Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Slik øker du salget med landingsside

Markedsføring

30. juni 2020

landingsside

Slik øker du salget med landingsside

En landingsside er en nettside som er skreddersydd til kampanjer. Du får lesere inn fra ulike kanaler, for eksempel annonser som du har i sosiale medier, og så lander leserne på landingssiden hvor du har kun ett budskap. Poenget er å få folk til å trykke på bestill-knappen din.

En landingsside skal altså helst ikke ha menyvalg, bloggvinduer eller andre fristelser som trekker leseren bort fra det mulige salget som du ønsker å få til. Et vanlig råd er å ikke selge mange ting på én gang på landingssiden, men konsentrere seg om ett produkt eller én tjeneste.

Tips til landingsside

  1. Pass på at annonsen som leder inn til landingssiden har samme budskap.
  2. Snakk om kun ett produkt/tilbud. Fjern alt som ikke dreier seg om dette. Fjern gjerne de vanlige menyvalgene som du bruker på nettsidene dine.
  3. Vær konkret i overskriften slik at leseren raskt forstår hva produktet og tilbudet dreier seg om. Ikke skriv «Nå er våren endelig kommet!» eller noe lignende som ikke forteller noe om selve produktet/tilbudet.
  4. Lag en ingress eller underoverskrift hvor du forteller det ikke fikk fortalt i overskriften. Det kan for eksempel være tre punkter i en punktliste.
  5. La bildet vise produktet/tjenesten eller effekten av det. Man bør kunne forstå hva du selger bare ved å se på bildet.
  6. Ikke snakk om hvor fantastisk firmaet ditt er, snakk heller om hvordan ditt produkt kan gjøre livet bedre for kunden. Altså: Vær kundeorientert. Tenk deg at du er kunden.
  7. Mange markedsførere er opptatt av salgsargumenter. Men kampen er stor om kundene og mange produkter utstyres med de samme argumentene. Forsøk derfor å tilføre merverdi i det du selger. Kan du for eksempel yte ekstra service på noen måte?
  8. Ved noen produkter behøves det få salgsargumenter og heller mer informasjon om produktet slik at kunden vet at hun kjøper riktig.
  9. Tenk gjennom hva kunden lurer på. Husk hva kunder tidligere har ringt om eller sendt e-post om. Hvilke spørsmål stilte kundene? Sørg for at landingssiden svarer på spørsmålene.
  10. Tenk gjennom om det er informasjon som mangler og som gjør at kunden ikke tør bestille. Selger du en sovesofa, lurer kanskje leseren på hvordan den gjøres om fra sofa til seng og ønsker bilder eller video om dette.
  11. Ta med positive sitater fra andre kunder.
  12. Gjør det enkelt for kunden. Ikke ta med alle salgsargumenter som finnes og alle presseoppslag om produktet. Det gjelder spesielt ved produkter som ikke koster mye. Ved kostbare produkter vil naturlig nok kunden ønske mer informasjon for å bli sikker.
  13. Ikke bruk hvit tekst i lange tekster, det er vanskelig å lese.
  14. Bruk mellomtitler og punktlister, det gjør det lettere for kunden å lese raskt.
  15. Vurder om du skal ha et kortsiktig tilbud. Skriver du at tilbudet forsvinner etter en bestemt dato, motiverer du kunden til å ta en beslutning. Men det blir samtidig mer for deg å holde orden på, du må oppdatere landingssiden når tilbudsperioden er over.
  16. Pass på at leseren føler seg trygg på kjøpet. Er det bytterett? Er det mulig å få en prøve? Vis bilde av ansiktet ditt. Vis adresse og telefonnummer.
  17. Ha en tydelig responsknapp. Dersom det er plass, forsøk å få med i responsknappen hva slags produkt bestillingen gjelder. I stedet for en knapp med «Bestill» kan det stå «Bestille roser».
  18. Bruk så få felt som mulig når kunden skal bestille og legger igjen navn og adresse. Opplysninger om kundene er gull verdt for markedsførere, men folk liker ikke at det er mange felt å fylle ut. Du kan heller satse på å få fler opplysninger etter hvert som kunden kjøper mer senere.
  19. Ta med personvernerklæring slik at kunden føler seg trygg på at du ikke sprer informasjon som kunden gir deg.
  20. Vis frem landingssiden til en venn. Plutselig kan du oppdage at du har glemt noe viktig, for eksempel prisen eller en dato.
  21. Får du dårlig respons, bytt for eksempel overskrift eller bilde. Bytt bare én ting om gangen, ellers vet du ikke om det var bildet eller overskriften som gjorde utslaget.
  22. Sørg for telling av besøk på landingssiden og annonsene som leder videre til landingssiden. Har du lavt besøk på landingssiden, er det ikke sikkert det er noe galt med den. Ta heller en kikk på teksten i annonsen som leder videre til landingssiden.

Mekke kan komme med forslag til landingsside for deg. Har du vår publiseringspakke, kan du lage landingssider selv (se info for å fjerne menyen på en side), men det kan også være lurt å få noen andre til å se over den og komme med innspill.



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn