemmeside inneholde?
14. september 2023
Når du skal presentere en bedrift på en hjemmeside, er det viktig å formidle kjerneinformasjonen om bedriften på en klar, konsis og tiltalende måte. Her er noen punkter du bør vurdere å inkludere i en enkel presentasjon (men du kan gjerne begynne enkelt og bygge på etterhvert):
- Logo og bedriftsnavn: Dette er...
Viktig med gode tilbakemeldinger og kundeanmeldelser
28. april 2023
Når du er i kjøpe-modus og finner ganske like produkter til omtrent samme pris, hva er det da som avgjør valget ditt?
Ifølge en undersøkelse utført av Ipsos i 2020, oppgav 78% av norske forbrukere at de leser anmeldelser fra andre kunder før de tar en beslutning om å kjøpe noe, og 53% av respondentene sa at de vil...
Hva kan kunstig intelligens (AI) hjelpe deg med?
16. mars 2023
Det er har vært en del saker om kunstig intelligens (AI) den siste tiden. Det blir ofte fokusert på negative sider, som at elever kan jukse på prøver og at noen tjenester misbruker grafikk og bilder som den finner på nettet. Men hva kan AI gjøre for deg som driver et lite firma i Norge? Ganske mye!
ChatGPT
Det...
Bruk kunstig intelligens til å skrive reklametekster
15. mars 2023
Noen få klikk unna står en villig tekstrobot og venter på deg. Den er helt gratis å bruke og formulerer reklametekster som passer din bransje.
Lenke til roboten finner du lenger ned. Se først på noen tester som Mekke gjorde. Vi skrev til tekstroboten:
«Skriv en reklametekst for en anleggsgartner.» I løpet av...
Her finner du gratis bilder og illustrasjoner på nettet
14. mars 2023
Å bruke høykvalitetsbilder kan gjøre en stor forskjell i markedsføringen av små bedrifter, spesielt når det gjelder å tiltrekke seg kunder på sosiale medier eller på nettstedet. Det er flere gratis-tjenester for bilder som små bedrifter kan dra nytte av. Her er noen av de beste alternativene:
- Pixabay tilbyr også...
Sjekkliste for deg som har nettsted
11. mai 2022
Er det en stund siden du har sett over nettstedet ditt og hva som står der? Tjenestene dine kan ha endret seg noe eller kanskje kundene etterspør ny informasjon.
Vi har kikket på 20 tilfeldige nettsteder som bruker Mekke Media. Den vesle undersøkelsen resulterte i en del tips:
1) Er nettsidene dine uten...
Nettsted med flere språk
28. februar 2022
Med Mekke Media kan du få en automatisk oversettelse av nettstedet ditt. Eller du kan oversette manuelt og lage flere språkversjoner av nettstedet ditt.
Har du utenlandske kunder? Eller kanskje noen av dine norske kunder benytter et minoritetsspråk? Mekke Media kan hjelpe deg å få bedre kontakt med kundene. Språk...
Slik øker du salget med landingsside
31. oktober 2021
En landingsside er en nettside som er skreddersydd til kampanjer. Du får lesere inn fra ulike kanaler, for eksempel annonser som du har i sosiale medier, og så lander leserne på landingssiden hvor du har kun ett budskap. Poenget er å få folk til å trykke på bestill-knappen din.
En landingsside skal altså helst...
17 ideer til artikler på nettstedet ditt
1. februar 2021
- Vedlikehold: Forklar hvordan kunden kan vedlikeholde det hun har kjøpt av deg. «Slik smører du sykkelen» eller «last ned oppdatering».
- Utvidet bruk: Fortell om utvidet bruk av det som kunden har kjøpt, kunden har kanskje ikke utnyttet varens potensiale. Fortell om små detaljer som finnes i det du selger. Fortell...
Svarer weben din på spørsmålene fra kundene?
19. november 2020
Hvor mye informasjon du trenger å gi kundene på weben, kommer an på hva du selger. Men noe bør alltid med, for eksempel hvordan de kan kontakte deg.
Nedenfor ser du en del typiske spørsmål som mulige kunder stiller før de velger å kjøpe. Listen er ikke uttømmende, men du kommer godt i gang.
Forsøk å holde deg til...
Tips i en ny arbeidssituasjon (korona)
17. mars 2020
Mye er kanskje nytt for deg og din arbeidssituasjon ifbm koronautbruddet? Her er noe tips til hvordan du kan informere din kunder om endringer, komme igang på hjemmekontor og drive virksomheten videre under nye forutsetninger:
Oppdater info til dine kunder
- Informer på dine nettsider
Hvis du bruker...
Huskeliste for vervekampanjer
20. november 2019
Vervekampanje handler om at du gir bort premie til de som skaffer deg nye kunder.
Da gjelder det å få med disse poengene i kommunikasjonen:
- Hva kan man få i premie?
- Hva er betingelsene for å få premie?
- Når starter/slutter vervekampanjen?
- Hva er kontaktinformasjon til den som verver og den som blir vervet?
Jobb-huskeliste før sommerferien
26. juni 2019
Hva må du huske å ordne på jobben før du drar på ferie? Huskelisten nedenfor er ikke fullstendig, men gir deg noen tips.
1) Lag en liste over oppgaver før ferien.
Unngå superstress den siste dagen før ferien starter, lag en liste nå over hvilke prosjekter som må være i havn før de late dagene begynner. På den...
Har du laget en digital salgstrakt?
21. mai 2019
Mange markedsførere ser for seg markedsføringen som en trakt som loser mulige kunder stadig nærmere en kjøpsbeslutning.
Ytterst i trakten finnes de som ikke kjenner bedriften din. Oppgaven din i dette området er at folk skal bli klar over at du eksisterer, du forteller ikke alle detaljer om tjenestene dine akkurat...
Hvor mange av dine lesere blir kunder?
18. mars 2019
Statistikkene forteller at når 100 personer besøker landingssiden din, vil 2-3 av dem respondere. Kanskje kjøper de noe eller så melder de seg på nyhetsbrevet – hvis du har lagt forholdene til rette for det.
Med andre ord bør du forvente en konverteringsrate på 2-3 prosent. Når du sender ut nyhetsbrev med et...
Hvordan endre firmanavn og domenenavn for bedriften din.
14. mars 2019
Det har kommet mange reaksjoner (og morsomme kommentarer) på NSBs navneendring denne uka. Jeg ble også veldig overrasket over dette, og selv om det er et uttrykk som heter at «all PR er god PR» så tror jeg NSB kunne gjort prosessen mye bedre, hvis de først skulle endre navnet (som ikke alle er enig i nødvendigheten...
SEO-tipsene som hjelper bedriften din i Google
13. februar 2019
Søkemotoroptimalisering (SEO) gjør at flere oppdager nettstedet ditt. Det finnes flere hundre SEO-grep, nedenfor viser vi noen av de vanligste. Har du liten tid, kan du be Mekke Media utføre grepene for deg.
Gode SEO-grep betyr ikke bare at nettsidene dine kommer høyere opp i søk hos Google, men det kan også bety...
Markedsplan
12. desember 2018
Alle som driver business har vel en markedsplan oppe i hodet, men for å planlegge fremover og bli mer bevisst på dette er det lurt å skrive det ned.
Jeg deler nå både generelt om hva du bør ta med i en markedsplan, men også litt om hvordan jeg planlegger for det nye året med Mekke Media
Hvilke mål har du med...
Hvor trenger du antivirus?
7. desember 2018
Antivirus er dataprogrammer som beskytter din datamaskin mot datavirus, spionprogrammer og mye annet.
De ulike truslene kan stjele personopplysninger, kredittkort, brukernavn, passord og lignene og kan også ødelegge eller låse datamaskinen. Du kan til og med bli utsatt for utpressing.
Hvordan får du virus eller...
Slik lager du en god CTA-knapp
3. september 2018
Alle nettsider bør avsluttes med en oppfordring til leseren, det kalles gjerne CTA (call to action). Legg inn enten en tekstlenke eller en knapp.
Oppfordringen kan handle om at leseren skal:
- Ta kontakt
- Laste ned noe
- Lese en annen artikkel
- Bestille noe
- Gå til nettbutikken din
- Ta en test
- Stemme over noe
- Gå...
Rabatt på din første Google-annonse
14. juni 2018
Det er svært viktig at folk finner weben din når de søker i Google etter tjenester som du tilbyr. Det er to grep du kan ta for at flere skal finne deg:
- Søkemotoroptimalisering (SEO)
- Google-annonse
Et SEO-skippertak
For å ta det første først: SEO handler om redaksjonelle og tekniske grep som gjør at Google...
Slik lager du nettsted for småbedriften eller det nye produktet
10. mars 2018
Kom i gang med nettsted
1) Bestem domenenavn
Det er ikke bare nye firmaer som trenger nettsider. Noen ganger fortjener et produkt eller en tjeneste en adskilt innpakning der kommunikasjonen ikke blir forstyrret av alt annet som firmaet tilbyr.
Hvilke domener er ledige? Her kan du søke etter hva som er ledig av...
Bruk mer bilder!
22. februar 2018
Nå som vi alle har smarttelefoner er det enkelt å få fine bilder uten å være proffe fotografer. De fleste klarer også å få bilder som er gode nok for firmaets nettsider.
Et bilde kan si mer enn tusen ord, og det kan gi et godt førsteinntrykk som gir deg lyst til å lese teksten det står i sammenheng med. Jeg ser...
Slik kommer du i gang med nyhetsbrev
11. januar 2018
Selg mer med nyhetsbrev
Det er mye lettere å selge mer til eksisterende kunder enn å få tak i nye. Lager du gode nyhetsbrev, skaper du også sterkere bånd mellom deg og kundene. Mekke Media hjelper deg gjerne i gang med å sende ut nyhetsbrev og tilbudsbrev.
Bruk for eksempel systemene Mailchimp eller Getdrip som...
Reklame via e-post: Du kan ikke sende til hvem du vil
11. januar 2018
I Norge kan du ikke sende e-post-reklame til hvem du vil. Her er reglene:
Lovlig å sende til sine egne kunder
Betingelser
- Bedriften som sender ut reklamen, må ha mottatt e-postadressen i forbindelse med salg.
- Ny reklameutsendelse på e-post må gjelde bedriftens egne varer.
- Kunden må også få mulighet til å...
Du kan ha annonser inne i andres Google-søk
19. desember 2017
Slik virker Google Adwords
Når folk søker i Google etter noe i din bransje, kan du betale Google for at en annonse for bedriften din skal skvise seg inn som de første treffene. Dette kalles Google Adwords.
Når folk klikker på annonsen (som ser ut som et vanlig søketreff), kommer de til nettstedet ditt eller til...
Blogging gir økt søkemotoroptimalisering (SEO)
26. november 2017
Du leser nå en artikkel i vår blogg. Vi blogger om markedsføringsråd, Mekke-tips, kundereferanser og mye annet. Ofte er det ting som flere kunder har spurt om i kontakt med oss, eller ting jeg vet kunder kan ha nytte av. Kom gjerne med forslag til innhold!
I tillegg til å gi nyttig info til gamle og nye kunder, er...
Tips til ferske webredaktører
30. oktober 2017
Er du i ferd med å få ansvar for bedriftens nettsider? Eller kanskje har du startet eget firma og aner ikke hvordan du kommer i gang med egen web?
Pust rolig, vi sørger for at du får bedriften på nett og at dere får e-postadresser og så videre. Det er bare å ta kontakt med oss, så tar vi det steg for steg.
Hvordan velge ny logo?
24. mai 2017
Hva er en god logo?
Valg av firmanavn og domenenavn
25. januar 2017
Navnet skjemmer ingen - eller?
Tja? Firmanavnet er jo den delen av markedsføring som kunden vanligvis møter først, og i disse internettsøkemotoroptimaliseringstider (puh)er det viktigere enn noen gang å velge et godt og passende firmanavn og et tilhørende domenenavn. Ifbm vårt 20-års jubileum deler jeg her noen...
Her er vårt nye firmanavn
24. januar 2017
Da vi for et par uker siden ba om tilbakemelding fra kunder på nytt firmanavn (og domenenavn), fikk vi overraskende mange gode innspill tilbake. Det er godt å se at så mange tar seg tid og involverer seg i dette og viser "eierskap" i vårt firma!
Les mer om bakgrunnen og prosessen her.
Selv hadde jeg et...
Enkle grep for å være synlig på nettet
21. november 2016
Det er ikke alltid så godt å vite hva som gjør at nye kunder velger akkurat deg, men du kan være sikker på at mange kunder søker info om ditt firma og dine produkter på nettet før de tar et valg. Derfor bør du tenke igjennom hvordan kundene dine opplever info om deg på nettet. Her er en liten sjekk-liste: