Hopp til innhold

Du kan ha annonser inne i andres Google-søk

Markedsføring

19. desember 2017

Du kan ha annonser inne i andres Google-søk

Slik virker Google Adwords

Når folk søker i Google etter noe i din bransje, kan du betale Google for at en annonse for bedriften din skal skvise seg inn som de første treffene. Dette kalles Google Adwords.

Når folk klikker på annonsen (som ser ut som et vanlig søketreff), kommer de til nettstedet ditt eller til en spesiell landingsside som du har laget.

Slike annonser kan du kjøpe direkte fra Google ved å bruke kredittkortet.

Det koster ingenting at annonsen din vises, du betaler kun når noen klikker på annonsen. Betalingen skjer automatisk - det samles opp en del klikk og så trekkes det fra kortet en gang i blant.

Google Adwords består av fire faktorer

  1. Du bestemmer søkeord som skal skape en annonse
  2. Du bestemmer hvor mye du byr på hvert søkeord slik at du slår konkurrentene.
  3. Innholdet på nettsidene dine må stemme overens med søkeordene du gir til Google. (Google liker ikke når folk "jukser" med søkeord.)
  4. Annonsens innhold

Ikke så vanskelig likevel

Du kan legge inn bud på søkeord. Den som byr høyest, vinner og da er det den annonsen som vises. Men Google har også et opplegg der Google selv sørger for at dine bud er akkurat passe slik at du får vist frem en del annonser.

Når du starter med Google Adwords, kan det være greit å velge den enkleste løsningen slik at du blir kjent med systemet og ser antallet responser du får.

Slik kommer du i gang med Google Adwords

For å komme i gang med Google Adwords, må du først ha en gratis Google-konto, den kan du bruke til (ekstra) mail og mye annet som Google tilbyr. Kanskje har du en slik konto allerede.

Deretter må du opprette en gratis Google Adwords-konto. Begge deler finner du Googles sider.

Når det er gjort, kan du bestemme et dagsbudsjett. Da holder Google seg til det.

Så kan du legge inn en liste med ord som du tror folk bruker når de skal finne slike varer som du tilbyr.

Når du legger inn hvert enkelt ord i listen, viser Google automatisk hvor populært hvert ord er. Populære ord koster mye pr klikk. Dagsbudsjettet kan bli raskt brukt opp dersom du velger de aller mest populære ordene.

Ved for eksempel ordet «forbrukslån» er det stor konkurranse, så det ordet er dyrt. Når du legger inn dine ord, får du altså et hint om antall besøk som du kan få med det dagsbudsjettet som du har satt. Dermed kan du gjerne prøve deg frem med ulike ord i listen før du sier OK. Du kan også justere dagsbudsjettet til du er fornøyd med det antallet besøk som Google beregner at du kommer til å få.

Hvor mye du er villig til å bruke pr dag, er opp til deg. Du kan sette dagsbudsjettet til alt fra et par-tre kroner til mange tusen kroner. Det er ulike måter å sette prisen på, du kan betale cost per click (CPC), cost per thousand impressions (CPM), cost per view (CPV) og så videre. Men uansett finnes det altså en løsning som gjør at du kommer raskt i gang uten å gjøre det for innviklet.

I tillegg til listen med søkeord, må du også sette inn noen ord i selve annonsen som skal vises frem. Det er plass til bare noen få ord i annonsen, så det gjelder å velge ord med omhu. Overskriften blir på bare fire-fem ord. Så kommer en ingress på åtte-ni ord. Midt i mellom vises nettadressen din. Dette er alt som vises i de enkleste annonsene.

Fra annonse til kundebesøk

Skal du fortelle om hele firmaet ditt i en så liten annonse, kan det hende den ikke gir mange nok besøk, for du klarer kanskje ikke å skille deg godt nok ut. Du får fortalt at du driver et bilverksted eller er frilans tekstforfatter, men du får knapt frem hva som er dine spesialiteter og gode tilbud. Du kan eventuelt lage flere annonser som hver for seg spisser seg inn mot ulike produkter eller tjenester som du selger.

Er du på jakt etter kunder som skal fysisk møte opp hos deg, fordi du er tannlege eller leier ut festlokaler i kommunen, kan det lønne seg å ta med stedsnavnet der du holder til.

Lag så landingssider for hvert produkt eller tjeneste. En landingsside er teknisk sett en helt vanlig side på weben din, men du har på den fjernet mest mulig av elementer som ikke handler om akkurat dette salget. Landingssiden skal følge opp der annonsen slutter. Ha tekst, bilder og film som informerer om det du selger.

Pass på at landingssidene har en mulighet for å bestille det du selger eller at leseren på annen måte blir oppfordret til en handling. Dette kalles CTA – call to action.

Avslutt for eksempel landingssiden med et kontaktskjema, da vil du få e-post hver gang noen responderer. Slik får du en oversikt over hvor godt – eller dårlig – annonsen på Google virker.

Kjeden er ikke bedre enn det svakeste ledd. Får du få responser, må du kanskje legge inn andre søkeord, øke dagsbudsjettet, skrive bedre annonsetekst eller lage en bedre landingsside. Eller kanskje til og med se på prisen og tjenesten som du tilbyr.

Når du logger inn på din Google Adwords-konto, gir Google en del opplysninger om hvordan annonsen virker. Du kan se om folk sitter med mobiltelefon eller datamaskin når de søker. Du ser også søkefrasene. Alt dette hjelper deg å finjustere hele kjeden.

Både Google-konto og Google Adwords-annonser kan du opprette på egen hånd. Men Mekke hjelper deg gjerne å komme i gang, vi tar kun betalt for hver enkelt time vi hjelper deg. Og her er vår CTA:

Ta gjerne kontakt med Erling i Mekke Media:

erling@mekke.no

Telefon: 928 150 28 eller 69 33 33 21



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring