Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

SEO-tipsene som hjelper bedriften din i Google

Markedsføring

13. februar 2019

SEO-tipsene som hjelper bedriften din i Google

Søkemotoroptimalisering (SEO) gjør at flere oppdager nettstedet ditt. Det finnes flere hundre SEO-grep, nedenfor viser vi noen av de vanligste. Har du liten tid, kan du be Mekke Media utføre grepene for deg.

Gode SEO-grep betyr ikke bare at nettsidene dine kommer høyere opp i søk hos Google, men det kan også bety at folk lettere får med seg budskapet ditt når de først er inne på sidene dine. Google liker for eksempel at sidene dine er ryddige og at bokstavene er lette å lese. Og det liker nok leserne dine også.

Overskrifter

Overskriftene er spesielt viktige. Lag overskrifter som inneholder ord som folk søker med. Selger du for eksempel skinnvesker, må du bruker ordet skinnveske i overskriften. Du vil ikke få mange besøk fra folk som leter etter skinnvekser hvis du skriver: «Velkommen til oss våre nettsider» som overskrift.

Ofte kan det være lurt å ta med geografiske navn i overskriften. Driver du butikk eller restaurant langs fortauet, eller leier ut ting i et bestemt område, bør stedsnavnet med i overskriften. Stedsnavn er ikke like viktig når du driver nettbutikk.

Sett gjerne det viktigste ordet først. Er du tannlege, så sett ordet tannlege først i overskriften. Ikke bare legger Google litt mer vekt på det som står først, men det er også til hjelp for leserne som med hastverk leser gjennom alle søketreffene.

Tenk gjerne på samme måte når du skriver nyhetsbrev og skal forfatte noen ord i emnefeltet i e-posten. Når folk får e-posten, ser de kanskje bare de tre første ordene i emnefeltet, resten er skjult fordi skjermen på mobiltelefonen er liten. Da bør du ikke skrive: "Vi ønsker alle våre kunder en god sommer med dette tilbudet på badebukser." For der kommer poenget helt til slutt.

Å sette det viktigste først, er noe man bør passe på i mange sammenhenger. Det viktigste må settes øverst på siden, i overskriften, i starten av overskriften.

Er konkurransen stor i ditt marked, og din bedrift er liten, må du kanskje ta innover deg at du ikke makter å vinne de mest opplagte søkene. Da kan du heller lage en lang og mer spesifikk overskrift som færre søker på, men som du er mer alene om. For det er bedre at du noen ganger er øverst på listen enn at du aldri er øverst.

Det er kanskje mange som søker med «Turist i Bergen», men din lille bedrift havner ikke på toppen i søk fordi konkurransen er så stor. Lager du en smalere overskrift, kan du være alene om den. Du kan for eksempel skrive: «Sykkelutleie i Bergen ved Fisketorget». Det er færre som søker etter akkurat det, men konkurransen er også mindre om akkurat de ordene.

Det er en del personer som bruker sin egen stemme for å søke. Da stiller man gjerne et spørsmål til Google på mobiltelefonen. Det kan derfor være lurt å forme overskriften din som et spørsmål, for eksempel: «Hvor kan jeg leie sykkel i Bergen?»

Pass for øvrig på å bruke riktig HTML-kode i overskriften slik at Google forstår at det er en overskrift. Bruk h1-kode. Men bruk den bare én gang pr side. I Mekkes publiseringssystem kan du velge "Overskrift 1", det er det samme som h1.

Bildefiler

Du har liten nytte av å kalle et bilde for «bilde2.jpg» eller «tilbud-5.jpg». Google leser nemlig filnavnene dine og forstår ikke hva bildet ditt handler om. Skriv heller «skinnveske.jpg» eller «bilverksted-med-eu-kontroll.jpg», det forteller konkret hva som er på bildet eller hvilke tjenester du tilbyr.

Når du legger inn bilder på nettsidene, bør du også skrive inn såkalt alt-tekst til hvert bilde. De som er blinde, lar maskinen lese opp alt-teksten, så det er en fin service til dem. I tillegg leser Google alt-tekstene, og det er derfor alt-tekstene hører med som SEO-grep.

Har du bilde av en skinnveske, kan du beskrive skinnvesken med ord i alt-teksten, for eksempel: «Rød skinnveske med brede gule glidelåser.»

Url-en (nettadressen)

Også nettadressen er viktig. Få med viktige ord i den, for Google tar hensyn til hva som står i nettadressen når nettsiden skal rangeres i søk. Nettadressen til artikkelen som du leser nå, er http://mekke.no/seo-tipsene-som-hjelper-bedriften-din-i-google-6438a.html. Vi fikk altså med viktige ord som seo, tips og Google, for vi regner med at det er nettopp slike ord folk bruker når de søker etter hjelp.

Og de som ikke kjenner til ordet "seo", de søker kanskje med noen av ordene vi har tatt med i ingressen til denne artikkelen.

I Mekkes publiseringssystem kan du bruke feltet der det står "Tittel" for å bestemme ordene i url-en.

Lag nettadresser etter samme strategi som overskrifter og bildefiler.

Lag bindestrek mellom hvert ord i nettadressen.

Meta-tekster

I tillegg er det noe som heter metatekster. Det er tekster som er usynlige for dem som besøker nettsidene dine, men Google leser tekstene. Metatekstene kan også dukke opp når folk søker. I Mekke finner du felt for metatekster når du utformer sidene, skriv inn ord og setninger der som du tror hjelper i søk.

Mellomtitler

Bryt opp teksten med mellomtitler. Bruk ord i mellomtitlene som gjør at folk forstår hva avsnittet handler om. I artikkelen som du leser nå, er mellomtitlene korte. Det er for at du raskt skal finne hva du er ute etter.

Det går selvsagt an å pøse på med flere ord, mellomtittelen akkurat har kunne ha vært «Også mellomtitlene kan gi deg flere besøk på nettsiden» eller «Mellomtitlene er viktige i Google-søk». Slik får man med flere ord som kan gi treff i Google. Men er mellomtitlene lange, går lesehastigheten ned. Bruk skjønn, ikke tenk bare på SEO, men tenk også på hvordan leseren opplever siden.

Lage flere sider og artikler

Lager du flere artikler på weben din, får du flere sjanser i Google. Skriv artikler om tjenestene dine, om kundene dine, om bransjen din og så videre. Lag tips og råd.

Lenker inn til deg

Er det store aktører som lager lenke til deg fra sine sider, farer du oppover i Googles rangering i søk. Når viktige aktører lenker til deg, antar Google at også du er viktig. Eller bitte litt viktig i alle fall.

Skriver du gode kronikker som pressen publiserer, og du lirker inn en lenke til deg selv i kronikken, har du utført et bra SEO-grep.

Tekniske tips

Sørg for at nettsidene dine er mobilvennlige, du raser nedover i Googles rangering dersom nettsidene dine ikke er klargjort for visning på mobiltelefoner.

Pass også på at url-en din starter med https.

SEO er ikke alt

Sjekk om sidene dine svarer på alle spørsmål eventuelle kunder stiller. Én sak er å være flink med SEO slik at besøket øker. Men når folk er kommet til sidene dine, må du makte å selge tjenestene dine. Hva tilbyr du? Hva koster det? Hvor lenge må kunden vente? Hvilke varianter finnes? Hvor kan kunden henvende seg? Leserne har mange spørsmål, sørg for at teksten gir svar slik at det er enda enklere å henvende seg til deg.

Mekke kan ta SEO-jobben for deg

Vi har et tilbud som vi kaller "SEO skippertak", da bruker vi fire timer på å gi deg et løft innen søkemotoroptimalisering.

Denne pakken koster 3.000 kroner pluss mva og gjelder kunder som har nettsidene hos oss.

Ta kontakt med oss på e-post eller telefon 69 33 33 21

 

Her kan du lese mer om det tekniske ved søkemotoroptimalisering

 

 

 



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn