Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Øk bedriftens troverdighet med autentiske tekster

Markedsføring

13. desember 2023

pixa
pixa

Å skrive autentisk innhold på bedriftens nettsider er viktig for å gi god informasjon og bygge troverdighet. Her er noen tips.

Unngå floskler

Skriver du en setning som alle andre bedrifter kunne ha benyttet i sin markedsføring, er den neppe autentisk. Se på dette eksempelet:

«Vi legger stor vekt på at kundene skal være fornøyde og vi yter alltid god service.»

Dette er en setning som kan stå på nettsidene til alle bedrifter i hele verden enten man selger oljeplattformer eller knappenåler.

Forsøk å skrive noe mer konkret, noe som kun kan stå på dine nettsider, noe som andre ikke kan kopiere uten videre.

Faktaopplysninger må på plass

Å skrive autentisk betyr ikke at man skal kutte ut viktige fakta. Men viktige fakta er en del av det autentiske. Det er spesielt tre faktaopplysninger som bør vises tidlig:

  • Hva selger du?
  • Hvor holder du til?
  • Hvordan ta kontakt?

Er du for eksempel rørlegger, bør ordet rørlegger stå i overskriften. Holder du til i Bergen, bør ordet Bergen med i overskriften. Dette er viktig slik at folk kan finne deg med Google-søk og for å å få med seg det aller viktigste om deg.


Slik skriver du mer autentisk

Bruk en menneskelig stemme: Skriv som om du snakker med en venn. Ikke forsøk å imponere bransjekolleger med vanskelige ord.



Bevis påstandene: Ikke skriv at din bedrift «har høy service», for det er bare reklamespråk som alle kan skrive. Bruk heller teksten til å bevise at dere har høy service. Har dere for eksempel lang åpningstid, så vis åpningstidene. Leverer dere varene helt hjem til folk, så fortell det. Et bevis på høy service er også sitater fra fornøyde kunder.

Fortell historier: Del historier om bedriftens oppstart, suksesser og personene som jobber der. «Bedriften ble grunnlagt i 2007» er for så vidt en autentisk opplysning, du har med en slik opplysning kommet i gang med en autentisk tekst, men den enkle opplysningen er ikke historiefortelling.

Her er et eksempel på historie: 



«Etter å ha reparert bilene til både søsken, tanter og naboer siden han var tenåring, bestemte Olav Gundersen seg for å starte bilverksted i farens dobbeltgarasje i 2007. I løpet av den første sommeren vokste Olav ut av lokalene og investerte i et moderne verksted. Og vet du hva? Det var nettopp søsknene, tantene og naboene som ble med på finansieringen. Derfor er dette verkstedet en helt unik bedrift med eiere som ønsker å holde på den gode servicen de selv fikk oppleve fra Olav.»



Men: Det gjelder å ha to tanker i hodet samtidig. Folk har dårlig tid. På nettstedets førsteside må du komme raskt til poenget. Du bør ikke starte med en lang historiefortelling.

Vær konkret: Ikke bare skriv at du tilbyr tannlegetjenester, men skriv hvilke tjenester det er. Det er spesielt viktig ved tjenester som folk flest har lite kunnskap om. Folk vet ikke hva det vil si å grøfte rundt en bolig eller bytte sikringsskap. Du bør forklare både hvorfor og hvordan. 


Oppdater jevnlig: Hold nettstedet oppdatert med ferskt innhold. Dette viser at bedriften er aktiv og engasjert.


Boksene på nettstedet

På mange nettsteder vises det tre bokser nedenfor overskriften, for slik er gjerne malen fra webleverandøren. I boksene står det standardtekster som webleverandøren har lagt inn for å hjelpe den enkelte bedrift i gang med utformingen av nettsidene.

Slike bokser handler gjerne om «Kvalitet», «Service», «Erfaring», «Tjenester» eller lignende. Det er ikke meningen at standardtekstene skal bli stående. Meningen er at du skal endre standardtekstene slik at de blir tilpasset din bedrift.

For slike standardtekster er ganske intetsigende, de er nemlig skrevet for å passe til alle bedrifter i hele verden. Her er et eksempel som vi fant på nettet:

«Kvalitet: Vårt mål er å levere produkter av høy kvalitet i alle ledd.»

En slik setning sier veldig lite. For det første sier den bare hva målet er, ikke hva som faktisk er tilfelle. Fortell heller hvordan bedriften makter å levere høy kvalitet.

La oss si at dere leverer trebenker som folk kan sitte på ute. Fortell at benkene stammer fra saktevoksende trær som gir solid tømmer og at benkene er dynket med en spesiell olje som gir benken lang holdbarhet.

Eller skriv at dere har utviklet egne sjekklister som medarbeidene følger før benken går til neste ledd i produksjonen. På den måten forklarer du hvordan dere klarer å holde høy kvalitet.

Mekke Media kan hjelpe deg å skrive mer autentisk, da må vi i tilfelle snakke sammen på telefonen om firmaet, tjenestene og historien. Eller vi kan sende deg spørsmål ut fra hva vi leser på nettstedet ditt, og så retter du selv opp teksten.

Les også: Øk troverdigheten med autentiske bilder



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn