Hopp til innhold

Artikler

Video om hvordan du lager vanlige sider i Mekke Publisering

Mekke-tips

12. november 2018

Vi har nå laget en ny instruksjonsvideo som viser hvordan du lager sider i Mekke Publisering og hvilke muligheter du har der. 

Se også videoklipp om hvordan du kommer i gang med Mekke Publisering. 

Slik lager du en god CTA-knapp

Markedsføring, Mekke-tips

3. september 2018

Alle nettsider bør avsluttes med en oppfordring til leseren, det kalles gjerne CTA (call to action). Legg inn enten en tekstlenke eller en knapp.

Oppfordringen kan handle om at leseren skal:

  • Ta kontakt
  • Laste ned noe
  • Lese en annen artikkel
  • Bestille noe
  • Gå til nettbutikken din
  • Ta en test
  • Stemme over noe
  • Gå til et svarskjema

…eller noe annet som du finner på. Poenget er enten å holde på leseren noen minutter til eller å sende leseren inn i salgstrakten.

I denne artikkelen får du først noen generelle tips til slike knapper, deretter viser vi mer tekniske tips.

Tips til bestillingsknapper

Lag en knapp som ser klikkbar ut
Design av nettsider handler en del om mote. I en periode skulle knappene se tredimensjonale ut. Året etter skulle de være flate. I dag har knappene ofte runde hjørner. Uansett: Sørg for at folk forstår at det er en knapp og ikke bare en boks.

Lag en tydelig knapp
Sørg for at knappen skiller seg ut. Velg kontrastfarge og bruk gjerne godt med luft rundt.

Velg smart plassering
Mange lesere gidder bare å kaste et blikk på reklamen din og starter ikke å skrolle nedover for å lese ytterligere hva du har å fortelle. Derfor er det en del markedsførere som mener at knappen bør plasseres øverst slik at den vises med én gang uten at folk behøver å skrolle nedover.

Men det hjelper ikke, sier andre. En markedsfører opplevde at responsen gikk ned med 17 prosent da han flyttet knappen opp slik at den var synlig med én gang. Hans erfaring var at folk gjerne vil lese litt før man begynner å mase om en handling.

Folk må ha opparbeidet motivasjon før man viser knappen. Kommer knappen for tidlig, kan den virke mot sin hensikt. En markedsfører skriver at responsen gikk opp 300 prosent da de flyttet knappen nedover mot slutten av teksten.

En teori er slik: Knappen bør stå tidlig hvis produktet du selger er lett å forstå. Knappen bør stå langt ned hvis produktet ditt krever mye forklaring.

Ikke ha mange budskap
Gi kun én oppfordring slik at budskapet ikke er til å misforstå og slik at det er lett å bestemme seg.

Hvis du må ha flere knapper, for eksempel tre knapper med tre ulike oppfordringer, sørg da for at en av knappene designmessig ser ut som et førstevalg. Du kan for eksempel ha to grå knapper og én rød.

Start gjerne CTA-en med et verb. Imperativ er kommanderende eller oppfordrende verb som dette: Bestill, legg (i handlekurven), last ned, og så videre.

Bruk engasjerende ord
Bruk positive ladete ord, slik som drømmeferie eller rabatt, for eksempel slik: «Planlegg din drømmeferie nå» og «Bestill nå og få 50 prosent rabatt!»

Fortell om fordelen
«What’s in it for me?» Fortell hvordan livet kan bli bedre for kunden. Ikke bare si «Klikk her», forklar heller hva kunden kan få ved å klikke.

Unngå ord som gjør at leseren får en følelse av belastning ved å trykke på knappen. Friksjonsord er ord som antyder at leseren må gi fra seg noe, for eksempel tid, informasjon, penger eller energi.

En dansk bedrift hadde en knapp som lød «Bestill informasjon», de byttet den ut med «Få informasjon» og fikk 38 prosent flere henvendelser. Ordet «få» i denne sammenheng er mer positivt, man mottar en gave. Ordet bestill betyr ofte at man må betale.

Sjekk at knappen/lenken virker
Når alt er klart, bør du sjekke at knappen faktisk er klikkbar og at alt virker i den den videre prosessen.

Slik lager du en knapp

Start gjerne med en vanlig lenke slik at du blir kjent med hvordan slike lenker kan lages, så kan du avansere til knapper senere. Det viktigste er at du kommer med en oppfordring til slutt i alle artikler.

Lenke som starter e-post

La oss si at oppfordringen er at leseren skal sende deg en e-post. Slik går du frem:

Lag en artikkel eller en side på vanlig måte i Mekke. Avslutt med en oppfordring, skriv for eksempel «Send en e-post til oss».

Marker oppfordringsteksten.

Trykk på lenkesymbolet.

Nå åpner det seg et vindu med noen felter. I feltet "Nettadresse" skriver du: "mailto:morten@gratissykkel.no"

I feltet "Tekst som skal vises" skriver du «Send en e-post til oss».

Når noen trykker på lenken senere, vil datamaskinen deres åpne e-postprogrammet og gjøre klar en e-post som går til deg.

Automatisk emnefelt

For at du skal få et hint om hvilken lenke kunden har trykket på, kan du bestemme at e-postprogrammet til kunden automatisk fyller ut noen ord i emnefeltet. Det får du til ved å skrive for eksempel slik:

mailto:morten@gratissykkel.no?subject=Gratisleie

Med en slik kode vil e-postprogrammet fylle ut ordet «Gratisleie» i emnefeltet.

Sette inn knapp

Når du har fått til å lage tekstlenker, kan du prøve deg på knapper. En knapp kan lages som et bilde eller med en kode. La oss holde oss til bildeknapp først. Du finner lovlige gratisknapper på nettet, men du kan også be Mekke lage noen til deg slik at de passer designmessig inn.

Nederst i denne artikkelen finner du en knapp du kan kopiere for å øve.

Når du har lagt inn en knapp, må du gjøre som i øvelsen over som handlet om e-post: Du må markere knappen, trykke på lenkesymbolet og legge inn en lenke.

Lage knapp med kode

Istedet for å bruke et bilde av en knapp, kan du lime inn en html-kode. Da må du først trykke på verktøy-ikonet som har to haker <>. Dermed åpnes et vindu hvor du ser html-kodene. Lim inn for eksempel denne koden:

<button> </button> 


Kontakt

Dermed har du laget en knapp som ser slik ut:

Den knappen har lenke til startsiden til Mekke. Du må i koden bytte ut med en av dine nettsider, for eksempel "Kontakt oss"-nettsiden.

Ønsker du en annen farge på knappen? Da kan du for eksempel kode slik:

<button style="background: red;"> </button> 


Kontakt

Dermed har du laget en knapp som ser slik ut:

Kodeknapper er litt bedre enn bildeknapper, for Google kan ikke lese bilder. I bildeknapper får Google med seg hvor lenken går. I kodeknapper får Google også med seg hva lenketeksten sier.

Her er en knapp du kan kopiere

Knappen over er kun et bilde. Høyreklikk på knappen og last ned til din egen maskin. Last så bildet opp på din nettside i Mekke. Nå kan du øve deg på å la knappen få en lenke.

Kom i gang med Mekke Publisering

Mekke-tips

21. august 2018

Har du ikke prøvd ut Mekke Publisering enda, gir jeg deg i denne videoen en rask innføring i hvordan du kommer i gang med vårt verktøy. Denne gjennomgangen er for å komme i gang via hovedpanelet. 

Du finner mer info om å starte via Mekke Publiserings veiviser her

mvh

Erling Holst-Larsen, Daglig leder Mekke Media

Kom i gang med nettbutikk

Mekke-tips

24. mai 2018

Selg varer mens du sover – en nettbutikk er alltid åpen. Som Mekke-kunde er du allerede vant med å lage nettsider i Mekke. Nettbutikken vi tilbyr, er integrert i systemet slik at du kjenner igjen måten å jobbe på.

Slik kommer du i gang med nettbutikk
Nettbutikk består av to elementer:

  1. Nettsider med bilder og sorteringer av produktene
  2. Betalingsløsning

Kom raskt i gang
Følg vår huskeliste for etablering av nettbutikk (se lenke nederst). Det går noen dager før betalingsløsningen er godkjent. I mellomtiden kan du legge inn produkter, bilder og produktomtaler.

Gi nok info til kundene

Når du oppretter en nettbutikk, er det viktig at du forklarer kundene hvilke betingelser du setter ved kjøpene. Utydelighet om dette er nemlig en av de viktigste årsakene til at kunder dropper å handle. Det er også viktig å gi god informasjon om betalingen. Du bør altså fortelle om angrerett, om garantier, om frakten er gratis eller ikke, og så videre. 

Videre er det slik at kundene ikke liker å måtte fylle ut mange felt, så det kan være lurt å gjøre det så enkelt som mulig for kunden å handle.

Hva kan du forvente?

I en nettbutikk er det kanskje 10 prosent av kundene som vil bestille noe. Halvparten av dem går til kassen. Men så kan de kanskje bli usikre på betingelsene, kanskje halvparten dropper ut i siste øyeblikk. Det betyr at for eksempel 2,5 prosent av de besøkende gjennomfører en handel. Arbeidet med å forbedre nettbutikken, tar aldri slutt:

Seks forhold som øker omsetningen i nettbutikken
1 Gode produkter til bra priser – i riktig sesong
2 Reklame på nettet som leder folk inn i nettbutikken
3 Søkemotoroptimalisert nettbutikk slik at folk finner butikken via Google
4 Oversiktlig nettbutikk med gode bilder og forklaringer
5 Enkel betalingsløsning
6 Oppfølging av kunder via nyhetsbrev

Rimelig løsning
For at du skal slippe unna med minst mulig utgifter, har vi lagt opp til at du selv bestemmer layouten i nettbutikken ut fra de malene vi har gjort klare. Du legger også selv inn produktene som du skal selge. Følg våre tekster med informasjon når du steg for steg kommer i gang med butikken.

Ønsker du at vi skal legge inn produkter for deg eller ordne noe med layouten, gjør vi det med timepris 790 kroner pluss mva.

Noen av finessene i nettbutikken
Her er noen av mulighetene i nettbutikken:

  • Sortere produktene i kategorier og underkategorier.
  • Vise varianter av hvert produkt, for eksempel ulike farger og størrelser med egne priser.
  • Vise prisene enten med eller uten mva.
  • Vise tilbehør eller andre produkter som hører til.
  • Kunden kan betale med kort, faktura eller Paypal.
  • Du kan også velge lagerstyring.

Har du allerede Mekke publiseringsløsning, ligger nettbutikkmuligheten inne allerede. Publiseringsløsningen inklusiv nettbutikk koster 187,50 kroner i måneden pluss mva (pris pr mai 2018). Skal du ha kun nettbutikk og ingen andre nettsider, blir prisen den samme.

Velg leverandør av betalingsløsning
Du kan velge mellom to leverandører av betalingsløsninger. Begge tilbyr at kunden din kan betale med ulike kort.

Den ene leverandøren heter Paypal. Har du ingen omsetning, er Paypal gratis. For hvert salg tar Paypal et gebyr som er 3,4 prosent pluss 2,80 kroner per innenlandstransaksjon. Selger du et produkt for 500 kroner, tar Paypal nesten 20 kroner. Selger du for 200 kroner, tar Paypal nesten 10 kroner.

Dette gjelder hvis omsetningen er under 20.000 kroner per måned. Gebyrene blir lavere hvis du omsetter for mer.

Uansett er dette en løsning der du får penger av kunden før du har rukket å pakke varene. Faktura kan være risikabelt, det er ikke sikkert kunden betaler.

Her kan du opprette bedriftskonto hos Paypal

Den andre leverandøren for betalingsløsning heter Dibs.
Etablering: 3000 kr
Månedspris: 350 kr
Transaksjonspris: 3 kr

Du kan opprette avtale med Dibs her

Har du 100 salg á 200 kroner hver i måneden, utgjør det en omsetning på 20.000 kroner. Da har du betalt 750 kroner til DIBS (300 kroner i transaksjoner pluss 350 i månedspris). Velger du Paypal som betalingsløsning, vil du i dette dette eksempelet ha betalt 960 kroner (680 + 280).

Ta kontakt med erling@mekke.no, så hjelper han deg videre med nettbutikk. Eller les mer her om Mekkes nettbutikkløsning.

Bruk mer bilder!

Markedsføring, Mekke-tips

22. februar 2018

Nå som vi alle har smarttelefoner er det enkelt å få fine bilder uten å være proffe fotografer. De fleste klarer også å få bilder som er gode nok for firmaets nettsider. 

Et bilde kan si mer enn tusen ord, og det kan gi et godt førsteinntrykk som gir deg lyst til å lese teksten det står i sammenheng med. Jeg ser at det på mange nettsider blir brukt clipart og illustrasjonsbilder som kan kjøpes eller lastes ned gratis fra f.eks. Pixabay. Noen ganger funker det bra, men det kan fort bli kjedelig og intetsigende.

Jeg sier ofte til kunder at de bør ha mennesker på bilder som brukes på nettsider, og helst bilder av de som faktisk jobber der. Det gjør nettsidene mer personlige og varme, og i mange tilfeller er det jo det eneste stedet kunder kan se de som jobber der da det meste går på e-post og telefon. 

Vi har i den siste tiden jobbet med at det skal bli enklere å presentere bilder i Mekke Publisering. Som nevnt før kan du nå enkelt legge inn headerbilder eller bildevekslinger, som er store bilder som vises rett under menyen på nettsiden. Du har også mulighet å sette inn bildekaruseller der du ønsker på vanlige sider og i artikler/blogg. Hvis du har mange bilder som skal vises (f.eks. fra et prosjekt), kan de legges i et album hvor brukeren kan se og bla igjennom disse på forskjellige måter.

Bedre bildefunksjoner i Mekke Publisering

Vi har nå oppgradert bildefunksjonene slik at de er enklere å jobbe med. En viktig oppdatering er at du nå slipper å tenke på bildeoppløsning (mb) da dette automatisk optimaliseres. Du kan altså laste opp orginalbilder i full oppløsning, og bildene vil skaleres ned etter behov ved visning. 

Det kan være greit å lese gjennom våre nye bruksanvisninger, selv om skjermbildene i publiseringsverktøyet er ganske selvforklarende.
Les om mediabibliotek, om bildegalleri og om headerbilde (et stort bilde øverst på nettsiden)

Blir du forvirret forskjellige bildedefinisjoner finner du en oversikt her.

Ta gjerne kontakt med oss om dette!

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media

Nye verktøy i publiseringsplattformen

Mekke-tips

28. november 2017

Dette er nytt i vår publiseringsplattform Mekke Publisering:

  • Tidsinnstilling av blogginnlegg
  • Tags og kategorier i blogginnlegg
  • Lenke til enkeltartikler fra editoren

Bestemme dato for publisering

Når du har skrevet ferdig en artikkel, kan du nå bestemme at den skal publiseres automatisk senere, for eksempel om noen dager eller uker. Slik kan du gjøre alt klart før du drar på ferie eller dere skal ha en kampanje i mange kanaler.

Du kan for eksempel ha en ukes kampanje der du gir løfter om dagstilbud. Hver dag legges det automatisk ut et nytt tilbud, det har du gjort klart på forhånd. Så kan du for eksempel i sosiale medier lokke folk over til hvert enkelt dagstilbud på nettsidene dine. Hva med å lage en slags advendtskalender med julegavetips? Eller kanskje påskequiz? Eller før-sommerferien-tilbud?

Det er uansett kjekt å ha muligheten til å legge artikler klar til publisering.

Gi artiklene tagger

Menystrukturen din kan ikke fange opp alle behov som leserne dine har. Med tagger og kategorier kan leseren selv velge hvilke typer artikler som skal vises.

Kategorier og tagger vises i mindre skrift nedenfor overskriften i artikkelen som kunden din leser. Det er du som bestemmer hva kategoriene og taggene skal hete.

Skjermbilde som viser hordan man legger inn tagger.

Eksempel: Du selger produkter man bruker på fritiden. Da kan du for eksempel ha en kategori som heter «Utendørs» og en annen som heter «Innendørs».

Skriver du om et produkt utendørs, slik som sykler, setter du på kategorien «Utendørs». Trykker kunden på kategorien «Utendørs» rett nedenfor overskriften, vises alle artikler som handler om utendørsprodukter.

I tillegg kan du sette på tagger. Hekte på taggen «Sykkel» i alle artikler der du nevner sykler.

Du vet ikke på forhånd hva leseren er på jakt etter. Med kategorier og tagger hjelper du leseren å finne frem på sidene dine. Du kan rett og slett oppnå økt salg ved å sette på kategorier og tagger.

Kategorier er noen få hovedområder som de aller fleste artikler kan legges inn under. Tagger er mer detaljorientert.

Har du ikke tid til å ta jobben med å sette på kategorier og tagger, kan vi i Mekke gjøre en innsats. Det er ikke slik at du er nødt til å ha kategorier og tagger, men det hjelper som sagt leserne, spesielt på nettsteder der det er mange artikler.

Lenke til enkeltartikler fra editoren

Når du skriver en artikkel, skal du kanskje i teksten lage lenke til en annen side på weben din. Nå er det en enklere løsning for dette. Du klikker på en liste for interne sider og velger hvilken side du skal lenke til.

Skjermdump som viser hvordan man lenker internt.

Legg inn liste av artikler

Når du i en artikkel skal legge inn en liste over artikler som er av samme kategori, kan du velge hvor mye av hver artikkel som skal vises i listen. Du kan skru bildene av eller på og du kan velge hvor mange ord fra hver artikkel som skal vises.

Skjermdump som viser hvordan man legger inn lister av artikler.

I tillegg kan du nå velge om formateringen fra artiklene skal vises i listen.

Det samme gjelder også for sider (se sideeditoren).

Så da er det bare å sette gang med nye grep som kan øke salget eller forbedre kommunikasjonen. Har du publiseringsplattformen vår, kan du lese mer på våre hjelpesider.

Blogging gir økt søkemotoroptimalisering (SEO)

Markedsføring, Mekke-tips

26. november 2017

Du leser nå en artikkel i vår blogg. Vi blogger om markedsføringsråd, Mekke-tips, kundereferanser og mye annet. Ofte er det ting som flere kunder har spurt om i kontakt med oss, eller ting jeg vet kunder kan ha nytte av. Kom gjerne med forslag til innhold!

I tillegg til å gi nyttig info til gamle og nye kunder, er blogging også nyttig for søkemotoroptimalisering (SEO). Det viktigste du kan gjøre for å bli synlig via Google-søk, er nemlig å ha godt innhold på dine nettsider, med ord og uttrykk som du tror at dine "drømmekunder" (kunder du er ute etter) vil google etter. Det kan også gjøre at andre velger å lenke til din blogg hvis de mener at det kan være nyttig for sine lesere. Slike lenker inn til dine nettsider er også gull verdt for SEO. Her finner du mer info om søkemotoroptimalisering.

Du har kanskje ikke tenkt over det, men du som driver et firma (eller en organisasjon) har ofte kunnskap som kan være nyttig for mange av dine kunder, og selv om du ikke liker eller er veldig god til å skrive kan du formidle kunnskapen enkelt og evt. lenke til andre steder der man kan finne mer info. Dette hjelper deg å få enda bedre tillit fra dine kunder.

Det er nå enkelt å komme igang å blogge via Mekke Publisering. Du velger Innhold, Artikler og kan opprette kategorier og raskt sette igang med å legge inn bloggartikler. Du kan så sette blogginnleggene i menyen eller på vanlige sider. Her finner du en brukerveileding for artikler/blogg i vårt verktøy

Tips til ferske webredaktører

Markedsføring, Mekke-tips

30. oktober 2017

Er du i ferd med å få ansvar for bedriftens nettsider? Eller kanskje har du startet eget firma og aner ikke hvordan du kommer i gang med egen web?

Pust rolig, vi sørger for at du får bedriften på nett og at dere får e-postadresser og så videre. Det er bare å ta kontakt med oss, så tar vi det steg for steg.

Likevel kan det være greit å kjenne til en del begreper slik at du forstår hva som skjer i kulissene når du er kunde hos oss.

Det kan være en forvirrende jobb å sammenligne priser fra ulike leverandører. Noen tilbyr webhotell, andre tilbyr publiseringsløsninger eller kanskje bare design. Hva er forskjellen? Nå skal vi kort forklare det. Se på denne figuren:

Pyramide som viser hvordan en web er bygget opp.

I bunnen trenger bedriften et domene, det er bedriftens adresse på nettet. Vi hjelper deg å skaffe det.

Tekst og bilder som du bruker, må ligge på en server, det kalles webhotell. Vi har det.

Så trenger du en publiseringsløsning slik at det er lett for deg å legge ut bilder og tekst, via maler. Vi har også det. Ja, vi har alt som finnes i figuren. Andre leverandører tilbyr kanskje bare deler av dette, så du må sjekke hva du får for pengene.

Enkelte leverandører sier de lager nettsider for kunder, men da kan det hende at det er bare designet som de bryr seg om, de leverer ikke resten av pyramdien.

Når det gjelder design, bruker du våre maler som du kan endre en del når det gjelder farger, antall spalter og så videre.

Våre maler er mobilvennlige. Har du et gammelt nettsted, bør du skaffe deg mobilvennlige sider, for det er svært mange som besøker nettsidene dine via mobiltelefoner. Er ikke nettsidene dine beregnet for mobiltelefoner, vil teksten bli fryktelig liten og man får gnagsår på fingeren av å lete seg frem til de ulike elementene.

Vi tilbyr også sikrere nettsider med SSL-sertifikat.

Du behøver ikke tenke på alt som nevnes i figuren, vi tar oss av det. Men legg likevel merke til at med vår løsning kan du også ha nettbutikk.

Skulle du ha spesielle behov, kan vi tre støttende til med teknisk hjelp.

Er bedriften splitter ny?

Er det snakk om en nystartet bedrift? Eller har dere kanskje et splitter nytt produkt som skal ha egne nettsider? Da må bedriften bestille et domene, det er rett og slett en nettadresse som inneholder bedriftens navn, slik som vi heter www.mekke.no.

Sjekk her om domenavnet som du ønsker, er ledig:

Vi hjelper deg å bestille domene. Det er bare å klikke her.

Har dere domene fra før? Fint. Bruker dere domenet i dag og har nettsider knyttet til det? Da kan vi flytte filene over på vår server.

Bedriftens nettsted bør være i stadig utvikling

Du klarer ikke tenke ut absolutt alt før du setter i gang. Alle nettsteder bør for øvrig være i utvikling etter hvert som man blir kjent med kundenes (nye) behov. Her er uansett noen tips:

  1. Se for deg kundene dine. Beskriv dem for deg selv slik at du vet hvem du henvender deg til. Lag gjerne to-tre målgrupper med beskrivelser.
  2. Bruk en del runder internt på å beskrive kort hva dere tilbyr kundene.
  3. Ikke ha for mange menyvalg. Du bør ha "Om oss" i det minste.
  4. Tenk enkelt. Ikke lag for innviklede prosjekter.
  5. Fjern unødvendig prat, kom raskt til det som hjelper kundene.
  6. Bruk gjerne punktlister som den du leser nå.

Vi har flere tips, men det tar vi etter hvert.

Ta gjerne en kikk på nettsidene til noen av våre kunder, så får du noen ideer.

Les mer om vår publiseringsløsning.

Hvordan Mekke FB på din nettside

Mekke-tips

22. august 2017

Alt er enkelt når man kan det!

Derfor har vi tenkt å legge ut korte (ca. 1 min) videoklipp som handler om hvordan man kan legge inn nyttige funksjoner i Mekke Publisering. 

Først ut er: 

Hvordan Mekke Facebook på din nettside. 

Gi oss gjerne tilbakemelding hvis du har forslag til andre korte klipp vi kan lage om funksjoner i Mekke Media. 

mvh

Erling Holst-Larsen

Daglig Leder, Mekke Media

På tide med nettbutikk?

Mekke-tips

15. desember 2016

På tide med nettbutikk?

Ikke uventet har salg via nettbutikk fortsatt å øke mye det siste året både i Norge og over hele verden. Hvis du har et produkt eller en tjeneste som egner seg å selge på nettet er tiden inne for å begynne med nettsalg nå.

"I en omfattende analyse av det norske e-handelsmarkedet svarer 48 prosent av norske forbrukere at de har handlet med mobilen eller nettbrettet de siste tre månedene" Les mer i E24s artikkel

Hvis du allerede bruker vårt publiseringsverktøy Mekke, er det raskt å legge inn produkter og gjøre klart for å motta bestillinger i nettbutikken, da nettbutikken bruker samme layout som resten av nettsidene du har der.

Her finner du flere detaljer og referanser til noen av våre kunder som bruker nettbutikken i Mekke.

Her ser du en video som viser noen av funksjonene i nettbutikken.

Hvordan komme igang med nettbutikk?

  1. Hvis du ikke allerede har en mekke-bruker kan du bestille det på www.mekke.no (Hvis du oppretter en testbruker der kan den senere kobles til ditt domene).

    Statistikk for nettbutikksalg 2012-2016

  2. Logg inn på Mekke.no og gå til Moduler, Nettbutikk, Produkter.
  3. Legg inn varer ved å velge Nytt produkt og fyll inn tittel, kategori, bilde (hent fra bildearkiv eller fra din maskin), pris, antall på lager (hvis du ønsker å bruke lagerstyring), kort og detaljert beskrivelse.
  4. Under innstillinger kan du velge infotekster, fraktvalg, visninger etc.
  5. Under Moduler, Betaling kan du velge DIBS, PayPal (etter å ha gjort en avtale med en av disse) eller om kunden bare skal få faktura.

Hvis du ønsker kan vi også legge inn noen (eller alle) produkter for deg slik at du enkelt kan redigere og legge til flere produkter senere. Til slutt er det bare å markedsføre din nettbutikk (noe vi også gjerne hjelper med) og motta bestillinger.

Nettbutikken er en integrert del i Mekke og koster ikke noe ekstra hvis du allerede har en webpakke hos oss.
Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer info om vår nettbutikk eller trenger hjelp til å komme igang å bruke den.

Nye sidemaler og nye nettsider

Mekke-tips

20. oktober 2016

Vi er stolte av å endelig ha fått på plass nye responsive sider på mekke.no og ostfold.net . Isteden for å bruke mye tid på egne nettsider valgte vi å bruke ressurser på nye gode sidemaler som både vi og kundene våre kunne bruke for gode nettsider.

Her forteller Maria (webdesigner) om de nye sidemalene som alle våre kunder nå har tilgang til:


Tanken bak Mekkes nye sidemaler er å lage en fleksibel, moderne og samtidig langvarig løsning som fungerer for så mange mennesker - og på så mange enheter - som mulig.

Alle de nye sidemalene er basert på én grunnmal som vises i mange ulike varianter, bestående av forskjellige kombinasjoner av oppsett og design. F.eks. sentrert logo og meny med klassisk design, eller sidestilt logo og meny med moderne design. (“Mal A1” betyr oppsett A og design 1.) I skrivende stund finnes det 4 oppsett og 5 design, som danner 13 nye sidemaler. Flere vil komme etter hvert. Valgmulighetene gjør det enkelt for deg å lage noe pent og unikt helt på egenhånd.

For å gi nettsiden din et personlig uttrykk har vi flere tilpasningsmuligheter. Alle sidemalene støtter fokusområde/bannerbilde (som du laster opp under logo 2) som strekker seg over hele nettleserens bredde, og du kan legge innhold oppå bildet (via felles infotekst 2). Sidemalene støtter valg av separate bakgrunnsfarger på header, innhold og footer (vi anbefaler farger som fungerer under svart tekst). Sidemalene har tidsriktige fontvalg, men du kan endre til ønsket skrifttype under sidemalinnstillinger. Det er avsatt plass til søk og handlekurv. Dele-funksjoner er skjult bak en knapp i footer for et ryddig inntrykk. Tips: Sidemalene tar seg best ut når innholdet fordeles i kolonner.

Vi gjør oppmerksom på at sidemalene fortsatt er rykende ferske og dermed vil behøve små korrigeringer i månedene framover. Derfor vil vi oppfordre deg til å ta sidemalene i bruk og sende oss alt du har av ros og ris, ideer og forslag. Vi er takknemlige for det du har å bidra med, og ser fram til dette nye “kapitlet” i Mekke. Ikke minst gleder vi oss til å se hva du “mekker” med de nye sidemalene!



Ønsker du litt hjelp til å komme over i en ny sidemal, eller vil du ha flere tilpasninger enn Mekkes innstillinger tilbyr? Er du ute etter en spesialdesignet løsning for prosjektet ditt, eller trenger du råd om hvordan du kan få flere kunder gjennom nettsiden din? Ta kontakt med vår webdesigner Maria (som står bak de nye sidemalene) på maria@ostfold.net. Skifte av sidemal med enkle tilpasninger tar vanligvis 2-3 timer (kr 750 eks. mva per time).

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring