Hopp til innhold

Artikler

Reklame via e-post: Du kan ikke sende til hvem du vil

E-post, Markedsføring

11. januar 2018

I Norge kan du ikke sende e-post-reklame til hvem du vil. Her er reglene:

Lovlig å sende til sine egne kunder

Betingelser

  • Bedriften som sender ut reklamen, må ha mottatt e-postadressen i forbindelse med salg.
  • Ny reklameutsendelse på e-post må gjelde bedriftens egne varer.
  • Kunden må også få mulighet til å melde seg av. 
  • Det samme gjelder meldinger på mobiltelefon.

Lovlig å sende til alle som har sagt ok til å motta reklame eller nyhetsbrev

Betingelser

  • Mottakeren må ha gitt forhåndssamtykke, for eksempel på en nettside der personen har sagt ja takk til nyhetsbrev.
  • Personen må få anledning til å melde seg av.
  • Samtykket må være helt frivillig, man kan ikke koble samtykket til noe annet, for eksempel adgang til nettbutikk.
  • Samtykket må også være i form av en aktiv handling, det er ikke lov å lure folk med en ferdig utfylt avkrysning som er vanskelig å se.

Lovlig å sende til alle generiske e-postadresser

Betingelser

  • Man kan ikke sende til fysiske personer, e-postadressen må ikke være et personnavn slik som peter@mekke.no, men det må være en avdeling i bedriften, slik som sykkelutleie@mekke.no eller gjelde hele bedriften slik som post@mekke.no.
  • Forbrukerombudet skriver: «Forbudet gjelder også selv om en fysisk persons e-postadresse er registrert som kontaktadresse til et foretak i Brønnøysundregisteret eller i et annet firmaregister.»

Reglene gjelder ikke pengeinnsamlinger

  • Ifølge Forbrukerombudet gjelder reglene også for idrettslag og lignende som selge lodd eller varer for å tjene penger.
  • Reglene gjelder derimot ikke hvis man samler inn penger til andre.
  • Også markedsundersøkelser og spørreundersøkelser slipper unna reglene. Men det hjelper ikke å kalle utsendelsen «spørreundersøkelse» hvis den egentlig inneholder salgsargumenter mellom linjene.

Markedsføringsloven paragraf 15

Markedsføringsloven paragraf 12

Nye personvernregler våren 2018

EU får nye personvernregler våren 2018 – også kjent som GDPR. Regelsamlingen er så lang som en halv roman – 49.000 ord. En norsk oversettelse av GDPR.

Kom i gang med nyhetsbrev og tilbud på e-post

Mekke kan hjelpe deg å komme i gang med e-post-reklame og nyhetsbrev. Vi kan også sende ut for deg. 

Ta gjerne kontakt med oss om dette!

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring