Hopp til innhold

Hva har skjedd når en e-post ikke kommer frem?

  • Det mest opplagte er at avsender skrev inn feil mailadresse (f.eks. med en stavefeil e.l). Avsender får da normalt en feilmelding i retur, men ikke alltid - det kan jo være noen andre som har den aktuelle adressen.
  • Det var problem med oppkobling på nettet når mailen skulle sendes. Normalt ligger da mailen fortsatt i utboksen og blir sendt så snart oppkoblingen er i orden. 
  • Problem med utgående mailserver som avsender er knyttet til. Normalt vil da mailserver prøve igjen etter faste intervaller.
  • Din mail har blitt tatt for å være spam hos mottager. For å unngå det bør du legge inn en info (SPF-linje) i domenenavnets DNS (navneserver) om hvilke mailservere din mailadresse skal få lov til å sende fra. Her finner du en veileder som hjelper deg å finne riktig SPF
  • Det kan være at avsender har fått tildelt en IP-adresse fra din ISP som er svartelistet. Det kan igjen skyldes at avsender har blitt hacket eller har fått et virus på sin PC som har sendt ut spam, men kan også være at han har fått tildelt en IP-adresse som andre har brukt (med spam) og derfor har blitt svartelistet.
    Gå inn på f.eks. www.minip.no  og se hva som er din IP-adresse og send den til info@mekke.no så kan vi evt. sjekke. 
    Du kan evt. også selv sjekke om mailadressen du har fått er svartelistet her: mxtoolbox.com/blacklists.aspx
  • Et lokalt antivirus eller mailprogram hos mottager vil ikke vise mailen fordi den analyserer mailen eller vedlegget som et virus eller at mailen er farlig for mottager. Vanligvis vil du få varsling om dette. 
  • Et spamfilter har "slukt" mailen fordi avsender-server eller innholdet i mailen gjør at den blir stoppet. Sjekk evt. spam-mappe. Les mer om vårt spamfilter her
  • Mottager har satt opp en "regel" i sitt mailprogram som gjør at mailer med spesielle ord og uttrykk blir slettet eller lagt i en spesiell mappe. Sjekk regler i mailprogrammet ditt. 

Hvordan unngå at epost fra vår server havner i søpla som spam?

Mottager kan i en del tilfeller gjøre innstillinger i sitt epostprogram slik at meldinger fra deg får passere uhindret. Se info her om hvordan mottakere kan hvitliste avsendere i sine e-postprogram.

Hva kan ellers gjøres?

Be gjerne avsender å sende en ny mail til samme adresse samt en kopi til en annen mailadresse (en som ikke er på vår mailserver). Hvis den ikke kommer frem til noen av adressene er det sannsynligvis feil hos avsender. Kommer den frem til en av adressene vet vi mer hva vi skal lete etter.

Hvis du ønsker å sjekke hva som har skjedd med en mailsending som ikke har kommet frem har vi mulighet å sjekke i vår mailserver-logg om den har registrert noe om den sendte mailen og om mottager evt. har lastet den ned. Siden det går veldig mye mail via vår mailserver trenger vi:

  • Dato og nøyaktig tid da mailen ble sendt
  • Avsenders mailadresse
  • Mottagers mailadresse (på vår server)
  • Hvis avsender har fått en feilmelding i retur er det viktig å få innholdet av den til oss.

Du mottar et vedlegg du ikke kan lese 

For å kunne lese et vedlegg må du på din maskin ha installert et program (app) som kan lese fila. F.eks. må du ha Adobe Reader (eller et tilsvarende program) for å lese .pdf-filer. Noen filere (f.eks. i exe-format) kan bli stoppet av viruskontrollen på vår mailserver da de kan inneholde skadlig programvare. 

Winmail.dat

Hvis du mottar en fil som heter winmail.dat, har avsenderen sendt mailen fra mailprogrammet Outlook i et format hvor bare mottagere som har Outlook kan lese vedlegget. I slike tilfeller bør du gjøre avsender oppmerksom på det og evt. sende det på nytt i annet format. Du kan også konvertere vedlegget til det opprinnelige filformatet via f.eks. https://www.winmaildat.com/ eller tilsvarende tjenester (vi garanterer ikke for disse tjenestene). 

Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål om dette

Oppdatert 04.02.2020

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring