Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Artikler

Jobbe med nettsider når snøen lager problemer ute. Illustrasjon av ChatGPT

Lag bedre firmanettsted – skritt for skritt

Markedsføring

17. januar 2024

Det du skrev for tre år siden på bedriftens nettsted, fungerer kanskje ikke like bra i dag. For å holde nettstedet oppdatert, og helst også utvikle det, kan du "pusse opp rom for rom". Gjør litt hver uke.

Her er noen ideer:

Å sitere kunder er et av mange grep du kan ta på nettsidene. Ta en runde i gamle e-poster...

Les mer...

pixa

Øk bedriftens troverdighet med autentiske tekster

Markedsføring

13. desember 2023

Å skrive autentisk innhold på bedriftens nettsider er viktig for å gi god informasjon og bygge troverdighet. Her er noen tips.

Unngå floskler

Skriver du en setning som alle andre bedrifter kunne ha benyttet i sin markedsføring, er den neppe autentisk. Se på dette eksempelet:

«Vi legger stor vekt på at kundene...

Les mer...

Sjur Jansen hjelper Mekke-kunder med å forbedre tekst og bilder på nettsteder.

Bruk autentiske bilder på bedriftens nettsted

Markedsføring

22. november 2023

Du kan kanskje få flere kunder dersom du bruker ekte bilder på nettsidene. Det drar i alle fall i riktig retning når det gjelder troverdighet og tillit.

Av: Sjur Jansen

Det er fristende å bli fort ferdig med bedriftens nettsider, derfor er det mange som kjøper bilder fra fotoarkiver. Men leserne ser fort at bildene...

Les mer...

Maria kan fornye nettsidene dine

Maria kan fornye nettsidene dine

Markedsføring

18. oktober 2023

Maria er Mekke Medias designer som kan modernisere nettsidene dine. Eller ganske enkelt legge inn tekst og bilder fordi du ikke har tid. Ta kontakt: maria@mekke.no

  • Ny design
  • Ny struktur
  • Nye bilder og tekster

Husk å oppdatere bedriftens nettsider

Som kunde i Mekke Media har du nettsidene dine plassert hos...

Les mer...

Kom i gang med Google-annonse

Kom i gang med Google-annonse

Markedsføring

18. oktober 2023

Svært mange bruker Google når de skal kjøpe tjenester. Men selv om du har forsøkt å gjøre nettsidene dine attraktive for Google i håp om at nettopp ditt firma skal havne øverst, kan det hende at du havner på side tre eller fire. Såkalt søkemotoroptimalisering (SEO) vil som regel løfte et firma oppover i treffene...

Les mer...

Hva bør bedriftens hjemmeside inneholde?

Hva bør bedriftens hjemmeside inneholde?

Markedsføring

14. september 2023

Når du skal presentere en bedrift på en hjemmeside, er det viktig å formidle kjerneinformasjonen om bedriften på en klar, konsis og tiltalende måte. Her er noen punkter du bør vurdere å inkludere i en enkel presentasjon (men du kan gjerne begynne enkelt og bygge på etterhvert): 

  • Logo og bedriftsnavn: Dette er...

Les mer...

Viktig med gode tilbakemeldinger og kundeanmeldelser

Viktig med gode tilbakemeldinger og kundeanmeldelser

Markedsføring

28. april 2023

Når du er i kjøpe-modus og finner ganske like produkter til omtrent samme pris, hva er det da som avgjør valget ditt?

Ifølge en undersøkelse utført av Ipsos i 2020, oppgav 78% av norske forbrukere at de leser anmeldelser fra andre kunder før de tar en beslutning om å kjøpe noe, og 53% av respondentene sa at de vil...

Les mer...

Hva kan kunstig intelligens (AI) hjelpe deg med?

Hva kan kunstig intelligens (AI) hjelpe deg med?

Markedsføring

16. mars 2023

Det er har vært en del saker om kunstig intelligens (AI) den siste tiden. Det blir ofte fokusert på negative sider, som at elever kan jukse på prøver og at noen tjenester misbruker grafikk og bilder som den finner på nettet. Men hva kan AI gjøre for deg som driver et lite firma i Norge? Ganske mye! 

ChatGPT

Det...

Les mer...

Bruk kunstig intelligens til å skrive reklametekster

Bruk kunstig intelligens til å skrive reklametekster

Diverse, Markedsføring

15. mars 2023

Noen få klikk unna står en villig tekstrobot og venter på deg. Den er helt gratis å bruke og formulerer reklametekster som passer din bransje.

Lenke til roboten finner du lenger ned. Se først på noen tester som Mekke gjorde. Vi skrev til tekstroboten:

«Skriv en reklametekst for en anleggsgartner.» I løpet av...

Les mer...

Her finner du gratis bilder og illustrasjoner på nettet

Her finner du gratis bilder og illustrasjoner på nettet

Markedsføring

14. mars 2023

Å bruke høykvalitetsbilder kan gjøre en stor forskjell i markedsføringen av små bedrifter, spesielt når det gjelder å tiltrekke seg kunder på sosiale medier eller på nettstedet. Det er flere gratis-tjenester for bilder som små bedrifter kan dra nytte av. Her er noen av de beste alternativene:

  1. Pixabay tilbyr også...

Les mer...

Sjekkliste for deg som har nettsted

Sjekkliste for deg som har nettsted

Markedsføring, Mekke-tips

11. mai 2022

Er det en stund siden du har sett over nettstedet ditt og hva som står der? Tjenestene dine kan ha endret seg noe eller kanskje kundene etterspør ny informasjon.

Vi har kikket på 20 tilfeldige nettsteder som bruker Mekke Media. Den vesle undersøkelsen resulterte i en del tips:

1) Er nettsidene dine uten...

Les mer...

Velkommen på flere språk

Nettsted med flere språk

Markedsføring, Mekke-tips

28. februar 2022

Med Mekke Media kan du få en automatisk oversettelse av nettstedet ditt. Eller du kan oversette manuelt og lage flere språkversjoner av nettstedet ditt.

Har du utenlandske kunder? Eller kanskje noen av dine norske kunder benytter et minoritetsspråk? Mekke Media kan hjelpe deg å få bedre kontakt med kundene. Språk...

Les mer...

landingsside

Slik øker du salget med landingsside

Markedsføring

31. oktober 2021

En landingsside er en nettside som er skreddersydd til kampanjer. Du får lesere inn fra ulike kanaler, for eksempel annonser som du har i sosiale medier, og så lander leserne på landingssiden hvor du har kun ett budskap. Poenget er å få folk til å trykke på bestill-knappen din.

En landingsside skal altså helst...

Les mer...

17 ideer til artikler på nettstedet ditt

17 ideer til artikler på nettstedet ditt

Markedsføring

1. februar 2021

  1. Vedlikehold: Forklar hvordan kunden kan vedlikeholde det hun har kjøpt av deg. «Slik smører du sykkelen» eller «last ned oppdatering».

  2. Utvidet bruk: Fortell om utvidet bruk av det som kunden har kjøpt, kunden har kanskje ikke utnyttet varens potensiale. Fortell om små detaljer som finnes i det du selger. Fortell...

Les mer...

Svarer weben din på spørsmålene fra kundene?

Svarer weben din på spørsmålene fra kundene?

Markedsføring, Mekke-tips

19. november 2020

Hvor mye informasjon du trenger å gi kundene på weben, kommer an på hva du selger. Men noe bør alltid med, for eksempel hvordan de kan kontakte deg.

Nedenfor ser du en del typiske spørsmål som mulige kunder stiller før de velger å kjøpe. Listen er ikke uttømmende, men du kommer godt i gang.

Forsøk å holde deg til...

Les mer...

Tips i en ny arbeidssituasjon (korona)

Tips i en ny arbeidssituasjon (korona)

Diverse, Markedsføring

17. mars 2020

Mye er kanskje nytt for deg og din arbeidssituasjon ifbm koronautbruddet? Her er noe tips til hvordan du kan informere din kunder om endringer, komme igang på hjemmekontor og drive virksomheten videre under nye forutsetninger: 

Oppdater info til dine kunder

  • Informer på dine nettsider
    Hvis du bruker...

Les mer...

Huskeliste for vervekampanjer

Huskeliste for vervekampanjer

Markedsføring

20. november 2019

Vervekampanje handler om at du gir bort premie til de som skaffer deg nye kunder.

Da gjelder det å få med disse poengene i kommunikasjonen:

  • Hva kan man få i premie?
  • Hva er betingelsene for å få premie?
  • Når starter/slutter vervekampanjen?
  • Hva er kontaktinformasjon til den som verver og den som blir vervet?

Les mer...

Jobb-huskeliste før sommerferien

Jobb-huskeliste før sommerferien

Markedsføring

26. juni 2019

Hva må du huske å ordne på jobben før du drar på ferie? Huskelisten nedenfor er ikke fullstendig, men gir deg noen tips.

1) Lag en liste over oppgaver før ferien.
Unngå superstress den siste dagen før ferien starter, lag en liste nå over hvilke prosjekter som må være i havn før de late dagene begynner. På den...

Les mer...

Har du laget en digital salgstrakt?

Har du laget en digital salgstrakt?

Markedsføring

21. mai 2019

Mange markedsførere ser for seg markedsføringen som en trakt som loser mulige kunder stadig nærmere en kjøpsbeslutning.

Ytterst i trakten finnes de som ikke kjenner bedriften din. Oppgaven din i dette området er at folk skal bli klar over at du eksisterer, du forteller ikke alle detaljer om tjenestene dine akkurat...

Les mer...

Hvor mange av dine lesere blir kunder?

Hvor mange av dine lesere blir kunder?

Markedsføring

18. mars 2019

Statistikkene forteller at når 100 personer besøker landingssiden din, vil 2-3 av dem respondere. Kanskje kjøper de noe eller så melder de seg på nyhetsbrevet – hvis du har lagt forholdene til rette for det.

Med andre ord bør du forvente en konverteringsrate på 2-3 prosent. Når du sender ut nyhetsbrev med et...

Les mer...

Hvordan endre firmanavn og domenenavn for bedriften din.

Hvordan endre firmanavn og domenenavn for bedriften din.

Markedsføring

14. mars 2019

Det har kommet mange reaksjoner (og morsomme kommentarer) på NSBs navneendring denne uka. Jeg ble også veldig overrasket over dette, og selv om det er et uttrykk som heter at «all PR er god PR» så tror jeg NSB kunne gjort prosessen mye bedre, hvis de først skulle endre navnet (som ikke alle er enig i nødvendigheten...

Les mer...

SEO-tipsene som hjelper bedriften din i Google

SEO-tipsene som hjelper bedriften din i Google

Markedsføring

13. februar 2019

Søkemotoroptimalisering (SEO) gjør at flere oppdager nettstedet ditt. Det finnes flere hundre SEO-grep, nedenfor viser vi noen av de vanligste. Har du liten tid, kan du be Mekke Media utføre grepene for deg.

Gode SEO-grep betyr ikke bare at nettsidene dine kommer høyere opp i søk hos Google, men det kan også bety...

Les mer...

Markedsplan

Markedsplan

Markedsføring

12. desember 2018

Alle som driver business har vel en markedsplan oppe i hodet, men for å planlegge fremover og bli mer bevisst på dette er det lurt å skrive det ned. 

Jeg deler nå både generelt om hva du bør ta med i en markedsplan, men også litt om hvordan jeg planlegger for det nye året med Mekke Media

Hvilke mål har du med...

Les mer...

Antivirusapplikasjoner

Hvor trenger du antivirusprogramvare?

Markedsføring

7. desember 2018

Antivirusapplikasjoner beskytter din datamaskin mot trusler som virus, Trojan, spionprogram, Worm, Rootkit og mange flere.

For å få beskyttelse mot de ulike trusler, trenger man en antivirusprogramvare. Den beskytter deg mot de truslene ved å skanne ditt arbeid som du gjør både på Internett og lokalt på din maskin.

Les mer...

Slik lager du en god CTA-knapp

Slik lager du en god CTA-knapp

Markedsføring, Mekke-tips

3. september 2018

Alle nettsider bør avsluttes med en oppfordring til leseren, det kalles gjerne CTA (call to action). Legg inn enten en tekstlenke eller en knapp.

Oppfordringen kan handle om at leseren skal:

  • Ta kontakt
  • Laste ned noe
  • Lese en annen artikkel
  • Bestille noe
  • Gå til nettbutikken din
  • Ta en test
  • Stemme over noe
  • Gå...

Les mer...

Rabatt på din første Google-annonse

Rabatt på din første Google-annonse

Markedsføring

14. juni 2018

Det er svært viktig at folk finner weben din når de søker i Google etter tjenester som du tilbyr. Det er to grep du kan ta for at flere skal finne deg:

  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Google-annonse

Et SEO-skippertak

For å ta det første først: SEO handler om redaksjonelle og tekniske grep som gjør at Google...

Les mer...

Slik lager du nettsted for småbedriften eller det nye produktet

Slik lager du nettsted for småbedriften eller det nye produktet

Markedsføring

10. mars 2018

Kom i gang med nettsted

1) Bestem domenenavn

Det er ikke bare nye firmaer som trenger nettsider. Noen ganger fortjener et produkt eller en tjeneste en adskilt innpakning der kommunikasjonen ikke blir forstyrret av alt annet som firmaet tilbyr.

Hvilke domener er ledige? Her kan du søke etter hva som er ledig av...

Les mer...

Bruk mer bilder!

Bruk mer bilder!

Markedsføring, Mekke-tips

22. februar 2018

Nå som vi alle har smarttelefoner er det enkelt å få fine bilder uten å være proffe fotografer. De fleste klarer også å få bilder som er gode nok for firmaets nettsider. 

Et bilde kan si mer enn tusen ord, og det kan gi et godt førsteinntrykk som gir deg lyst til å lese teksten det står i sammenheng med. Jeg ser...

Les mer...

Slik kommer du i gang med nyhetsbrev

Slik kommer du i gang med nyhetsbrev

E-post, Markedsføring

11. januar 2018

Selg mer med nyhetsbrev

Det er mye lettere å selge mer til eksisterende kunder enn å få tak i nye. Lager du gode nyhetsbrev, skaper du også sterkere bånd mellom deg og kundene. Mekke Media hjelper deg gjerne i gang med å sende ut nyhetsbrev og tilbudsbrev.

Bruk for eksempel systemene Mailchimp eller Getdrip som...

Les mer...

Reklame via e-post: Du kan ikke sende til hvem du vil

Reklame via e-post: Du kan ikke sende til hvem du vil

E-post, Markedsføring

11. januar 2018

I Norge kan du ikke sende e-post-reklame til hvem du vil. Her er reglene:

Lovlig å sende til sine egne kunder

Betingelser

  • Bedriften som sender ut reklamen, må ha mottatt e-postadressen i forbindelse med salg.
  • Ny reklameutsendelse på e-post må gjelde bedriftens egne varer.
  • Kunden må også få mulighet til å...

Les mer...

Du kan ha annonser inne i andres Google-søk

Du kan ha annonser inne i andres Google-søk

Markedsføring

19. desember 2017

Slik virker Google Adwords

Når folk søker i Google etter noe i din bransje, kan du betale Google for at en annonse for bedriften din skal skvise seg inn som de første treffene. Dette kalles Google Adwords.

Når folk klikker på annonsen (som ser ut som et vanlig søketreff), kommer de til nettstedet ditt eller til...

Les mer...

Blogging gir økt søkemotoroptimalisering (SEO)

Blogging gir økt søkemotoroptimalisering (SEO)

Markedsføring, Mekke-tips

26. november 2017

Du leser nå en artikkel i vår blogg. Vi blogger om markedsføringsråd, Mekke-tips, kundereferanser og mye annet. Ofte er det ting som flere kunder har spurt om i kontakt med oss, eller ting jeg vet kunder kan ha nytte av. Kom gjerne med forslag til innhold!

I tillegg til å gi nyttig info til gamle og nye kunder, er...

Les mer...

Tips til ferske webredaktører

Markedsføring, Mekke-tips

30. oktober 2017

Er du i ferd med å få ansvar for bedriftens nettsider? Eller kanskje har du startet eget firma og aner ikke hvordan du kommer i gang med egen web?

Pust rolig, vi sørger for at du får bedriften på nett og at dere får e-postadresser og så videre. Det er bare å ta kontakt med oss, så tar vi det steg for steg.

Les mer...

Hvordan velge ny logo?

Hvordan velge ny logo?

Markedsføring

24. mai 2017

Vi har vært igjennom en prosess for valg av nytt firmanavn som jeg har blogget om før, og som en naturlig fortsettelse har vi utarbeidet en ny logo som jeg tenkte å skrive litt om her.

Hva er en god logo?

En god logo bør fortelle noe om firmaet ved første øyekast. På samme måte som med firmanavnet skal den...

Les mer...

Valg av firmanavn og domenenavn

Valg av firmanavn og domenenavn

Markedsføring

25. januar 2017

Navnet skjemmer ingen - eller?

Tja? Firmanavnet er jo den delen av markedsføring som kunden vanligvis møter først, og i disse internettsøkemotoroptimaliseringstider (puh)er det viktigere enn noen gang å velge et godt og passende  firmanavn og et tilhørende domenenavn. Ifbm vårt 20-års jubileum deler jeg her noen...

Les mer...

Her er vårt nye firmanavn

Markedsføring

24. januar 2017

Da vi for et par uker siden ba om tilbakemelding fra kunder på nytt firmanavn (og domenenavn), fikk vi overraskende mange gode innspill tilbake. Det er godt å se at så mange tar seg tid og involverer seg i dette og viser "eierskap" i vårt firma!
Les mer om bakgrunnen og prosessen her.

Selv hadde jeg et...

Les mer...

Illustrasjon av sjekkliste

Enkle grep for å være synlig på nettet

Markedsføring

21. november 2016

Det er ikke alltid så godt å vite hva som gjør at nye kunder velger akkurat deg, men du kan være sikker på at mange  kunder søker info om ditt firma og dine produkter på nettet før de tar et valg. Derfor bør du tenke igjennom hvordan kundene dine opplever info om deg på nettet. Her er en liten sjekk-liste:

Les mer...

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn