Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Markedsfør ditt arrangement

Mekke Arrangement (Påmelding)

2. desember 2021

Markedsfør ditt arrangement

Alle kurs, seminarer og konferanser er forskjellige på mange måter, men felles for alle er at man må markedsføre de for at noen skal kunne bli med. 

Det finnes mange kanaler hvor du kan nå ut til aktuelle deltagere og her er min liste i prioritert rekkefølge: 

E-post til relevante kontakter er det første stedet å starte. Når du fra før har vært i kontakt med en kunde og fått tillit øker det sjansen betraktelig for at han vil lese din info og delta på ditt arrangement. Følg gjerne opp med 2-3 mailer hvor du minner om arrangementet og tar med en liten nyhet om arrangementet (kanskje litt mer om den/de som skal holde foredrag). Gjør gjerne mailen personlig med å flette inn navn på den du sender til (men ikke overdriv). 

Facebook - Med FB  kan du nå kunder på forskjellige måter:

  • Arrangement på FB - legg ut ditt arrangement med navn, detaljer, sted og tidspunkt. Du finner mer info om det her: https://www.facebook.com/help/131325477007622/ 
  • Følgere på FB - Del arrangementet med dine følgere på FB. 
  • Annonsere på FB - Husk at bare noen få av dine FB-følgere ser det du deler med dem (ca 20%) , så det kan være lurt å «booste» denne statusen både til dine følgere, et speilpublikum, og evt. annonsere utifra kriterier som FB lar deg velge (interesser, yrke etc)
  • Messenger - hvis det er et lite kurs/seminar og det er noen spesielle kontakter du tror kan ha nytte av det, kan det ha god effekt at du sender dem en melding via FB-messenger. Det er også et sted hvor du naturlig kan få kontakt og toveis-kommunikasjon med kunden. 


Google

  • Google søk -  Det er viktig at Google får tak i info du har lagt ut om ditt arrangement, og hvis du ikke har gjort Google oppmerksom på at din info ligger på nettet kan det ta lang tid før den blir indeksert. Gi Google beskjed om din infoside her: https://www.google.no/intl/no/add_url.html
  • Google Ads - Hvis du vil treffe kunder som søker etter spesielle ord og uttrykk, eller kunder som går på nettsider som er relevante for temaet til ditt seminar, kan du kjøpe annonser hvor du betaler utifra hvor mange som klikker seg inn på din annonse. Les mer om det her: https://www.google.no/ads/


Andre sosiale medier som Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIN er selvfølgelig også aktuelle men kommer an på både om du er kjent med de (eller vil bruke tid for å bli det) og om din målgruppe er der. 
Her finner du forresten statistikk over hvem og hvor mange som bruker de forskjellige sosiale medier: https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q321

Telefon

  • Samtale - Hvis du har noen få (10-30) kunder som har vist interesse for temaet som du skal ha seminar om, kan en ekstra oppfølging på telefon ha betydning. I en telefonsamtale kan det komme opp spørsmål (som du kan svare direkte på) som kunden kanskje ikke ville kommet med uten å snakke med deg. Kanskje han er usikker på om han møter konkurrenter, om maten er ok eller har angst for store forsamlinger. Sannsynligvis kan du berolige ham med gode svar og da har du kanskje fått med deg en ekstra deltager. 
  • SMS - Nesten alle har SMS og leser meldinger vanligvis direkte når de kommer inn, men nettopp pga at det kan virke påtrengende må det benyttes forsiktig for at det ikke skal gi en negativ effekt. Er det kunder som du mener at ditt seminar virkelig er interessant for så kan du f.eks. bruke det for en siste påminnelse om at det nærmer seg påmeldingsfrist. 


Posten
Det koster forholdsvis mye å sende ut info i posten, men på samme måte som med telefon kan det ha nytte hvis det f.eks. er eldre mennesker du vil nå - eller du vil gi en ekstra påvirkning til noen få av dine kunder. Et lite postkort med et fengende bilde og et kort og tydelig budskap kan da ha effekt. 

Annen annonsering. 
Har du et arrangement som hovedsakelig er for folk som bor i nærheten, kan både papiravis-annonser og annonser i nettaviser være på sin plass. Husk at også digitale medier (aviser, kataloger etc) har mulighet til å annonsere lokalt. Du kan f.eks. via 1881.no eller gulesider.no kjøpe en kampanje som bare vises noen aktuelle dager til de som bor innenfor en definert avstand fra arrangementet. Hvis du f.eks. skal ha et seminar om hvordan kommunens økning i eiendomsskatten påvirker innbyggere,  trenger du ikke å nå hele landet med info om dette :)

Infoside, påmelding og betaling
Uansett hvilken av kanalene (de jeg har nevnt over) du bruker for å få ut ditt budskap, bør du ha en nettside (landingsside) hvor du kan gi utfyllende oppdatert info samt ta imot påmelding. Noen ganger holder det med å bruke FB-arrangementer og ta imot påmeldingene på epost (hvis det er et lite kurs, seminar). Du kan kanskje også opprette en enkel hjemmeside med et svarskjema,  men hvis du må håndtere mye info, flere kurs, mange deltagere, begrenset ant. plasser på hvert kurs etc. så bør du ha et system som kan håndtere dette for deg. Det å kreve inn penger fra deltagere under seminaret kan være både tidkrevende og noe du kanskje gruer deg til. I tillegg kan du risikere at ikke deltagere gjør opp for seg i det hele tatt og du må sette igang en prosess med inkasso. For å unngå det kan det være praktisk å ta imot betaling online eller sende faktura på forhånd. 

Påmelding og betaling

Når det gjelder informasjon, påmelding og betaling, har vi utviklet et online-system som er lett å bruke.

Med Mekke Arrangement slipper du å ta i mot betaling på kursdagen og du får full oversikt over deltakerne. 

Se video under som forklarer hvordan du går frem. 

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker en demo av vårt påmeldings-system eller registrer en gratis testbruker og prøv deg frem selv. 

Vennlig hilsen


Erling Holst-Larsen
Daglig leder, Mekke Media

Opprett en gratis testbruker så kan du se hvor enkelt det er å opprette et arrangement i Mekke Publisering. Ta gjerne kontakt med oss hvis du står fast med noe. 



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn