Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Søkemotoroptimalisering sjekkliste

Disse nedenfor punktene er ganske viktig for søkemotoroptimalisering.


  • Domenenavn

    Velg beskrivende og lettleste domenenavn.

    F.eks.: ostfold.net, mekke.no.

  • Bruk Tittel-tag

    Tittel-tag gir opplysning til både brukeren og søkemaskiner om hva som er emne på websiden. Den vises øverst i nettleseren når man søker en side. Bruk korte, men beskrivende titler. Unngå like tittel-tag for alle sider i websiden.

    Meta tag
    Fig.1- Title- og meta-tag
  • Bruk description-metatag

    Description-metatag gir en oppsummering av sidens innhold til brukeren og søkemaskiner. Søkemaskiner bruker Description-metatag for finne en side på nettet.

    Derfor er det viktig å ha oppsummert og nøyaktig informasjon om sidens innhold. Unngå like description-metatag for alle sider i websiden.

    Se på Fig.1.

  • Bruk av bilder

    Bruk kort og beskrivende filnavn, alminnelige bilde-filtyper (BMP,JPEG,PNG,GIF) og alt-attributt.

    Alt-attributtet gir deg anledning til å vise teksten når nettleseren ikke viser et bilde og er nyttig for søkemotorer for å referere til bildet når man søker på nettet.

    F.eks. Nettleseren kan ikke finne det bildet som er nevnt i img-taggen, derfor viser den teksten som er nevnt i img-taggen. Se på nederste bildet.

  • Innhold i websiden

    Ha attraktivt og nyttig innhold. Det gir høyere ranking på søkemotorer og man får mer besøk. Skriv klart, tydelig og unikt innhold. Unngå stave- og grammatikkfeil. Unngå bruk av tekst som grafikk hvis du har mulighet. Søkemotorer kan ikke lese bilder - for dem er det viktigste innholdet i websiden. Å skille mellom design og innhold er også viktig. Søkemotorer må få hjelp til å skille hva som er design og hva som er innhold, da design-kode ikke skal indexeres.

  • Forbedre strukturen på nettadressene (URL)

    Det er fornuftig å ha strukturert nettadressene i dine websider. Informativ og brukervennlig nettadresse gir mulighet til brukeren å linke til siden. Bruk mest ord i nettadresser da det kan være forvirrende for brukeren med f.eks:  …/folder23/103462/x54/09456.html . Lag i tillegg en enkel mappestruktur f.eks. ostfold.net/Brukere/rediger/. Unngå mange undermapper som "... / dir1 / dir2 / dir3 / dir4 / dir5 / dir6 /../side.html" .

  • Bruk overskriftstagger

    Overskriftstagger fremhever viktigheten av innhold i siden som er H1, viktigste til H6 minst viktig. De gir bedre struktur og navigasjon til siden. Bruk overskrifttagene nøyaktig. Unngå bruk av de andre tagene slik som og .

    F.eks. : 

    Brukerhjelp


  • Gjør navigasjon enkeler på din webside

    Navigasjon i webside er viktig. Det hjelper brukeren å finne innhold fort i websiden og det hjelper også søkemotorer å forstå hva som er viktigst i websiden. Unngå komplekse navigationsstrukturer som gjør navigasjon vanskelig. Fig. 3

    For bedre navigasjon bør  man lage et HTML-sidekart og et XML-sidekart.

    HTML-sidekart hjelper brukeren for å navigere enkelt. XML-sidekart hjelper søkemaskiner for å finne sider i websiden. Fig.4

    Fig.3
    Fig.4

  • Bruk ”robot.txt” fil effektivt

    Robot.txt file gir tillatelse til søkemaskiner på hva de kan crawle og hva de ikke kan i websiden.

    Brukeren har full kontroll på hva som vises på søkeresultat i søkemaskiner gjennom robot.txt og det gir mulighet til å skjule følsomt materiale.

  • Gi beskjed til søkemaskiner om din mobilvennlig webside

    Det ermange som bruker søkemotorer på mobiltelefon. Derfor er det viktig å ha en responsiv webside (som tilpasser innholdet til forskjellige mobiler og skjermer).

    Google gir høyere plassering i søkeresultat hvis man har en responsiv webside, så er det viktig å lage sidekart for mobile med disse filtyper (XHTML,WML og cHTML).

  • Reklamer for din webside

    Bruk sosiale medier som Facebook, Twitter, Google Plus, Google kart, blogg og særlig Google bedritsside for å reklamere for din webside. Det gir mange besøk og mer oppmerksom i søkeresultat.

    Fig.7
  • Bruk gratis webmasterverktøy

    Å bruke webmasterverktøyer slik som Google Analytics, Google Webmaster Tools og lignende gir deg anledning til å analysere og forbedre din webside.

    Fig.8
    Fig.9

    I de to bildene, Google Analytics analysere din webside og viser opplysning om din webside.


Klikk her for mer om Google Analytics.

Kontakt oss vedrørende SEO eller Google Analytics.

Sist oppdatert 11.12.2018 kl. 13:15

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn