Hopp til innhold

Søkemotoroptimalisering sjekkliste

Disse nedenfor punktene er ganske viktig for søkemotoroptimalisering.


  • Domenenavn

    Velg beskrivende og lettleste domenenavn.

    F.eks.: ostfold.net, mekke.no.

  • Bruk Tittel-tag

    Tittel-tag gir opplysning til både brukeren og søkemaskiner om hva som er emne på websiden. Den vises øverst i nettleseren når man søker en side. Bruk korte, men beskrivende titler. Unngå like tittel-tag for alle sider i websiden.

    Meta tag
    Fig.1- Title- og meta-tag
  • Bruk description-metatag

    Description-metatag gir en oppsummering av sidens innhold til brukeren og søkemaskiner. Søkemaskiner bruker Description-metatag for finne en side på nettet.

    Derfor er det viktig å ha oppsummert og nøyaktig informasjon om sidens innhold. Unngå like description-metatag for alle sider i websiden.

    Se på Fig.1.

  • Bruk av bilder

    Bruk kort og beskrivende filnavn, alminnelige bilde-filtyper (BMP,JPEG,PNG,GIF) og alt-attributt.

    Alt-attributtet gir deg anledning til å vise teksten når nettleseren ikke viser et bilde og er nyttig for søkemotorer for å referere til bildet når man søker på nettet.

    F.eks. Nettleseren kan ikke finne det bildet som er nevnt i img-taggen, derfor viser den teksten som er nevnt i img-taggen. Se på nederste bildet.

  • Innhold i websiden

    Ha attraktivt og nyttig innhold. Det gir høyere ranking på søkemotorer og man får mer besøk. Skriv klart, tydelig og unikt innhold. Unngå stave- og grammatikkfeil. Unngå bruk av tekst som grafikk hvis du har mulighet. Søkemotorer kan ikke lese bilder - for dem er det viktigste innholdet i websiden. Å skille mellom design og innhold er også viktig. Søkemotorer må få hjelp til å skille hva som er design og hva som er innhold, da design-kode ikke skal indexeres.

  • Forbedre strukturen på nettadressene (URL)

    Det er fornuftig å ha strukturert nettadressene i dine websider. Informativ og brukervennlig nettadresse gir mulighet til brukeren å linke til siden. Bruk mest ord i nettadresser da det kan være forvirrende for brukeren med f.eks:  …/folder23/103462/x54/09456.html . Lag i tillegg en enkel mappestruktur f.eks. ostfold.net/Brukere/rediger/. Unngå mange undermapper som "... / dir1 / dir2 / dir3 / dir4 / dir5 / dir6 /../side.html" .

  • Bruk overskriftstagger

    Overskriftstagger fremhever viktigheten av innhold i siden som er H1, viktigste til H6 minst viktig. De gir bedre struktur og navigasjon til siden. Bruk overskrifttagene nøyaktig. Unngå bruk av de andre tagene slik som og .

    F.eks. : 

    Brukerhjelp


  • Gjør navigasjon enkeler på din webside

    Navigasjon i webside er viktig. Det hjelper brukeren å finne innhold fort i websiden og det hjelper også søkemotorer å forstå hva som er viktigst i websiden. Unngå komplekse navigationsstrukturer som gjør navigasjon vanskelig. Fig. 3

    For bedre navigasjon bør  man lage et HTML-sidekart og et XML-sidekart.

    HTML-sidekart hjelper brukeren for å navigere enkelt. XML-sidekart hjelper søkemaskiner for å finne sider i websiden. Fig.4

    Fig.3
    Fig.4

  • Bruk ”robot.txt” fil effektivt

    Robot.txt file gir tillatelse til søkemaskiner på hva de kan crawle og hva de ikke kan i websiden.

    Brukeren har full kontroll på hva som vises på søkeresultat i søkemaskiner gjennom robot.txt og det gir mulighet til å skjule følsomt materiale.

  • Gi beskjed til søkemaskiner om din mobilvennlig webside

    Det ermange som bruker søkemotorer på mobiltelefon. Derfor er det viktig å ha en responsiv webside (som tilpasser innholdet til forskjellige mobiler og skjermer).

    Google gir høyere plassering i søkeresultat hvis man har en responsiv webside, så er det viktig å lage sidekart for mobile med disse filtyper (XHTML,WML og cHTML).

  • Reklamer for din webside

    Bruk sosiale medier som Facebook, Twitter, Google Plus, Google kart, blogg og særlig Google bedritsside for å reklamere for din webside. Det gir mange besøk og mer oppmerksom i søkeresultat.

    Fig.7
  • Bruk gratis webmasterverktøy

    Å bruke webmasterverktøyer slik som Google Analytics, Google Webmaster Tools og lignende gir deg anledning til å analysere og forbedre din webside.

    Fig.8
    Fig.9

    I de to bildene, Google Analytics analysere din webside og viser opplysning om din webside.


Klikk her for mer om Google Analytics.

Kontakt oss vedrørende SEO eller Google Analytics.

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring