Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Valg av firmanavn og domenenavn

Markedsføring

25. januar 2017

Valg av firmanavn og domenenavn

Navnet skjemmer ingen - eller?

Tja? Firmanavnet er jo den delen av markedsføring som kunden vanligvis møter først, og i disse internettsøkemotoroptimaliseringstider (puh)er det viktigere enn noen gang å velge et godt og passende  firmanavn og et tilhørende domenenavn. Ifbm vårt 20-års jubileum deler jeg her noen erfaringer og den prosessen vi er i for å finne et nytt navn.

Da jeg startet opp firmaet i 1997 var forretningsidéen å lage et lokalt nett-torg i Halden. Først kalte jeg firmaet Halden Internett og hadde domene hald.no (en slags forkortelse da halden.no ikke var mulig) for så å bli halden.org (Halden Torg på Halden.org). Da vi flyttet til Fredrikstad ble det (som en forlengelse av dette) Østfold Internett og domene ostfold.net som det har vært frem til i dag. Men det er nok ikke noe godt navn på vårt firma nå av flere grunner:

  • Vi holder jo til i Østfold, men har kunder over hele Norge.
  • Ordet «Internett" favner for vidt da det meste skjer på Internett nå, og er ikke spesielt beskrivende for oss (selv om det vi holder på med er relatert til internett)
  • Firmanavnet inneholder et norsk tegn «ø» som er mulig å bruke i nettadressen men ikke i epost - så vi har både østfold.net og ostfold.net men mail kan bare brukes på …@ostfold.net
  • Forretningsideen (som egentlig ble endret allerede i 2002) blir ikke formidlet i firmanavnet
  • Når jeg svarer i telefon er det mange som misoppfatter navnet som "Østfold Idrett" :)

Det er altså på tide å finne et nytt firmanavn og nytt domenenavn

og prosessen ble for oss omtrent slik:

  1. Definere forretningsideen (noe man gjerne allerede har gjort)

    Når man har drevet et firma i lang tid er det ikke alltid så lett å definere kort hva man driver med - og ikke minst hva man ønsker å drive med. De første årene var det for oss ganske enkelt web og mail (eller nettsider og epost), og derfor tenkte vi litt på Web og Mail (webogmail.no), Nett. AS (nett.as) eller På Nett (på.net), men i dag er/ønsker vi mer å være et mediebyrå og hjelpe kunder med markedsføring på nett - hovedsakelig via vårt eget publiseringsverktøy Mekke.

  2. Skal firmanavnet også benyttes på som produktnavn?

    Hva er firmaets hovedprodukt eller den viktigste tjenesten? Skal det nye navnet bare brukes på firmaet eller også på produkter man selger? I 2004 begynte vi å utvikle vårt eget publiseringsverktøy Mekke. Navnet Mekke ble valgt for å forklare at man kan bruke det for å fikse, lage, ordne og skape sine websider selv. Da publiseringsverktøyet Mekke er så sentralt for oss, fant vi ut at vi enten må bruke Mekke som en del av firmanavnet eller velge noe nytt for begge deler.

  3. Ting å tenke på for valg av et firma- og domenenavn

    En fordel at det er kort. En forkortelse kan funke men bør gi mening alene.
    Bør se og høres bra ut - altså både skriftlig og muntlig.
    Kan fortelle om kultur og verdier i firmaet
    Bør/kan ikke være brukt fra før eller forveksles med andre.
    Bør være lett å oppfatte, uttale og som ikke kan misforstås slik at skrivefeil oppstår.
    Navnet bør være lett å huske
    Lett å uttale og stave
    Firmanavnet trenger ikke å være nøyaktig det samme som domenenavnet men helst en del av det.

  4. Myndighetenes (Brønnøysundregisterets) krav til firmanavn

    https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-navn/Hvilket-navn-kan-jeg-velge1/ 
    Minst tre bokstaver fra det norske alfabetet
    Bare bestemte tegn i tillegg til bokstavene
    Ikke bare navn på land, fylke eller kommune
    Ikke nøyaktig likt med et registrert navn
    Ikke navn som kan villede eller vekke forargelse
    For enkeltpersonforetak må du i tillegg ha med ditt eget etternavn i navnet på foretaket.
    På nettstedet til Brønnøysundregistrene kan du finne opplysninger om alle som er registrert i Enhetsregisteret. Der kan du undersøke om noen har registrert et navn som kan forveksles med det du ønsker deg.
  5. Brainstorming

    Så er det på tide med brainstorming (idemyldring) med de ansatte eller noen som kan hjelpe deg med dette, utifra det jeg har nevnt over. Her er det (nesten) ingen dårlige forslag og selv om det høres helt vilt ut til å begynne med kan det være nettopp et slikt navn som blir bra. Tenk gjerne på stikkord som beskriver firmaet. For oss kan det være: domene, web, mail, publiseringsverktøy, Mekke , websider, nettsider, epost, medirådgivning, media, service etc.

    Bruk gjerne en ordbok for å få tips til relaterte ord: http://ordbok.uib.no/  eller en synonymordbok: http://www.synonymet.no/  for å få tips og det er selvfølgelig lurt å Google navnene man har på lista først for å se om det er i bruk og evt. i hvilke sammenhenger. 

    Utifra denne lista kan man prøve å finne ord som alene eller sammen kan danne et godt firmanavn ved å kombinere ord og legge til begynnelser og endinger - f.eks: Web og Mail, Webpublisering, MedieWeb osv.

  6. Domenenavn

    Allerede nå kan det være lurt å sjekke lista man har fått fra brainstorming og mer gjennomtenkte forslag utifra hvilke domenenavn som er ledige.

    Skal man markedsføre seg i Norge bør domenenavnet være ledig hos Norid slik at du får en .no endelse. Her finner du noen regler fra Norid for valg av domene: https://www.norid.no/no/domeneregistrering/om-navn/ 
    Det er mange aksjeselskap i Norge som benytter .AS (domene.as) men det er både dyrere, mindre intuitivt og mer usikkert enn et .no-navn.
    Skal du markedsføre deg internasjonalt er det .com som er best men det viktigste er at kunden husker hva som er endelsen.
    I noen tilfelle kan .net .org .info eller noen av de hundre nye domeneendelsene funke.

  7. Er navnet allerede registrert og beskyttet?

    Du bør også sjekke lista mot om firmanavnet også eksisterer i Brønnøysundregistrene og om navnet er beskyttet av Patentstyret.

  8. Registrer aktuelle domenenavn og involver flere i prosessen

    Til slutt sitter du kanskje igjen med en liste med 4-5 navn som kan være aktuelle. Hvis du da har sikret deg de aktuelle domenenavnene kan det være aktuelt å involvere flere (kunder og samarbeidspartnere) , men husk faren for at noen kan ødelegge for deg ved å varemerkeregistrere navnet før deg hvis de får tak i det og vil ødelegge for deg.
    For oss var det positivt å spørre kundene hva de mente (ut ifra en kortliste) og har fått mye positiv respons og gode innspill fra kundene. Her er en liste over innspill til nytt firmanavn fra våre kunder.

  9. Gjør et valg (eller flere)

    Til slutt er det "bare" å for eier/styre å gjøre et valg utifra sin egen magefølelse av hva man tror vil fungere best. Det er vi som driver firmaet som må leve med navnet i (forhåpentligvis) mange år fremover, så selv om andre kommer med mange gode forslag og ideer så er det ditt valg!
    Husk at når du har registrert aktuelle domenenavn og er usikker på hva som er best - kan du f.eks. opprette 2 parallelle nettsider (med samme innhold) og sende tilsvarende tilbud til 2 like grupper og se hva som gir best respons via statistikk.
  10. Registrer firmanavnet i Brønnøysund

    Dette gjør du via et skjema i Altinn. Husk at du kan registrere både det juridiske firmanavnet og det som du bruker til å markedsfører bedriften under.
  11. Registrer domenenavnet (hvis det ikke allerede er gjort)

    Her kan kan du registrere domenenavnet ditt.
  12. Registrere varemerke?

    Hvis du er redd for at andre skal (mis)-bruke ditt nye firmanavn/produktnavn kan det være lurt å beskytte navnet slik at ingen andre kan bruke det i samme varekategori. Det gjøres via Patentstyret og koster (når dette skrives) kr. 2900 i 3 kategorier. Du bestemmer altså hvilken varekategori navnet skal beskyttes, så hvis det er noen som vil selge sko som heter Mekke så er ikke vi beskyttet mot det.

  13. Videre markedsføring

    Husk at så snart du har registrert firma og domenenavn vil du få tilbud fra katalogtjenester og andre som vil hjelpe deg å markedsføre deg. Det er mye å kaste bort penger på både pga selgere som lurer deg og fordi det er ulikt hva som er kostnadseffektivt for ditt firma. Ta gjerne kontakt med oss så hjelper vi deg å finne riktige markedskanaler for dette.

Det er nok mye å legge til her, men håper dette var erfaring som vi har gjort som du kan dra nytt av.

mvh

Erling Holst-Larsen
Daglig leder Mekke Media



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn