Hopp til innhold

Enkle grep for å være synlig på nettet

Markedsføring

21. november 2016

Illustrasjon av sjekkliste

Det er ikke alltid så godt å vite hva som gjør at nye kunder velger akkurat deg, men du kan være sikker på at mange  kunder søker info om ditt firma og dine produkter på nettet før de tar et valg. Derfor bør du tenke igjennom hvordan kundene dine opplever info om deg på nettet. Her er en liten sjekk-liste:

  • Noen kunder bruker fortsatt katalogtjenester på nettet for å finne telefonnummer til bedrifter. Har du sjekket at ditt nummer er oppført riktig der? De mest brukte er Gulesider.no, 1881.no og 180.no
    Her finner du god statistikk på hvilke kataloger som er mest brukt.
  • Når man Googler ditt firmanavn kommer det opp en Google-bedriftsside automatisk på høyre side (her ser du vår Google-side). Har du tatt kontroll over den og sjekket at info der er riktig? Det er lurt å Google ditt eget firmanavn innimellom!
    Her kan du lese mer om Google Bedriftssider.
  • Har du sjekket at din nettsider inneholder navnet på alle varer og tjenester du ønsker å assosiere med din bedrift slik at kunder finner deg når de Googler?
  • Mange ønsker å finne en lokal leverandør. Har du sjekket at alle stedsnavn (ikke bare navn på store steder) er nevnt i din webside slik at de finner deg ved søk på stedsnavn (gjerne i forbindelse med varenavn)?
    Ved å bruke Google Keyword-planner kan du få hjelp med dette.
  • Ditt firma blir forhåpentligvis anbefalt av noen av dine eksisterende kunder, men har du da et domenenavn (nettadresse) som er enkelt å huske når dine kunder skal henvise andre til dine nettsider?
    Her kan du søke om ledige domenenavn.
  • Når en ny kunde finner din webside har du i snitt ca. 8 sekunder for å fange interessen (til nye kunder) før han evt. går videre til andre. Har du en startside som fanger opp nye kunder?
  • Når kunden har funnet ditt firma interessant - har du da lagt ut nok info for at kunden skal kontakte deg eller for å bestille direkte på nettet?
  • Hvis ditt firma er på sosiale medier (Facebook, Google+, LinkedIN m.m.)  så er det selvfølgelig viktig å sjekke at info der er riktig og at man følger opp respons man får fra kunder - ellers kan det være bedre å ikke være på sosiale medier.

Ta gjerne kontakt med oss for hjelp med disse tingene og annen markedsføring på nettet.

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Østfold Internett



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring