Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Hvordan velge ny logo?

Markedsføring

24. mai 2017

Hvordan velge ny logo?

Vi har vært igjennom en prosess for valg av nytt firmanavn som jeg har blogget om før, og som en naturlig fortsettelse har vi utarbeidet en ny logo som jeg tenkte å skrive litt om her.

Hva er en god logo?

En god logo bør fortelle noe om firmaet ved første øyekast. På samme måte som med firmanavnet skal den grafiske utformingen av logoen gjenspeile og representere firmaets holdninger, produkter, verdier. 
  • Skal det oppfattes som et konservativt seriøst firma (kanskje viktig for advokater)?
  • Skal det gjenspeile at ting gjøres enkelt for kundene? (kanskje en matbutikk)?
  • Farger kan også symbolisere hva slags firma det er (Google bruker forskjellige farger for å symbolisere at de er åpen for forskjellige kulturer)
  • Kan bokstavene brukes som symboler på noe annet? (f.eks. pilen i fedex)

Slik ble vår Mekke Media-logo til

Mine tanker før vi begynte var: 
  • Mekke Media begynner begge med 2 like bokstaver. Bruke samme farge på begge - eller bare den første M-en?
  • Speilvende «ke» på noen måte?
  • Hva med å bruke en byggekloss (lego) eller puslebit?
Her kom et første forslag utifra dette: 
Fra før har vi fokusert noe på at Mekke er et verktøy, og brukt bilder av ei lita jente som bruker drill på en skjerm. 
Dette sier jo noe om at Mekke skal være et verktøy for å lage nettsider, men kan fort misforståes som om vi driver med snekkerfirma eller salg av drill etc. 
Så tenkte vi på at tastatur, mus og skjerm kunne være noe som symboliserer vårt publiseringsverktøy:
Men saken er jo nå at disse tre tingene også symboliserer alt annet man bruker datamaskinen til :)
Så tenkte vi litt at vi kunne bruke Mén til å lage et symbol med en skiftnøkkel kombinert med tp-kabler (brukes for internett-tilkobling), men jeg syntes logoen logoen ble litt for «sær» og selv om begge tingene har sammenheng med det vi driver med er det jo ikke verktøyet og Internett som er det viktigste. 
Vi har jo en hel verktøykasse med forskjellige verktøy vi tilbyr. Verktøy for å lage: Nettsider, bildegalleri, nettbutikk, etc… så kanskje det hadde vært bedre å bruke en verktøykasse?
Det ble jo en enkel bedre, men min magefølelse sa meg at jeg fortsatt ikke var helt i mål, og etter 20 år med eget firma så er det viktig at man kjenner at man kan stå for det man leverer av produkter og tjenester og markedsføringsmateriell, selv om andre mener noe annet.  
Så gikk jeg tilbake til forretnings-ideen eller det som er hovedmålet for firmaet. Selv om vi har et veldig godt publiseringsverktøy til en rimelig pris og både domenenavn og epost-løsninger - så er jo hovedsaken:
Kommunikasjon og markedsføring
Jeg satte meg også med penn og papir og skrev ned navnet Mekke på forskjellige måter og prøvde med forskjellige M-er som kunne uttrykke noe om det vi driver med: 
 
og plutselig kom jeg på Mén som illustrerer markedsføring og kommunikasjon. 
Ser du hva logoen forestiller? (Stikkord: Snailmail)
 

Trenger du hjelp med logo?

Da vi nå har vært igjennom prosessen med valg av nytt firmanavn, domene og logo for oss (og noen andre kunder), hjelper vi deg gjerne deg også med dette. 
Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål!
mvh
Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media (tidligere Østfold Internett)


Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn