Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Svindelforsøk på salg av domenenavn

Sikkerhet

6. april 2021

Svindelforsøk på salg av domenenavn

Denne artikkelen er fra juni 2020. Se oppdatering 06.04.2021 nederst

Flere av våre kunder melder om at de har blitt kontaktet av noe som kaller seg DNS Norway.

Firmaet (som ikke er registrert i Brønnøysundregistrene) tilbyr kundene et .com-navn parallellt med et .no-navn som eksisterer kunden har fra før.

Firmaet påstår at de har blitt kontaktet av en 3. part som ønsker å registrere dette .com-navnet, men tar kontakt for å tilby kunden å sikre seg det isteden.

Denne typen svindelmail har tidligere kommet på engelsk og derfor har vært lett å forstå var svindel, men nå er det på norsk med en norsk logo (DNS Norway) og signert med et norsk navn.

Det er ikke ulovlig å forsøke å selge domenenavn, men når det blir forsøkt gjort på falske premisser og til en overpris blir det noe annet.

Hvis du allikevel skulle ha bruk for et .com domene (eller andre endelser) hjelper vi deg gjerne med det til en helt annen pris.

Under legger vi med kopi av brevet som flere av våre kunder har mottatt. 

Vennlig hilsen

Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media


Kjære herr/fru,

Vi vil informere deg om at vi har mottatt en registreringsforespørsel for domenenavnet www.domene.com I systemet vårt ser vi at du er eier av domenenavnet www.domene.no. Vi vil tilby deg muligheten til å registrere domenenavnet www.domene.com for på egen hånd.

Hvis en tredjepart registrerer domenenavnet, kan dette få vidtrekkende konsekvenser. Dette kan inkludere forvirring i søkemotorene eller skade på omdømme.

Vi kan imidlertid avvise tredjeparten og omdirigere domenenavnet www.domene.com til ditt nåværende domenenavn www.domene.no 

I utgangspunktet får du førstevalget av domenenavnet. Dette unngår mulige problemer i fremtiden.

Vi kan registrere domenenavnet for deg i en periode på ti år. Ditt domenenavn vil ikke bare bli registrert for denne perioden, men også beskyttet. Årsprisen er 325 per år. Den unike totalprisen er 3250 (ekskl. MVA).

Vil du registrere domenenavnet for din egen organisasjon?
Svar på denne e-posten med ditt navn, adresse og mva-ID-nummer innen 48 timer etter at du mottok denne e-posten.

Hvis vi har din tillatelse, avviser vi tredjeparten og registrerer domenenavnet for deg.

Med vennlig hilsen,

Anders Olsen

DNSNorway


Oppdatering 06.04.2021

Det ble stille en stund fra Anders Olsen og DNSNorway, men i det siste har samme mailen dukket opp hos flere av våre kunder, men nå med et endret firmanavn til IDS Norway, adresse Helsfyr Oslo 10th Floor, 0663 Oslo (altså 10 etg. et eller annet sted på Helsfyr :). Navnet på kontaktperson er nå Bjørn Dahl bjorn@idsnorway.com eller Christian Haugen christian@idsnorway.com (og sikkert mange andre navn)

Derfor skriver jeg en liten oppfølger her. 

Da flere av våre kunder i 2020 fikk samme brev fra DNS Norway, sjekket jeg litt videre:

  • Firmaet var ikke registrert i Brønnøysund-registeret 
  • Det fantes flere parallelle nettsider på forskjellige språk, så denne svindelen blir tydeligvis utført i flere land (http://www.dnsnorway.com , http://www.dnsdenmark.com/ , http://www.dnsspain.com/ osv)
  • Firmaet eksisterer ikke på adressen som oppgis på nettsider: Nydalsveien 28, 0484 Oslo (sjekket med eier av bygget - og de hadde fått flere henvendelser om det samme)
  • Det finnes ingen telefonnummer å nå firmaet på, kun en e-postadresse. 

Da jeg var interessert i hvordan firmaet ville utføre sin scam (svindel) videre skjedde dette:

  • Jeg svarte på mailen jeg haddet fått fra anders@dnsnorway.com 15.06.2020
  • Samme dag fikk jeg en faktura (for domene ostfold.co) på kr. 4062,50 inkl. mva fra maildelivery@invoiceninja.com og en lenke til et sted jeg kunne betale. 
  • Jeg svarte på mailen og skrev "Hei, Kan du ringe meg om dette". 
  • En Frank Dahl svarte meg da: "Dessverre gir vårt kontor ikke telefonstøtte. Jeg hjelper deg gjerne via e-post."
  • Jeg svarte "ok, da kommer jeg en tur innom kontoret deres i Oslo i morgen". 
  • Dagen etter skrev jeg "Jeg var innom adressen deres i Oslo i går, men fikk vite at deres firma ikke holder til der? Har dere flyttet?"
  • Det ble så stille fra dem en stund før jeg fikk en betalingspåminnelse 29.07.2020
  • Jeg svarte: "Hei Frank! Så rart?? Jeg var jo innom på kontoret deres i Nydalsveien 28 og leverte betaling der kontant."
  • Frank svarte: God morgen, Det virker umulig for meg. Vi godtar ikke kontant betaling. (Tidligere har språket i brevet vært ok, men nå begynner man å se at det er gjort av Google translate e.l)
  • Jeg fikk en ny purring 14.08.2020
  • Så ble det stille til jeg 07.09.2021 fikk en inkasso-mail fra G.J. Huberts, LLM, advokat Debt Collection EU info@debtcollectioneu.com 
  • Jeg svarte kort "vi bestrider kravet". Han spurte hvorfor og jeg skrev: 
  • 1) Det ble aldri bestilt noe
    2) Firmaet bruker uredelige metoder for salg. 
    3) Firmaet utgir seg med et mva-nr. som ikke eksisterer i Norge
    4) De opererer fra en adresse som ikke eksisterer. 
  • Jeg hørte ikke noe mer fra inkasso-advokaten www.debtcollectioneu.com/ (som forøvrig har samme IP-adresse på sine nettsider som www.DNSnorway.com )
  • Jeg sendte en henvendelse til Brønnøysundregistrene som henviste til Skatte-etaten og sa at en svindel må meldes til politiet. Det er ikke gjort enda da det erfaringsmessig ikke gir noe særlig tilbake, men bør kanskje gjøres?

Her finner du en artikkel fra Domeneshop om tilsvarende svindel.

Ta gjerne kontakt hvis du har opplevd det samme og har noen ide om hvordan vi kan stoppe denne typen svindel som koster næringslivet mye tid og penger hvert år.

Erling Holst-Larsen

Daglig leder, Mekke Media



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn