Hopp til innhold

Artikler

Slik lager du nettsted for småbedriften eller det nye produktet

Markedsføring

10. mars 2018

Kom i gang med nettsted

1) Bestem domenenavn

Det er ikke bare nye firmaer som trenger nettsider. Noen ganger fortjener et produkt eller en tjeneste en adskilt innpakning der kommunikasjonen ikke blir forstyrret av alt annet som firmaet tilbyr.

Hvilke domener er ledige? Her kan du søke etter hva som er ledig av domenenavn og så bestille.

Har du allerede et domenenavn? Er nettstedet ditt gammelt, bør du vurdere å renske bort all tekst og starte fra bunnen av. Kundenes behov og nettvaner har nemlig endret seg de siste fem årene. Svært mange leser nå nettsider på mobiltelefon. Og det du forklarte på nettsidene dine for noen år siden, er kanskje unødvendig eller misvisende i dag.

2) Forstå kundens behov

Sitt sammen med noen kolleger og beskriv to-tre av dine typiske kunder. Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hvordan er de kledd? Hva er de opptatt av? Hvor mye tjener de? Yrke? Utdannelse? Mennesketype? Hvor i livet er de?

Og deretter: Hvilke behov har de som du skal løse for dem?

Finn gjerne et bilde på internett som kan passe til hver kundetype. Gi gjerne kunden også et navn. Alexander og Ronny gir ulike assosiasjoner. Nå ser du kundene for deg og kan tenke gjennom hva nettsidene skal løse.

Hvilke informasjoner må du gi kundene på nettsidene? Er det noen poenger som de ikke er klar over og som du må gi dem?

3) Finn ut hva du trenger

Ønsker du en enkel løsning der du selv kan legge ut nye sider? Ønsker du å kunne endre menyene når som helst? Ønsker du å kunne snakke norsk i telefonen hvis du skulle trenge hjelp? Ønsker du å kunne dra på ferie og så publiseres artikler automatisk på de datoene du har bestemt? Skriv ned dine behov.

4) Velg et rimelig webhotell som også tilbyr publiseringsløsning

Det kan være forvirrende å sammenligne priser fra ulike webleverandører. Noen tilbyr kun webhotell, andre tilbyr publiseringsløsninger eller kanskje bare design. Før du vet ordet av det, trenger du både en nettbutikk og en mulighet for å selge billetter, blir det tillegg i prisen? Hva med egne e-postadresser til firmaet ditt?

Med Mekke Publisering får du alt på en gang:

  • domene
  • webhotell
  • e-postadresser
  • ulike designmaler
  • påmeldingsløsning
  • nettbutikk
  • kontakt oss-skjema med kart
  • datostyrt publisering
  • endring av menyer når som helst
  • enkelt å legge inn youtubefilmer
  • mediebank (du kan vise pdf-filer eller excelfiler for eksempel)
  • sortering med kategorier

Alt dette får du for 2280 kroner i året fra 2018, eks mva.

Vi har holdt på i mange år og har hele tiden justert vår løsninger og systemer slik at de skal komme rimelig ut. I tillegg legger vi opp til at du skal ordne det meste selv. Vi har mange artikler og videoer som forklarer punkt for punkt hvordan du går frem. Står du fast, hjelper vi gjerne til for 790 kroner pr time.

5) Lag innhold

Det er to ting du må tenke på når du lager innhold:

  1. Hva er kunden interessert i?
  2. Hva gir treff i søkemotorene?

Mange webredaktører skriver for mye om temaer som kunden ikke er interessert i, for eksempel om bedriftens historie. Jo da, noen ganger kan bedriftens historie være artig, men tenk først og fremst på kunden. Hva kan hjelpe kunden? Har du tips og råd? Tilbud?

Lag aldri overskrifter som «Nå er høsten her», for det gir ikke treff i Google. Bruk ord som folk søker med. Mekke har journalist/tekstforfatter i staben og kan hjelpe deg med innholdet.

Husk å avslutte alle sider med en oppfordring til kunden om å gå videre. Kan kunden lese mer på en annen side? Eller kanskje gå direkte til nettbutikken?

Men uansett må du antagelig gi kundene svar på dette:

  • Hvem er dere?
  • Hva selger dere?
  • Hvordan komme i kontakt med dere?

Noe som er mye vanskeligere å svare på, er dette:

  • Hva gjør dere unike?
  • Hvorfor er dere bedre enn konkurrentene?

6) Spre lokkemat i sosiale medier

I sosiale medier kan du skrive ingresser. Resten må folk lese på nettsidene dine. Slik lokker du dem ett skritt nærmere en handel.

Ta kontakt med oss i Mekke Media, så hjelper vi deg å starte en ny web.

Kontakt: info@mekke.no eller ring Erling på telefon 928 15 028.

Eller test vår publiseringsløsning i 14 dager her. Det er ingen fakturering som starter etter 14 dager, alt er gratis helt til du eventuelt sier ok på e-post til oss.

Nye verktøy i publiseringsplattformen

Mekke-tips

28. november 2017

Dette er nytt i vår publiseringsplattform Mekke Publisering:

  • Tidsinnstilling av blogginnlegg
  • Tags og kategorier i blogginnlegg
  • Lenke til enkeltartikler fra editoren

Bestemme dato for publisering

Når du har skrevet ferdig en artikkel, kan du nå bestemme at den skal publiseres automatisk senere, for eksempel om noen dager eller uker. Slik kan du gjøre alt klart før du drar på ferie eller dere skal ha en kampanje i mange kanaler.

Du kan for eksempel ha en ukes kampanje der du gir løfter om dagstilbud. Hver dag legges det automatisk ut et nytt tilbud, det har du gjort klart på forhånd. Så kan du for eksempel i sosiale medier lokke folk over til hvert enkelt dagstilbud på nettsidene dine. Hva med å lage en slags advendtskalender med julegavetips? Eller kanskje påskequiz? Eller før-sommerferien-tilbud?

Det er uansett kjekt å ha muligheten til å legge artikler klar til publisering.

Gi artiklene tagger

Menystrukturen din kan ikke fange opp alle behov som leserne dine har. Med tagger og kategorier kan leseren selv velge hvilke typer artikler som skal vises.

Kategorier og tagger vises i mindre skrift nedenfor overskriften i artikkelen som kunden din leser. Det er du som bestemmer hva kategoriene og taggene skal hete.

Skjermbilde som viser hordan man legger inn tagger.

Eksempel: Du selger produkter man bruker på fritiden. Da kan du for eksempel ha en kategori som heter «Utendørs» og en annen som heter «Innendørs».

Skriver du om et produkt utendørs, slik som sykler, setter du på kategorien «Utendørs». Trykker kunden på kategorien «Utendørs» rett nedenfor overskriften, vises alle artikler som handler om utendørsprodukter.

I tillegg kan du sette på tagger. Hekte på taggen «Sykkel» i alle artikler der du nevner sykler.

Du vet ikke på forhånd hva leseren er på jakt etter. Med kategorier og tagger hjelper du leseren å finne frem på sidene dine. Du kan rett og slett oppnå økt salg ved å sette på kategorier og tagger.

Kategorier er noen få hovedområder som de aller fleste artikler kan legges inn under. Tagger er mer detaljorientert.

Har du ikke tid til å ta jobben med å sette på kategorier og tagger, kan vi i Mekke gjøre en innsats. Det er ikke slik at du er nødt til å ha kategorier og tagger, men det hjelper som sagt leserne, spesielt på nettsteder der det er mange artikler.

Lenke til enkeltartikler fra editoren

Når du skriver en artikkel, skal du kanskje i teksten lage lenke til en annen side på weben din. Nå er det en enklere løsning for dette. Du klikker på en liste for interne sider og velger hvilken side du skal lenke til.

Skjermdump som viser hvordan man lenker internt.

Legg inn liste av artikler

Når du i en artikkel skal legge inn en liste over artikler som er av samme kategori, kan du velge hvor mye av hver artikkel som skal vises i listen. Du kan skru bildene av eller på og du kan velge hvor mange ord fra hver artikkel som skal vises.

Skjermdump som viser hvordan man legger inn lister av artikler.

I tillegg kan du nå velge om formateringen fra artiklene skal vises i listen.

Det samme gjelder også for sider (se sideeditoren).

Så da er det bare å sette gang med nye grep som kan øke salget eller forbedre kommunikasjonen. Har du publiseringsplattformen vår, kan du lese mer på våre hjelpesider.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring