Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Sjekkliste for deg som har nettsted

Markedsføring, Mekke-tips

11. mai 2022

Sjekkliste for deg som har nettsted

Er det en stund siden du har sett over nettstedet ditt og hva som står der? Tjenestene dine kan ha endret seg noe eller kanskje kundene etterspør ny informasjon.

Vi har kikket på 20 tilfeldige nettsteder som bruker Mekke Media. Den vesle undersøkelsen resulterte i en del tips:

1) Er nettsidene dine uten skrivefeil?

Det er kanskje rart å starte i denne enden, men noe av det enkleste å rette opp, er skrivefeilene.

I din bransje er man kanskje ikke opptatt av språk, men leserne dine kan irritere seg over skrivefeil og tenke at selskapet ditt antagelig leverer slurvete innsats overfor kundene når man ikke en gang gidder å rette skrivefeil.

Er det du selv som har forfattet teksten, bør du la noen andre lese gjennom, for det er vanskelig å oppdage egne feil.

2) Har du forklart godt nok hva dine tjenester eller produkter går ut på?

Be noen som ikke kjenner tjenestene dine om å lese gjennom alt. Lytt til hvilke spørsmål de kommer med. Det kan være noe ganske enkelt som mangler:

  • Beskrivelse av produktene: Form, farge, smak, innhold og så videre.
  • Bruksområde
  • Hvordan bestille
  • Leveringstid
  • Pris
  • Kart
  • Parkering
  • Referanser

Besvar kundespørsmålene på nettsidene. Du kan eventuelt formulere teksten som spørsmål og svar.

Det gjelder å fjerne usikkerhet hos kunden. Ikke forvent at kunden skal ta kontakt for å stille spørsmål. Svarene må stå på nettstedet slik at det eneste som gjenstår, er å trykke på bestill-knappen eller kontakt-knappen.

3) Bilde av produktene eller tjenestene

Et bilde sier mer enn tusen ord. Vurder om du bør ha med bilder av tjenestene eller produktene.

Tok du bilder med mobilen for fem år siden, kan du ta mye bedre bilder nå med en nyere mobil.

Hvis bildene er noen år gamle, kan nettstedet og bedriften se utdatert ut.

Sørg for godt med lys når bildene tas. Du kan selvsagt også bestille en proff fotograf.

En annen løsning er å sende bildene som allerede liggeer på nettstdet til noen som kan fikse på dem slik at de blir skarpere og penere. Profesjonelle designere kan redde mange dårlige bilder ved å manipulere og justere i Photoshop.

Sørg i alle fall for at bildene ser fristende ut!

4) Bilde av deg

I en del kundeforhorhold er det ikke viktig å se bilder av de ansatte. Men hvis du for eksempel skal hjem til en kunde, da vil kunden kanskje gjerne se bilde av deg for å være trygg på hvem som kommer. Utseende kan ikke avsløre om man er grei eller er en svindler, men et bilde gjør likevel kunden noe tryggere.

5) Optimalisere for søk

Bruk ord som du tror folk benytter når de søker. Ofte bruker folk stedsnavn når de søker. Hvis overskriften din er «Alt i rørleggertjenester», stiller du svakt i søk. Sleng på et stedsnavn i overskriften.

Å optimalisere for søk er et eget prosjekt. Men bruk i det minste et kvarter på overskriften nå. Hvis det står «Velkommen til Ola Pettersen AS», har du ikke gitt noen viktige ord for søk. Ordene i overskriften må fortelle yrke, tjeneste, produkt eller noe annet som indikerer hva du tilbyr.

Det gjelder ikke bare for søk, men for alle som av en eller annen grunn ramler inn på nettstedet ditt og lurer på hva bedriften din lever av. Ordet «velkommen» er hyggelig, men er ikke nyttig i søk. I stedet for å ha velkommen som første ord i overskriften, så skriv heller velkommen litt lenger ned.

6) Bloggen som aldri ble noe av

Når man starter et nytt nettsted, kan man ha mange ideer, for eksempel kan man ha ønske om å levere nyheter. Det er i utgangspunktet bra, for da er det flere sjanser til at folk havner inn på nettstedet når de søker.

Men i ukene og månedene etter oppstarten druknet du kanskje i annet arbeid. Dermed  stanset arbeidet med bloggen eller nyhetsartiklene opp. Kjenner du deg igjen?

Da kan du eventuelt innse at du aldri får nok tid å skrive de nyhetene, det betyr at det er like greit å fjerne bloggen helt. Alternativt kan du fjerne bloggen kun fra menyen, dersom du har enkelte gamle nyheter liggende.

En annen løsning er å skrive noen ferske artikler!

7) «Oppdateres snart» eller «Under arbeid»

Det er ikke sikkert det bare var nyhetsbloggen som  falt i fisk. Da du startet nettstedet, kan det hende at du her og der la du inn en foreløpig tekst som sier «under arbeid» eller noe lignende. Dette var sider som du skulle lage ferdig de neste dagene, men så kom du aldri så langt.

Når leserne ser slike sider, får de ikke noe godt inntrykk, de tenker at dette er et firma som leverer halvferdig arbeid. Det enkleste er å fjerne slike sider, eller i hvert fall fjerne dem fra menyen. Men det aller beste er selvsagt å fullføre jobben du startet på.

8) Design, hierarki og leselighet

Her er en noen grunnleggende regler innen design:

Hierarki er viktig. Det skal være ett element som fremstår som viktigst (størst). Hvis både hovedoverskriften og alle de andre overskiftene er like store, da ser det rotete ut.

Forsøk også å unngå «nestenforskjeller», altså at den ene overskriften er bare litt større enn de andre. Det skal være tydelig forskjell slik at man lett oppfatter hva som er hierarkiet.

På et av nettstedene vi sjekket, var det seks forskjellige varianter av typografi på de ni første linjene. Det blir rotete. Forsøk å ha et edruelig forhold til antall varianter av skriftstørrelser, kursivering, spaltejustering (midtstilt, venstrestilt) og så videre.

Allerede på midten av 1900-tallet fant reklamefolk ut at annonser med hvit tekst på svart bunn er så vanskelig å lese at folk ramler av før de har lest hele teksten. Bruk helst sort tekst på hvit eller lys bunn.

Men det finnes unntak. For at en tekstboks for eksempel skal skille seg ut fra resten, kan man bruke hvite bokstaver på mørk bunn, men da bør teksten være kort.

9) Skannefellen

La oss si du selger noen produkter og så har du fått tilsendt fine brosjyrer fra produsenten. Brosjyrene har lekre bilder av produktene og flott og informativ reklametekst.

Det aller enkleste er å skanne hver side av brosjyren og legge bildene ut på nettstedet ditt. Men husk da på to ting:

  • Designet passer ikke til skjermen på en telefon.
  • Google fanger ikke opp ordene ordene i brosjyren, for ordene er blitt til et bilde.

Helst bør du derfor skrive av teksten og få den inn på nettstedet som ekte tekst.

10) Test alle lenkene og menyvalgene

«Error: Page doesn't exist.» Det er irriterende for kunden å få en slik beskjed. Trykk på alle lenkene på nettstedet ditt for å sjekke at alt virker.

Hvis du ønsker hjelp med disse punktene kan vi anbefale at du bestiller et SEO-skippertak.

Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål rundt dette!

mvh

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn