Hopp til innhold

Artikler

Slik lager du en god CTA-knapp

Markedsføring, Mekke-tips

3. september 2018

Alle nettsider bør avsluttes med en oppfordring til leseren, det kalles gjerne CTA (call to action). Legg inn enten en tekstlenke eller en knapp.

Oppfordringen kan handle om at leseren skal:

  • Ta kontakt
  • Laste ned noe
  • Lese en annen artikkel
  • Bestille noe
  • Gå til nettbutikken din
  • Ta en test
  • Stemme over noe
  • Gå til et svarskjema

…eller noe annet som du finner på. Poenget er enten å holde på leseren noen minutter til eller å sende leseren inn i salgstrakten.

I denne artikkelen får du først noen generelle tips til slike knapper, deretter viser vi mer tekniske tips.

Tips til bestillingsknapper

Lag en knapp som ser klikkbar ut
Design av nettsider handler en del om mote. I en periode skulle knappene se tredimensjonale ut. Året etter skulle de være flate. I dag har knappene ofte runde hjørner. Uansett: Sørg for at folk forstår at det er en knapp og ikke bare en boks.

Lag en tydelig knapp
Sørg for at knappen skiller seg ut. Velg kontrastfarge og bruk gjerne godt med luft rundt.

Velg smart plassering
Mange lesere gidder bare å kaste et blikk på reklamen din og starter ikke å skrolle nedover for å lese ytterligere hva du har å fortelle. Derfor er det en del markedsførere som mener at knappen bør plasseres øverst slik at den vises med én gang uten at folk behøver å skrolle nedover.

Men det hjelper ikke, sier andre. En markedsfører opplevde at responsen gikk ned med 17 prosent da han flyttet knappen opp slik at den var synlig med én gang. Hans erfaring var at folk gjerne vil lese litt før man begynner å mase om en handling.

Folk må ha opparbeidet motivasjon før man viser knappen. Kommer knappen for tidlig, kan den virke mot sin hensikt. En markedsfører skriver at responsen gikk opp 300 prosent da de flyttet knappen nedover mot slutten av teksten.

En teori er slik: Knappen bør stå tidlig hvis produktet du selger er lett å forstå. Knappen bør stå langt ned hvis produktet ditt krever mye forklaring.

Ikke ha mange budskap
Gi kun én oppfordring slik at budskapet ikke er til å misforstå og slik at det er lett å bestemme seg.

Hvis du må ha flere knapper, for eksempel tre knapper med tre ulike oppfordringer, sørg da for at en av knappene designmessig ser ut som et førstevalg. Du kan for eksempel ha to grå knapper og én rød.

Start gjerne CTA-en med et verb. Imperativ er kommanderende eller oppfordrende verb som dette: Bestill, legg (i handlekurven), last ned, og så videre.

Bruk engasjerende ord
Bruk positive ladete ord, slik som drømmeferie eller rabatt, for eksempel slik: «Planlegg din drømmeferie nå» og «Bestill nå og få 50 prosent rabatt!»

Fortell om fordelen
«What’s in it for me?» Fortell hvordan livet kan bli bedre for kunden. Ikke bare si «Klikk her», forklar heller hva kunden kan få ved å klikke.

Unngå ord som gjør at leseren får en følelse av belastning ved å trykke på knappen. Friksjonsord er ord som antyder at leseren må gi fra seg noe, for eksempel tid, informasjon, penger eller energi.

En dansk bedrift hadde en knapp som lød «Bestill informasjon», de byttet den ut med «Få informasjon» og fikk 38 prosent flere henvendelser. Ordet «få» i denne sammenheng er mer positivt, man mottar en gave. Ordet bestill betyr ofte at man må betale.

Sjekk at knappen/lenken virker
Når alt er klart, bør du sjekke at knappen faktisk er klikkbar og at alt virker i den den videre prosessen.

Slik lager du en knapp

Start gjerne med en vanlig lenke slik at du blir kjent med hvordan slike lenker kan lages, så kan du avansere til knapper senere. Det viktigste er at du kommer med en oppfordring til slutt i alle artikler.

Lenke som starter e-post

La oss si at oppfordringen er at leseren skal sende deg en e-post. Slik går du frem:

Lag en artikkel eller en side på vanlig måte i Mekke. Avslutt med en oppfordring, skriv for eksempel «Send en e-post til oss».

Marker oppfordringsteksten.

Trykk på lenkesymbolet.

Nå åpner det seg et vindu med noen felter. I feltet "Nettadresse" skriver du: "mailto:morten@gratissykkel.no"

I feltet "Tekst som skal vises" skriver du «Send en e-post til oss».

Når noen trykker på lenken senere, vil datamaskinen deres åpne e-postprogrammet og gjøre klar en e-post som går til deg.

Automatisk emnefelt

For at du skal få et hint om hvilken lenke kunden har trykket på, kan du bestemme at e-postprogrammet til kunden automatisk fyller ut noen ord i emnefeltet. Det får du til ved å skrive for eksempel slik:

mailto:morten@gratissykkel.no?subject=Gratisleie

Med en slik kode vil e-postprogrammet fylle ut ordet «Gratisleie» i emnefeltet.

Sette inn knapp

Når du har fått til å lage tekstlenker, kan du prøve deg på knapper. En knapp kan lages som et bilde eller med en kode. La oss holde oss til bildeknapp først. Du finner lovlige gratisknapper på nettet, men du kan også be Mekke lage noen til deg slik at de passer designmessig inn.

Nederst i denne artikkelen finner du en knapp du kan kopiere for å øve.

Når du har lagt inn en knapp, må du gjøre som i øvelsen over som handlet om e-post: Du må markere knappen, trykke på lenkesymbolet og legge inn en lenke.

Lage knapp med kode

Istedet for å bruke et bilde av en knapp, kan du lime inn en html-kode. Da må du først trykke på verktøy-ikonet som har to haker <>. Dermed åpnes et vindu hvor du ser html-kodene. Lim inn for eksempel denne koden:

<button> </button> 


Kontakt

Dermed har du laget en knapp som ser slik ut:

Den knappen har lenke til startsiden til Mekke. Du må i koden bytte ut med en av dine nettsider, for eksempel "Kontakt oss"-nettsiden.

Ønsker du en annen farge på knappen? Da kan du for eksempel kode slik:

<button style="background: red;"> </button> 


Kontakt

Dermed har du laget en knapp som ser slik ut:

Kodeknapper er litt bedre enn bildeknapper, for Google kan ikke lese bilder. I bildeknapper får Google med seg hvor lenken går. I kodeknapper får Google også med seg hva lenketeksten sier.

Her er en knapp du kan kopiere

Knappen over er kun et bilde. Høyreklikk på knappen og last ned til din egen maskin. Last så bildet opp på din nettside i Mekke. Nå kan du øve deg på å la knappen få en lenke.

Rabatt på din første Google-annonse

Markedsføring

14. juni 2018

Det er svært viktig at folk finner weben din når de søker i Google etter tjenester som du tilbyr. Det er to grep du kan ta for at flere skal finne deg:

  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Google-annonse

Et SEO-skippertak

For å ta det første først: SEO handler om redaksjonelle og tekniske grep som gjør at Google sender deg oppover i rangeringen. Vi tilbyr en SEO-pakke som tar et skippertak for deg. Flere av våre kunder bestilte dette skippertaket etter forrige nyhetsbrev som vi sendte ut.

Google-annonser er viktig for små bedrifter

Når konkurransen er stor i en bransje, er ikke SEO alltid nok til å havne høyt opp i Google-søk. Som et tillegg kan man ha Google-annonse som ser ut som et vanlig søketreff, bortsett fra at det står en liten firkant med ordet «annonse» før søketreffet. Slike annonser kalles Google AdWords.

Er du liten, må du altså noen ganger betale for bli størst. Men det er heldigvis ikke alt for store summer du må ut med for å komme på førstesiden i Google-søket nå og da. Du velger selv om det er snakk om hundrelapper eller tusenlapper i måneden.

Hvor mye du betaler, bestemmer hvor ofte du kommer på førstesiden i Google.

Vi hjelper deg å starte med Google AdWords

Mekke Media kan hjelpe deg i gang med Google AdWords. Man må blant annet opprette en konto, formulere en annonse og sette inn søkeord som knyttes til annonsen. I tillegg er det noe som kalles «utvidelser» som byr på noen viktige tillegg. Vi tar 400 kroner for å få dette på plass for deg. 

Selve annonseutgiftene er et forhold mellom deg og Google, men det vil skje ganske automatisk slik at du slipper å tenke på det. Det er i den forbindelse vi kan tilby rabatt til de fem første som ønsker slik hjelp fra oss.

Annonserabatt til de fem første

Bruker du for eksempel 500 kroner i annonsering den neste måneden, vil Google sponse deg med annonsering for 500 kroner i måneden etter. Google matcher det du bruker den første måneden opptil en verdi på kr. 750. Ta kontakt med oss slik at du sikrer deg denne muligheten.

Litt justering må til

Når annonsen først er laget, kan man etter en stund se om innholdet eller søkeordene bør justeres, det vil statistikken gi hint om. Det går også an å ha ulike annonser for ulike tjenester som du tilbyr. For øvrig vil annonsene være virksomme helt til du sier stopp. Man kan sette et månedlig tak på hvor mange annonsekroner som skal brukes, derfor blir det ingen økonomiske overraskelser.

Google-søk er svært viktig i markedsføringen, vi anbefaler sterkt at du benytter både søkemotoroptimalisering (SEO) og Google Adwords. Ta kontakt i dag, så fikser vi begge deler for deg. Og de fem første får altså rabatt på Google Adwords.

Slik lager du nettsted for småbedriften eller det nye produktet

Markedsføring

10. mars 2018

Kom i gang med nettsted

1) Bestem domenenavn

Det er ikke bare nye firmaer som trenger nettsider. Noen ganger fortjener et produkt eller en tjeneste en adskilt innpakning der kommunikasjonen ikke blir forstyrret av alt annet som firmaet tilbyr.

Hvilke domener er ledige? Her kan du søke etter hva som er ledig av domenenavn og så bestille.

Har du allerede et domenenavn? Er nettstedet ditt gammelt, bør du vurdere å renske bort all tekst og starte fra bunnen av. Kundenes behov og nettvaner har nemlig endret seg de siste fem årene. Svært mange leser nå nettsider på mobiltelefon. Og det du forklarte på nettsidene dine for noen år siden, er kanskje unødvendig eller misvisende i dag.

2) Forstå kundens behov

Sitt sammen med noen kolleger og beskriv to-tre av dine typiske kunder. Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hvordan er de kledd? Hva er de opptatt av? Hvor mye tjener de? Yrke? Utdannelse? Mennesketype? Hvor i livet er de?

Og deretter: Hvilke behov har de som du skal løse for dem?

Finn gjerne et bilde på internett som kan passe til hver kundetype. Gi gjerne kunden også et navn. Alexander og Ronny gir ulike assosiasjoner. Nå ser du kundene for deg og kan tenke gjennom hva nettsidene skal løse.

Hvilke informasjoner må du gi kundene på nettsidene? Er det noen poenger som de ikke er klar over og som du må gi dem?

3) Finn ut hva du trenger

Ønsker du en enkel løsning der du selv kan legge ut nye sider? Ønsker du å kunne endre menyene når som helst? Ønsker du å kunne snakke norsk i telefonen hvis du skulle trenge hjelp? Ønsker du å kunne dra på ferie og så publiseres artikler automatisk på de datoene du har bestemt? Skriv ned dine behov.

4) Velg et rimelig webhotell som også tilbyr publiseringsløsning

Det kan være forvirrende å sammenligne priser fra ulike webleverandører. Noen tilbyr kun webhotell, andre tilbyr publiseringsløsninger eller kanskje bare design. Før du vet ordet av det, trenger du både en nettbutikk og en mulighet for å selge billetter, blir det tillegg i prisen? Hva med egne e-postadresser til firmaet ditt?

Med Mekke Publisering får du alt på en gang:

  • domene
  • webhotell
  • e-postadresser
  • ulike designmaler
  • påmeldingsløsning
  • nettbutikk
  • kontakt oss-skjema med kart
  • datostyrt publisering
  • endring av menyer når som helst
  • enkelt å legge inn youtubefilmer
  • mediebank (du kan vise pdf-filer eller excelfiler for eksempel)
  • sortering med kategorier

Alt dette får du for 2280 kroner i året fra 2018, eks mva.

Vi har holdt på i mange år og har hele tiden justert vår løsninger og systemer slik at de skal komme rimelig ut. I tillegg legger vi opp til at du skal ordne det meste selv. Vi har mange artikler og videoer som forklarer punkt for punkt hvordan du går frem. Står du fast, hjelper vi gjerne til for 790 kroner pr time.

5) Lag innhold

Det er to ting du må tenke på når du lager innhold:

  1. Hva er kunden interessert i?
  2. Hva gir treff i søkemotorene?

Mange webredaktører skriver for mye om temaer som kunden ikke er interessert i, for eksempel om bedriftens historie. Jo da, noen ganger kan bedriftens historie være artig, men tenk først og fremst på kunden. Hva kan hjelpe kunden? Har du tips og råd? Tilbud?

Lag aldri overskrifter som «Nå er høsten her», for det gir ikke treff i Google. Bruk ord som folk søker med. Mekke har journalist/tekstforfatter i staben og kan hjelpe deg med innholdet.

Husk å avslutte alle sider med en oppfordring til kunden om å gå videre. Kan kunden lese mer på en annen side? Eller kanskje gå direkte til nettbutikken?

Men uansett må du antagelig gi kundene svar på dette:

  • Hvem er dere?
  • Hva selger dere?
  • Hvordan komme i kontakt med dere?

Noe som er mye vanskeligere å svare på, er dette:

  • Hva gjør dere unike?
  • Hvorfor er dere bedre enn konkurrentene?

6) Spre lokkemat i sosiale medier

I sosiale medier kan du skrive ingresser. Resten må folk lese på nettsidene dine. Slik lokker du dem ett skritt nærmere en handel.

Ta kontakt med oss i Mekke Media, så hjelper vi deg å starte en ny web.

Kontakt: info@mekke.no eller ring Erling på telefon 928 15 028.

Eller test vår publiseringsløsning i 14 dager her. Det er ingen fakturering som starter etter 14 dager, alt er gratis helt til du eventuelt sier ok på e-post til oss.

Bruk mer bilder!

Markedsføring, Mekke-tips

22. februar 2018

Nå som vi alle har smarttelefoner er det enkelt å få fine bilder uten å være proffe fotografer. De fleste klarer også å få bilder som er gode nok for firmaets nettsider. 

Et bilde kan si mer enn tusen ord, og det kan gi et godt førsteinntrykk som gir deg lyst til å lese teksten det står i sammenheng med. Jeg ser at det på mange nettsider blir brukt clipart og illustrasjonsbilder som kan kjøpes eller lastes ned gratis fra f.eks. Pixabay. Noen ganger funker det bra, men det kan fort bli kjedelig og intetsigende.

Jeg sier ofte til kunder at de bør ha mennesker på bilder som brukes på nettsider, og helst bilder av de som faktisk jobber der. Det gjør nettsidene mer personlige og varme, og i mange tilfeller er det jo det eneste stedet kunder kan se de som jobber der da det meste går på e-post og telefon. 

Vi har i den siste tiden jobbet med at det skal bli enklere å presentere bilder i Mekke Publisering. Som nevnt før kan du nå enkelt legge inn headerbilder eller bildevekslinger, som er store bilder som vises rett under menyen på nettsiden. Du har også mulighet å sette inn bildekaruseller der du ønsker på vanlige sider og i artikler/blogg. Hvis du har mange bilder som skal vises (f.eks. fra et prosjekt), kan de legges i et album hvor brukeren kan se og bla igjennom disse på forskjellige måter.

Bedre bildefunksjoner i Mekke Publisering

Vi har nå oppgradert bildefunksjonene slik at de er enklere å jobbe med. En viktig oppdatering er at du nå slipper å tenke på bildeoppløsning (mb) da dette automatisk optimaliseres. Du kan altså laste opp orginalbilder i full oppløsning, og bildene vil skaleres ned etter behov ved visning. 

Det kan være greit å lese gjennom våre nye bruksanvisninger, selv om skjermbildene i publiseringsverktøyet er ganske selvforklarende.
Les om mediabibliotek, om bildegalleri og om headerbilde (et stort bilde øverst på nettsiden)

Blir du forvirret forskjellige bildedefinisjoner finner du en oversikt her.

Ta gjerne kontakt med oss om dette!

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media

Slik kommer du i gang med nyhetsbrev

E-post, Markedsføring

11. januar 2018

Selg mer med nyhetsbrev

Det er mye lettere å selge mer til eksisterende kunder enn å få tak i nye. Lager du gode nyhetsbrev, skaper du også sterkere bånd mellom deg og kundene. Mekke Media hjelper deg gjerne i gang med å sende ut nyhetsbrev og tilbudsbrev.

Bruk for eksempel systemene Mailchimp eller Getdrip som begge finnes i gratisversjoner. På nettsidene dine lager du så påmelding til nyhetsbrev, da havner e-postadressene automatisk inn på en liste. Hent gjerne også ut kundenes e-postadresser fra regnskapssystemet og last dem inn i listen. Skriv tekst, legg inn bilder og trykk send.

Det kan lønne seg å ikke ha den fulle teksten i nyhetsbrevet. Lag en lenke videre til artikkelen som ligger på weben din. Slik leder du kunden nærmere et salg.

Lag gjerne en årsplan med ideer til nyhetsbrev slik at du sender ut i tide før de ulike sesongene.

Systemene ligger som nettbaserte tjenester og det er lett å komme i gang. Vi kan hjelpe deg å bruke dem til å sende ut nyhetsbrev. Vi kan også hjelpe deg med ideer, tekst og bilder, og tar betalt pr time vi hjelper deg. Eventuelt kan du be om en fast pris for et prosjekt.

Bruk Mailchimp for å sende ut nyhetsbrev og tilbud

Mailchimp har en gratis versjon av sitt nyhetsbrevsystem. Der kan du ha opp til 2.000 kunder/e-postadresser med mulighet til å sende ut 12.000 e-poster i måneden. Har du flere kunder enn det, må du ut med enten 10 dollar i måneden (omkring 90 kroner) eller 199 dollar i måneden (omkring 1800 kroner), det spørs hva du krever av systemet.

Mailchimp er lett å bruke, du ledes videre steg for steg frem til du trykker på send-knappen. Etterpå får du se statistikk over hvor mange som åpnet brevet og hvilke saker som var populære.

Eller bruk Getdrip til å sende ut tilbud og nyheter

I gratisversjonen av Getdrip kan du ha 100 kunder/e-postadresser. For 41 dollar i måneden (omkring 360 kroner) kan du ha 2.500 kunder. For 83 dollar kan du ha opp til 5.000 kunder. Betalingen skjer årlig.

Mange muligheter for nyhetsbrev

Andre systemer for nyhetsbrev er for eksempel Mailmojo som tar 149 kroner pr måned for 500 kontakter eller Make Newsmail som tar 500 kr pr måned for 500 kontakter. Du finner mange flere på nettet. Prisene på de ulike systemene varierer for eksempel med hva som ellers tilbys. Make Newsmail har for eksempel et arkiv med bilder som du kan bruke, med Make er du for øvrig ikke langt unna å kunne sende ut SMS-er til kunder eller å lage julekalender.

Norsk lov og nyhetsbrev

Du kan ikke sende nyhetsbrev til hvem du vil. Kort sagt må mottakerne enten være dine kunder eller så må de ha meldt seg på nyhetsbrevet frivillig. Og uansett må mottakerne ha anledning til å si nei takk til flere nyhetsbrev.

Når du bruker et proft system som sender ut nyhetsbrev, vil det passe på at de som melder seg av, blir fjernet fra listene.

Mekke Media hjelper deg i gang

Si fra hva du ønsker hjelp til. Vi kan for eksempel hjelpe deg gjennom det første nyhetsbrevet, så ligger alt til rette for at du sender ut de neste. Eller vi kan hjelpe deg å lage påmelding til nyhetsbrev på weben din. Eller vi kan ta oss av alt og sende ut alle nyhetsbrevene for deg.

Ta gjerne kontakt med oss om dette!

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media

Reklame via e-post: Du kan ikke sende til hvem du vil

E-post, Markedsføring

11. januar 2018

I Norge kan du ikke sende e-post-reklame til hvem du vil. Her er reglene:

Lovlig å sende til sine egne kunder

Betingelser

  • Bedriften som sender ut reklamen, må ha mottatt e-postadressen i forbindelse med salg.
  • Ny reklameutsendelse på e-post må gjelde bedriftens egne varer.
  • Kunden må også få mulighet til å melde seg av. 
  • Det samme gjelder meldinger på mobiltelefon.

Lovlig å sende til alle som har sagt ok til å motta reklame eller nyhetsbrev

Betingelser

  • Mottakeren må ha gitt forhåndssamtykke, for eksempel på en nettside der personen har sagt ja takk til nyhetsbrev.
  • Personen må få anledning til å melde seg av.
  • Samtykket må være helt frivillig, man kan ikke koble samtykket til noe annet, for eksempel adgang til nettbutikk.
  • Samtykket må også være i form av en aktiv handling, det er ikke lov å lure folk med en ferdig utfylt avkrysning som er vanskelig å se.

Lovlig å sende til alle generiske e-postadresser

Betingelser

  • Man kan ikke sende til fysiske personer, e-postadressen må ikke være et personnavn slik som peter@mekke.no, men det må være en avdeling i bedriften, slik som sykkelutleie@mekke.no eller gjelde hele bedriften slik som post@mekke.no.
  • Forbrukerombudet skriver: «Forbudet gjelder også selv om en fysisk persons e-postadresse er registrert som kontaktadresse til et foretak i Brønnøysundregisteret eller i et annet firmaregister.»

Reglene gjelder ikke pengeinnsamlinger

  • Ifølge Forbrukerombudet gjelder reglene også for idrettslag og lignende som selge lodd eller varer for å tjene penger.
  • Reglene gjelder derimot ikke hvis man samler inn penger til andre.
  • Også markedsundersøkelser og spørreundersøkelser slipper unna reglene. Men det hjelper ikke å kalle utsendelsen «spørreundersøkelse» hvis den egentlig inneholder salgsargumenter mellom linjene.

Markedsføringsloven paragraf 15

Markedsføringsloven paragraf 12

Nye personvernregler våren 2018

EU får nye personvernregler våren 2018 – også kjent som GDPR. Regelsamlingen er så lang som en halv roman – 49.000 ord. En norsk oversettelse av GDPR.

Kom i gang med nyhetsbrev og tilbud på e-post

Mekke kan hjelpe deg å komme i gang med e-post-reklame og nyhetsbrev. Vi kan også sende ut for deg. 

Ta gjerne kontakt med oss om dette!

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media

Du kan ha annonser inne i andres Google-søk

Markedsføring

19. desember 2017

Slik virker Google Adwords

Når folk søker i Google etter noe i din bransje, kan du betale Google for at en annonse for bedriften din skal skvise seg inn som de første treffene. Dette kalles Google Adwords.

Når folk klikker på annonsen (som ser ut som et vanlig søketreff), kommer de til nettstedet ditt eller til en spesiell landingsside som du har laget.

Slike annonser kan du kjøpe direkte fra Google ved å bruke kredittkortet.

Det koster ingenting at annonsen din vises, du betaler kun når noen klikker på annonsen. Betalingen skjer automatisk - det samles opp en del klikk og så trekkes det fra kortet en gang i blant.

Google Adwords består av fire faktorer

  1. Du bestemmer søkeord som skal skape en annonse
  2. Du bestemmer hvor mye du byr på hvert søkeord slik at du slår konkurrentene.
  3. Innholdet på nettsidene dine må stemme overens med søkeordene du gir til Google. (Google liker ikke når folk "jukser" med søkeord.)
  4. Annonsens innhold

Ikke så vanskelig likevel

Du kan legge inn bud på søkeord. Den som byr høyest, vinner og da er det den annonsen som vises. Men Google har også et opplegg der Google selv sørger for at dine bud er akkurat passe slik at du får vist frem en del annonser.

Når du starter med Google Adwords, kan det være greit å velge den enkleste løsningen slik at du blir kjent med systemet og ser antallet responser du får.

Slik kommer du i gang med Google Adwords

For å komme i gang med Google Adwords, må du først ha en gratis Google-konto, den kan du bruke til (ekstra) mail og mye annet som Google tilbyr. Kanskje har du en slik konto allerede.

Deretter må du opprette en gratis Google Adwords-konto. Begge deler finner du Googles sider.

Når det er gjort, kan du bestemme et dagsbudsjett. Da holder Google seg til det.

Så kan du legge inn en liste med ord som du tror folk bruker når de skal finne slike varer som du tilbyr.

Når du legger inn hvert enkelt ord i listen, viser Google automatisk hvor populært hvert ord er. Populære ord koster mye pr klikk. Dagsbudsjettet kan bli raskt brukt opp dersom du velger de aller mest populære ordene.

Ved for eksempel ordet «forbrukslån» er det stor konkurranse, så det ordet er dyrt. Når du legger inn dine ord, får du altså et hint om antall besøk som du kan få med det dagsbudsjettet som du har satt. Dermed kan du gjerne prøve deg frem med ulike ord i listen før du sier OK. Du kan også justere dagsbudsjettet til du er fornøyd med det antallet besøk som Google beregner at du kommer til å få.

Hvor mye du er villig til å bruke pr dag, er opp til deg. Du kan sette dagsbudsjettet til alt fra et par-tre kroner til mange tusen kroner. Det er ulike måter å sette prisen på, du kan betale cost per click (CPC), cost per thousand impressions (CPM), cost per view (CPV) og så videre. Men uansett finnes det altså en løsning som gjør at du kommer raskt i gang uten å gjøre det for innviklet.

I tillegg til listen med søkeord, må du også sette inn noen ord i selve annonsen som skal vises frem. Det er plass til bare noen få ord i annonsen, så det gjelder å velge ord med omhu. Overskriften blir på bare fire-fem ord. Så kommer en ingress på åtte-ni ord. Midt i mellom vises nettadressen din. Dette er alt som vises i de enkleste annonsene.

Fra annonse til kundebesøk

Skal du fortelle om hele firmaet ditt i en så liten annonse, kan det hende den ikke gir mange nok besøk, for du klarer kanskje ikke å skille deg godt nok ut. Du får fortalt at du driver et bilverksted eller er frilans tekstforfatter, men du får knapt frem hva som er dine spesialiteter og gode tilbud. Du kan eventuelt lage flere annonser som hver for seg spisser seg inn mot ulike produkter eller tjenester som du selger.

Er du på jakt etter kunder som skal fysisk møte opp hos deg, fordi du er tannlege eller leier ut festlokaler i kommunen, kan det lønne seg å ta med stedsnavnet der du holder til.

Lag så landingssider for hvert produkt eller tjeneste. En landingsside er teknisk sett en helt vanlig side på weben din, men du har på den fjernet mest mulig av elementer som ikke handler om akkurat dette salget. Landingssiden skal følge opp der annonsen slutter. Ha tekst, bilder og film som informerer om det du selger.

Pass på at landingssidene har en mulighet for å bestille det du selger eller at leseren på annen måte blir oppfordret til en handling. Dette kalles CTA – call to action.

Avslutt for eksempel landingssiden med et kontaktskjema, da vil du få e-post hver gang noen responderer. Slik får du en oversikt over hvor godt – eller dårlig – annonsen på Google virker.

Kjeden er ikke bedre enn det svakeste ledd. Får du få responser, må du kanskje legge inn andre søkeord, øke dagsbudsjettet, skrive bedre annonsetekst eller lage en bedre landingsside. Eller kanskje til og med se på prisen og tjenesten som du tilbyr.

Når du logger inn på din Google Adwords-konto, gir Google en del opplysninger om hvordan annonsen virker. Du kan se om folk sitter med mobiltelefon eller datamaskin når de søker. Du ser også søkefrasene. Alt dette hjelper deg å finjustere hele kjeden.

Både Google-konto og Google Adwords-annonser kan du opprette på egen hånd. Men Mekke hjelper deg gjerne å komme i gang, vi tar kun betalt for hver enkelt time vi hjelper deg. Og her er vår CTA:

Ta gjerne kontakt med Erling i Mekke Media:

erling@mekke.no

Telefon: 928 150 28 eller 69 33 33 21

Blogging gir økt søkemotoroptimalisering (SEO)

Markedsføring, Mekke-tips

26. november 2017

Du leser nå en artikkel i vår blogg. Vi blogger om markedsføringsråd, Mekke-tips, kundereferanser og mye annet. Ofte er det ting som flere kunder har spurt om i kontakt med oss, eller ting jeg vet kunder kan ha nytte av. Kom gjerne med forslag til innhold!

I tillegg til å gi nyttig info til gamle og nye kunder, er blogging også nyttig for søkemotoroptimalisering (SEO). Det viktigste du kan gjøre for å bli synlig via Google-søk, er nemlig å ha godt innhold på dine nettsider, med ord og uttrykk som du tror at dine "drømmekunder" (kunder du er ute etter) vil google etter. Det kan også gjøre at andre velger å lenke til din blogg hvis de mener at det kan være nyttig for sine lesere. Slike lenker inn til dine nettsider er også gull verdt for SEO. Her finner du mer info om søkemotoroptimalisering.

Du har kanskje ikke tenkt over det, men du som driver et firma (eller en organisasjon) har ofte kunnskap som kan være nyttig for mange av dine kunder, og selv om du ikke liker eller er veldig god til å skrive kan du formidle kunnskapen enkelt og evt. lenke til andre steder der man kan finne mer info. Dette hjelper deg å få enda bedre tillit fra dine kunder.

Det er nå enkelt å komme igang å blogge via Mekke Publisering. Du velger Innhold, Artikler og kan opprette kategorier og raskt sette igang med å legge inn bloggartikler. Du kan så sette blogginnleggene i menyen eller på vanlige sider. Her finner du en brukerveileding for artikler/blogg i vårt verktøy

Tips til ferske webredaktører

Markedsføring, Mekke-tips

30. oktober 2017

Er du i ferd med å få ansvar for bedriftens nettsider? Eller kanskje har du startet eget firma og aner ikke hvordan du kommer i gang med egen web?

Pust rolig, vi sørger for at du får bedriften på nett og at dere får e-postadresser og så videre. Det er bare å ta kontakt med oss, så tar vi det steg for steg.

Likevel kan det være greit å kjenne til en del begreper slik at du forstår hva som skjer i kulissene når du er kunde hos oss.

Det kan være en forvirrende jobb å sammenligne priser fra ulike leverandører. Noen tilbyr webhotell, andre tilbyr publiseringsløsninger eller kanskje bare design. Hva er forskjellen? Nå skal vi kort forklare det. Se på denne figuren:

Pyramide som viser hvordan en web er bygget opp.

I bunnen trenger bedriften et domene, det er bedriftens adresse på nettet. Vi hjelper deg å skaffe det.

Tekst og bilder som du bruker, må ligge på en server, det kalles webhotell. Vi har det.

Så trenger du en publiseringsløsning slik at det er lett for deg å legge ut bilder og tekst, via maler. Vi har også det. Ja, vi har alt som finnes i figuren. Andre leverandører tilbyr kanskje bare deler av dette, så du må sjekke hva du får for pengene.

Enkelte leverandører sier de lager nettsider for kunder, men da kan det hende at det er bare designet som de bryr seg om, de leverer ikke resten av pyramdien.

Når det gjelder design, bruker du våre maler som du kan endre en del når det gjelder farger, antall spalter og så videre.

Våre maler er mobilvennlige. Har du et gammelt nettsted, bør du skaffe deg mobilvennlige sider, for det er svært mange som besøker nettsidene dine via mobiltelefoner. Er ikke nettsidene dine beregnet for mobiltelefoner, vil teksten bli fryktelig liten og man får gnagsår på fingeren av å lete seg frem til de ulike elementene.

Vi tilbyr også sikrere nettsider med SSL-sertifikat.

Du behøver ikke tenke på alt som nevnes i figuren, vi tar oss av det. Men legg likevel merke til at med vår løsning kan du også ha nettbutikk.

Skulle du ha spesielle behov, kan vi tre støttende til med teknisk hjelp.

Er bedriften splitter ny?

Er det snakk om en nystartet bedrift? Eller har dere kanskje et splitter nytt produkt som skal ha egne nettsider? Da må bedriften bestille et domene, det er rett og slett en nettadresse som inneholder bedriftens navn, slik som vi heter www.mekke.no.

Sjekk her om domenavnet som du ønsker, er ledig:

Vi hjelper deg å bestille domene. Det er bare å klikke her.

Har dere domene fra før? Fint. Bruker dere domenet i dag og har nettsider knyttet til det? Da kan vi flytte filene over på vår server.

Bedriftens nettsted bør være i stadig utvikling

Du klarer ikke tenke ut absolutt alt før du setter i gang. Alle nettsteder bør for øvrig være i utvikling etter hvert som man blir kjent med kundenes (nye) behov. Her er uansett noen tips:

  1. Se for deg kundene dine. Beskriv dem for deg selv slik at du vet hvem du henvender deg til. Lag gjerne to-tre målgrupper med beskrivelser.
  2. Bruk en del runder internt på å beskrive kort hva dere tilbyr kundene.
  3. Ikke ha for mange menyvalg. Du bør ha "Om oss" i det minste.
  4. Tenk enkelt. Ikke lag for innviklede prosjekter.
  5. Fjern unødvendig prat, kom raskt til det som hjelper kundene.
  6. Bruk gjerne punktlister som den du leser nå.

Vi har flere tips, men det tar vi etter hvert.

Ta gjerne en kikk på nettsidene til noen av våre kunder, så får du noen ideer.

Les mer om vår publiseringsløsning.

Hvordan velge ny logo?

Markedsføring

24. mai 2017

Vi har vært igjennom en prosess for valg av nytt firmanavn som jeg har blogget om før, og som en naturlig fortsettelse har vi utarbeidet en ny logo som jeg tenkte å skrive litt om her.

Hva er en god logo?

En god logo bør fortelle noe om firmaet ved første øyekast. På samme måte som med firmanavnet skal den grafiske utformingen av logoen gjenspeile og representere firmaets holdninger, produkter, verdier. 
  • Skal det oppfattes som et konservativt seriøst firma (kanskje viktig for advokater)?
  • Skal det gjenspeile at ting gjøres enkelt for kundene? (kanskje en matbutikk)?
  • Farger kan også symbolisere hva slags firma det er (Google bruker forskjellige farger for å symbolisere at de er åpen for forskjellige kulturer)
  • Kan bokstavene brukes som symboler på noe annet? (f.eks. pilen i fedex)

Slik ble vår Mekke Media-logo til

Mine tanker før vi begynte var: 
  • Mekke Media begynner begge med 2 like bokstaver. Bruke samme farge på begge - eller bare den første M-en?
  • Speilvende «ke» på noen måte?
  • Hva med å bruke en byggekloss (lego) eller puslebit?
Her kom et første forslag utifra dette: 
Fra før har vi fokusert noe på at Mekke er et verktøy, og brukt bilder av ei lita jente som bruker drill på en skjerm. 
Dette sier jo noe om at Mekke skal være et verktøy for å lage nettsider, men kan fort misforståes som om vi driver med snekkerfirma eller salg av drill etc. 
Så tenkte vi på at tastatur, mus og skjerm kunne være noe som symboliserer vårt publiseringsverktøy:
Men saken er jo nå at disse tre tingene også symboliserer alt annet man bruker datamaskinen til :)
Så tenkte vi litt at vi kunne bruke Mén til å lage et symbol med en skiftnøkkel kombinert med tp-kabler (brukes for internett-tilkobling), men jeg syntes logoen logoen ble litt for «sær» og selv om begge tingene har sammenheng med det vi driver med er det jo ikke verktøyet og Internett som er det viktigste. 
Vi har jo en hel verktøykasse med forskjellige verktøy vi tilbyr. Verktøy for å lage: Nettsider, bildegalleri, nettbutikk, etc… så kanskje det hadde vært bedre å bruke en verktøykasse?
Det ble jo en enkel bedre, men min magefølelse sa meg at jeg fortsatt ikke var helt i mål, og etter 20 år med eget firma så er det viktig at man kjenner at man kan stå for det man leverer av produkter og tjenester og markedsføringsmateriell, selv om andre mener noe annet.  
Så gikk jeg tilbake til forretnings-ideen eller det som er hovedmålet for firmaet. Selv om vi har et veldig godt publiseringsverktøy til en rimelig pris og både domenenavn og epost-løsninger - så er jo hovedsaken:
Kommunikasjon og markedsføring
Jeg satte meg også med penn og papir og skrev ned navnet Mekke på forskjellige måter og prøvde med forskjellige M-er som kunne uttrykke noe om det vi driver med: 
 
og plutselig kom jeg på Mén som illustrerer markedsføring og kommunikasjon. 
Ser du hva logoen forestiller? (Stikkord: Snailmail)
 

Trenger du hjelp med logo?

Da vi nå har vært igjennom prosessen med valg av nytt firmanavn, domene og logo for oss (og noen andre kunder), hjelper vi deg gjerne deg også med dette. 
Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål!
mvh
Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media (tidligere Østfold Internett)

Valg av firmanavn og domenenavn

Markedsføring

25. januar 2017

Navnet skjemmer ingen - eller?

Tja? Firmanavnet er jo den delen av markedsføring som kunden vanligvis møter først, og i disse internettsøkemotoroptimaliseringstider (puh)er det viktigere enn noen gang å velge et godt og passende  firmanavn og et tilhørende domenenavn. Ifbm vårt 20-års jubileum deler jeg her noen erfaringer og den prosessen vi er i for å finne et nytt navn.

Da jeg startet opp firmaet i 1997 var forretningsidéen å lage et lokalt nett-torg i Halden. Først kalte jeg firmaet Halden Internett og hadde domene hald.no (en slags forkortelse da halden.no ikke var mulig) for så å bli halden.org (Halden Torg på Halden.org). Da vi flyttet til Fredrikstad ble det (som en forlengelse av dette) Østfold Internett og domene ostfold.net som det har vært frem til i dag. Men det er nok ikke noe godt navn på vårt firma nå av flere grunner:

  • Vi holder jo til i Østfold, men har kunder over hele Norge.
  • Ordet «Internett" favner for vidt da det meste skjer på Internett nå, og er ikke spesielt beskrivende for oss (selv om det vi holder på med er relatert til internett)
  • Firmanavnet inneholder et norsk tegn «ø» som er mulig å bruke i nettadressen men ikke i epost - så vi har både østfold.net og ostfold.net men mail kan bare brukes på …@ostfold.net
  • Forretningsideen (som egentlig ble endret allerede i 2002) blir ikke formidlet i firmanavnet
  • Når jeg svarer i telefon er det mange som misoppfatter navnet som "Østfold Idrett" :)

Det er altså på tide å finne et nytt firmanavn og nytt domenenavn

og prosessen ble for oss omtrent slik:

  1. Definere forretningsideen (noe man gjerne allerede har gjort)

    Når man har drevet et firma i lang tid er det ikke alltid så lett å definere kort hva man driver med - og ikke minst hva man ønsker å drive med. De første årene var det for oss ganske enkelt web og mail (eller nettsider og epost), og derfor tenkte vi litt på Web og Mail (webogmail.no), Nett. AS (nett.as) eller På Nett (på.net), men i dag er/ønsker vi mer å være et mediebyrå og hjelpe kunder med markedsføring på nett - hovedsakelig via vårt eget publiseringsverktøy Mekke.

  2. Skal firmanavnet også benyttes på som produktnavn?

    Hva er firmaets hovedprodukt eller den viktigste tjenesten? Skal det nye navnet bare brukes på firmaet eller også på produkter man selger? I 2004 begynte vi å utvikle vårt eget publiseringsverktøy Mekke. Navnet Mekke ble valgt for å forklare at man kan bruke det for å fikse, lage, ordne og skape sine websider selv. Da publiseringsverktøyet Mekke er så sentralt for oss, fant vi ut at vi enten må bruke Mekke som en del av firmanavnet eller velge noe nytt for begge deler.

  3. Ting å tenke på for valg av et firma- og domenenavn

    En fordel at det er kort. En forkortelse kan funke men bør gi mening alene.
    Bør se og høres bra ut - altså både skriftlig og muntlig.
    Kan fortelle om kultur og verdier i firmaet
    Bør/kan ikke være brukt fra før eller forveksles med andre.
    Bør være lett å oppfatte, uttale og som ikke kan misforstås slik at skrivefeil oppstår.
    Navnet bør være lett å huske
    Lett å uttale og stave
    Firmanavnet trenger ikke å være nøyaktig det samme som domenenavnet men helst en del av det.

  4. Myndighetenes (Brønnøysundregisterets) krav til firmanavn

    https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-navn/Hvilket-navn-kan-jeg-velge1/ 
    Minst tre bokstaver fra det norske alfabetet
    Bare bestemte tegn i tillegg til bokstavene
    Ikke bare navn på land, fylke eller kommune
    Ikke nøyaktig likt med et registrert navn
    Ikke navn som kan villede eller vekke forargelse
    For enkeltpersonforetak må du i tillegg ha med ditt eget etternavn i navnet på foretaket.
    På nettstedet til Brønnøysundregistrene kan du finne opplysninger om alle som er registrert i Enhetsregisteret. Der kan du undersøke om noen har registrert et navn som kan forveksles med det du ønsker deg.
  5. Brainstorming

    Så er det på tide med brainstorming (idemyldring) med de ansatte eller noen som kan hjelpe deg med dette, utifra det jeg har nevnt over. Her er det (nesten) ingen dårlige forslag og selv om det høres helt vilt ut til å begynne med kan det være nettopp et slikt navn som blir bra. Tenk gjerne på stikkord som beskriver firmaet. For oss kan det være: domene, web, mail, publiseringsverktøy, Mekke , websider, nettsider, epost, medirådgivning, media, service etc.

    Bruk gjerne en ordbok for å få tips til relaterte ord: http://ordbok.uib.no/  eller en synonymordbok: http://www.synonymet.no/  for å få tips og det er selvfølgelig lurt å Google navnene man har på lista først for å se om det er i bruk og evt. i hvilke sammenhenger. 

    Utifra denne lista kan man prøve å finne ord som alene eller sammen kan danne et godt firmanavn ved å kombinere ord og legge til begynnelser og endinger - f.eks: Web og Mail, Webpublisering, MedieWeb osv.

  6. Domenenavn

    Allerede nå kan det være lurt å sjekke lista man har fått fra brainstorming og mer gjennomtenkte forslag utifra hvilke domenenavn som er ledige.

    Skal man markedsføre seg i Norge bør domenenavnet være ledig hos Norid slik at du får en .no endelse. Her finner du noen regler fra Norid for valg av domene: https://www.norid.no/no/domeneregistrering/om-navn/ 
    Det er mange aksjeselskap i Norge som benytter .AS (domene.as) men det er både dyrere, mindre intuitivt og mer usikkert enn et .no-navn.
    Skal du markedsføre deg internasjonalt er det .com som er best men det viktigste er at kunden husker hva som er endelsen.
    I noen tilfelle kan .net .org .info eller noen av de hundre nye domeneendelsene funke.

  7. Er navnet allerede registrert og beskyttet?

    Du bør også sjekke lista mot om firmanavnet også eksisterer i Brønnøysundregistrene og om navnet er beskyttet av Patentstyret.

  8. Registrer aktuelle domenenavn og involver flere i prosessen

    Til slutt sitter du kanskje igjen med en liste med 4-5 navn som kan være aktuelle. Hvis du da har sikret deg de aktuelle domenenavnene kan det være aktuelt å involvere flere (kunder og samarbeidspartnere) , men husk faren for at noen kan ødelegge for deg ved å varemerkeregistrere navnet før deg hvis de får tak i det og vil ødelegge for deg.
    For oss var det positivt å spørre kundene hva de mente (ut ifra en kortliste) og har fått mye positiv respons og gode innspill fra kundene. Her er en liste over innspill til nytt firmanavn fra våre kunder.

  9. Gjør et valg (eller flere)

    Til slutt er det "bare" å for eier/styre å gjøre et valg utifra sin egen magefølelse av hva man tror vil fungere best. Det er vi som driver firmaet som må leve med navnet i (forhåpentligvis) mange år fremover, så selv om andre kommer med mange gode forslag og ideer så er det ditt valg!
    Husk at når du har registrert aktuelle domenenavn og er usikker på hva som er best - kan du f.eks. opprette 2 parallelle nettsider (med samme innhold) og sende tilsvarende tilbud til 2 like grupper og se hva som gir best respons via statistikk.
  10. Registrer firmanavnet i Brønnøysund

    Dette gjør du via et skjema i Altinn. Husk at du kan registrere både det juridiske firmanavnet og det som du bruker til å markedsfører bedriften under.
  11. Registrer domenenavnet (hvis det ikke allerede er gjort)

    Her kan kan du registrere domenenavnet ditt.
  12. Registrere varemerke?

    Hvis du er redd for at andre skal (mis)-bruke ditt nye firmanavn/produktnavn kan det være lurt å beskytte navnet slik at ingen andre kan bruke det i samme varekategori. Det gjøres via Patentstyret og koster (når dette skrives) kr. 2900 i 3 kategorier. Du bestemmer altså hvilken varekategori navnet skal beskyttes, så hvis det er noen som vil selge sko som heter Mekke så er ikke vi beskyttet mot det.

  13. Videre markedsføring

    Husk at så snart du har registrert firma og domenenavn vil du få tilbud fra katalogtjenester og andre som vil hjelpe deg å markedsføre deg. Det er mye å kaste bort penger på både pga selgere som lurer deg og fordi det er ulikt hva som er kostnadseffektivt for ditt firma. Ta gjerne kontakt med oss så hjelper vi deg å finne riktige markedskanaler for dette.

Det er nok mye å legge til her, men håper dette var erfaring som vi har gjort som du kan dra nytt av.

mvh

Erling Holst-Larsen
Daglig leder Mekke Media

Her er vårt nye firmanavn

Markedsføring

24. januar 2017

Da vi for et par uker siden ba om tilbakemelding fra kunder på nytt firmanavn (og domenenavn), fikk vi overraskende mange gode innspill tilbake. Det er godt å se at så mange tar seg tid og involverer seg i dette og viser "eierskap" i vårt firma!
Les mer om bakgrunnen og prosessen her.

Selv hadde jeg et favorittnavn, og ser ut til at de fleste forslagene også likte det best, så da blir det nye navnet: Mekke Media

Her er alle forslagene som kom inn:

  • Nett og Mekk (nettogmekk(e))
  • Kanskje Mekke Media passer, dog kanskje ikke helt, men noe i den gaten? Media er vel og aviser etcJeg ville bruk «På Nett»
  • På Nett (på.net) , Mekke (mekke.no) , Mekke Media (mekkemedia.no) Eller Mekke på nett (mekke.net)
  • Her i huset synes vi kanskje at Mekke Media (MM)har litt "shvung" over seg
  • Mekke media låter best!
  • På Nett, ville vært et fint valg
  • Det jeg kunne tenke meg som fenger og fungerer generelt i hele Norge/Sverige er f.eks webtech, webwide eller noe i den duren.
    Jeg likte enkelt og greit MEKKE!
  • Webogmail deretter på.nett
  • Jeg synes at det nye firma navnet skal være: Mekkedia
  • Fokusér på deg som gründer. Kall firmaet Holst-Larsen internett.
  • Mekkeweb  (mekkeweb.no)
  • På Nett, Nett, og Web og Mail høres ikke ut som et firmanavn i min mening .-) Men Mekke Media høres jo bra ut, viktig at navnet er lett å huske også. Ellers er jo Holst Media fint, og lett å huske, (Holst-Larsen blir ikke like bra som firmanavn, dessverre ;-)
  • Siden du spør, jeg synes ” Mekke media ” er et enkelt lett navn. Ikke nødvendig å alltid slå på stortromma.
  • Jeg synes personlig at "Østfold Internett" er et veldig bra navn. Det ligger en viss "tyngde" i navnet, noe de fleste av de andre foreslåtte navnene ikke har…
  • Jeg stemmer for mekke.no som d står forsalg om også kan du legge til produkter på ordet mekke.
  • Mitt forslag. Holst-Larsen Media(holstlarsen media.no)
  • tribune.no "Våg å bli sett!»
  • Web og Mail (webogmail.no)  Denne er kanskje den letteste og huske.
  • Synes at Mekke Media høres bra ut.
  • Mekkemedia dekker vel det du vil formidle. mekke er for kort og de andre har ikke henvisning til verktøyet.
  • Hvis du vil videreføre navnet Mekke synes jeg du skal bruke det alene…..
  • Mitt forslag er: support 2net.no
  • Synes ikke noen av navnene klinger,så prøv noe helt annet.
  • Mekke media er jo ett godt navn, som dekker både deres ønske om å bruke Mekke i navnet, og media, som er det dere driver med.
  • Mekke Media – ungdommelig og beskrivende for virksomheten.
  • Når det gjelder firmanavnet er det kun din egen overbevisning som blir det rette
  • Kanskje Mekke markedsføring?
  • Vanskelig det med navn, men jeg gir en stemme til Mekke Media.
  • Stemmer på Web og Email.
  • Hva med nettpartner.net Eller mittinternet.net Eller webpartner.net Jeg opplever dere som en partner skjønner du ;-) Altså, dere er gode på relasjon. Eller myweb.net
  • Ditt internett (dittinternett.no),Ringvirkning (ringvirkning.no), Klokt valg (kloktvalg.no), Sky By (skybox.no)
    Jeg synes dere burde bruke mekkemedia.no
  • Mekke Media høres bra ut :)
  • Max Mekke :)
  • Mekke Nett eller Mekke Media.
  • Av de navnene du ellers nevner liker jeg personlig «Tribune Media» best. Det klinger godt og sier mye. Du kan også legge til en undertittel i markedsføringen, f.eks. « - din totalleverandør av nettløsninger.»
  • Tror jeg stemmer på Mekke Media.
  • Jeg liker Mekke Media 😊
  • Hei Erling - jeg synes spontant at Mekke Media høres ut som et bra navn - da viderefører du det som et kjent og nyttig produkt som dere også skal videreutvikle.
  • Behold navnet som i dag. Altfor mange bytter navn, og en vet ikke hva som er hva lenger. Navnet er i dag innarbeidet, så behold dette.
  • Jeg synes Mekke Media lyder bra. Skiller da fra mekke.no hvor jeg går inn for å redigere stiftelsen nettsider.
  • Helt spontant kom dette navnet: Mekke Nettopp (mekkenettopp.no)
  • Jeg syns mekke.no er greit
  • Navnet jeg ville anbefale er Latte Media.


    Takk til alle for hyggelige tilbakemeldinger og gode innspill. Da er neste jobb å få en ny logo, gjøre endringer som trengs og starte markedsføringen av det nye firmanavnet ifbm med vårt 20-års jubileum. Dette blir spennende.

mvh

Erling Holst-Larsen

Daglige leder, Mekke Media

Enkle grep for å være synlig på nettet

Markedsføring

21. november 2016

Det er ikke alltid så godt å vite hva som gjør at nye kunder velger akkurat deg, men du kan være sikker på at mange  kunder søker info om ditt firma og dine produkter på nettet før de tar et valg. Derfor bør du tenke igjennom hvordan kundene dine opplever info om deg på nettet. Her er en liten sjekk-liste:

  • Noen kunder bruker fortsatt katalogtjenester på nettet for å finne telefonnummer til bedrifter. Har du sjekket at ditt nummer er oppført riktig der? De mest brukte er Gulesider.no, 1881.no og 180.no
    Her finner du god statistikk på hvilke kataloger som er mest brukt.
  • Når man Googler ditt firmanavn kommer det opp en Google-bedriftsside automatisk på høyre side (her ser du vår Google-side). Har du tatt kontroll over den og sjekket at info der er riktig? Det er lurt å Google ditt eget firmanavn innimellom!
    Her kan du lese mer om Google Bedriftssider.
  • Har du sjekket at din nettsider inneholder navnet på alle varer og tjenester du ønsker å assosiere med din bedrift slik at kunder finner deg når de Googler?
  • Mange ønsker å finne en lokal leverandør. Har du sjekket at alle stedsnavn (ikke bare navn på store steder) er nevnt i din webside slik at de finner deg ved søk på stedsnavn (gjerne i forbindelse med varenavn)?
    Ved å bruke Google Keyword-planner kan du få hjelp med dette.
  • Ditt firma blir forhåpentligvis anbefalt av noen av dine eksisterende kunder, men har du da et domenenavn (nettadresse) som er enkelt å huske når dine kunder skal henvise andre til dine nettsider?
    Her kan du søke om ledige domenenavn.
  • Når en ny kunde finner din webside har du i snitt ca. 8 sekunder for å fange interessen (til nye kunder) før han evt. går videre til andre. Har du en startside som fanger opp nye kunder?
  • Når kunden har funnet ditt firma interessant - har du da lagt ut nok info for at kunden skal kontakte deg eller for å bestille direkte på nettet?
  • Hvis ditt firma er på sosiale medier (Facebook, Google+, LinkedIN m.m.)  så er det selvfølgelig viktig å sjekke at info der er riktig og at man følger opp respons man får fra kunder - ellers kan det være bedre å ikke være på sosiale medier.

Ta gjerne kontakt med oss for hjelp med disse tingene og annen markedsføring på nettet.

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Østfold Internett

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring