Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Diverse

11. mars 2021

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization som på norsk er søkemotoroptimalisering. SEO er arbeidet man gjør for at å øke kvaliteten og kvantiteten av trafikk til en nettsted gjennom organisk søk. Det handler både om det tekniske ved nettsiden og om innholdet.
Søkemotorer (Google, Bing, Yahoo m.fl) bruker såkalte «edderkopper» for å gå gjennom nettsiden din og alle lenkene dine for å få mer informasjon om hva nettsiden handler om. Hvis noen da søker på noe relatert til nettsiden din vil nettsiden poppe opp som et av alternativene for deres søk.
I starten når edderkoppene ble brukt innen SEO (hovedsaklig i Google) var det ikke mye konkurranse, og edderkoppene var heller ikke så sofistikerte med å se på nettsiden din, så ved å bruke nok nøkkelord og bare stappe dem inne i en tekst, kunne man enkelt komme på førstesiden av et søk. Nå har edderkoppene blitt smartere og er flinkere til å forstå nettsidene, og konkurransen om å komme øverst på et søkeresultat med et søkeord er knallhard.
Nå ser edderkoppene etter nettsider som har autoritet på et bestemt emne. Det er mye annet de ser etter også, men det kommer jeg tilbake til.
En viktig ting å huske på er at uansett hvor hardt du jobber med å forbedre SEOen ved nettsiden din, så vil den ikke automatisk komme opp på første siden i søkeresultatene over natta. SEO er en lang prosess. Det tar normalt sett 3-6 måneder å komme på topp 20 hvis nettsiden er ny.

Hvorfor er SEO viktig?

Ved å få bedre SEO vil nettstedet etterhvert komme høyere opp på søkeresultatene. Selv om dette kan ta tid så er det verdt det, for når du har klart å komme deg høyt opp på første resultatsiden, vil dette gi deg mange flere klikk (og trafikk) på nettsiden din og dermed kanskje flere kunder. Dette er en veldig bra investering som du kan tjene godt på senere.
Husk at selv om du har klart å få siden din høyt opp i søkeresultatene så betyr ikke det at den ikke kan fall ned igjen. Hvis edderkoppen ser at mange av de som klikker på siden din er misfornøyde, så kan du fort falle ned igjen og få dårligere rating. Søkemotorene vet om brukerene er misfornøyd med info på ditt nettsed ved å se hvor fort han går ut av nettsiden etter å ha klikket på lenken.

Hvordan få bra SEO?

Nesten ingen på jakt etter info blar gjennom hundrevis av lenker før de finner den de vil gå inn på. Oftest er det en av de første fire lenkene de velger mellom. Derfor er det kjempeviktig å prøve å komme så høyt som mulig. Det er jo ikke sånn at du kommer til å komme på de top fire lenkene på alle søk, så derfor er det lurte å velge seg to eller tre søkeord som er relevant til din nettside, og som kanskje ikke har alt for mye konkurranse.
For eksempel hvis du har en nettside om fotballdrakter, så burde du ikke satse på fotball som søkeordet ditt for det er et ord mange søker på hele tiden. Det er veldig stor konkurranse om, og det er lite sannsynlig at en som søker på fotball ønsker å finne en nettside om fotballdrakter. Prøv heller noe litt mer spesifikk som har om din nettside å gjøre. Du kan jo for eksempel prøve å bruke navnet på selve fotballdraktene, som «Barcelona fotballdrakt». Da er det litt mindre konkurranse og søkeren blir mer fornøyd med søket sitt.
Hvis du allerede har en nettside så kan det være lurte å bruke Google Analytics for å sjekke hvilke søkeord folk har brukt for å finne nettsiden din. Da kan det være lurt å satse på de nøkkelordene.

H1

Når du nå har valgt deg noen søkeord, er det viktig å bruke disse ordene mye i tekstene på siden din, men også å bruke dem som sidetitler og passe på at de er i overskrifter merket med H1. H1 er egentlig bare en html-kode som gjør det enklere for «edderkoppen» å se hva nettsiden din handler om. Det første den vil se på er h1, deretter h2 og så videre. Dette vektlegger hva som er viktigst på siden din. Derfor er det lurt at man ikke bruker ord som «Velkommen til oss» eller «Kontakt oss» som h1, for det forteller ingenting om siden din. Prøv å ha en h1-overskrift på hver side på nettsiden din, men ikke flere på en side, for det vil forminske viktigheten ved hver enkelt h1. Når du har mange h1 på en side vil ikke edderkoppen prioritere hver og en av dem like mye, så bare velg en h1 per side.

Mobilvennlig?

En annen viktig ting å se på for å forbedre SEOen din, er å sjekke om siden din er mobilvennlig. Det er generelt over 70% av de som skal finne informasjon på nettet som bruker mobilen sin. Hvis de da går inn på nettstedet ditt og det er vanskelig å lese den med sin mobil, vil de mest sannsynlig lete etter informasjon et annet sted. Det kan også hende at du ikke engang vil være et alternativ fordi edderkoppen har sett at denne siden ikke er mobilvennlig. Du kan sjekke om din nettside er mobilvennlig her: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=no.

Webdesign

Førsteinntrykket på nettsiden din har mye å si for om en søker velger din side eller en annen. Hvis din side bruker lang tid på å laste opp, lite tekst og gamle maler, så vil ikke edderkoppen eller søkeren finne nettsiden din så troverdig. Derfor er det også større sannsynlighet at du ville rykke lengre nett på søkeresultatet.

Dette er noen av tingene du kan gjøre for å gi nettsiden din mer autoritet:

  • Bra hastighet på nettsiden
  • Nye maler/layouts
  • Bra organisert
  • Unike sider med bra innhold
  • Https før domene i søkefeltet (sikre sider)
  • Svarer siden på spørsmålene kunden kanskje har?
  • Godt  førsteavsnitt:
    Dette er kanskje det viktigste avsnittet for edderkoppen der den finner ut hva nettsiden din handler om, så den burde beskrive nettsiden din veldig godt. Inkluder gjerne stedsnavn, så kunden vet hvor du jobber.

Konkurrenter

De aller fleste firmaer har en eller flere konkurrenter. Når du har bestemt deg for et søkeord du vil satse på, søk på det og sjekk alle de som ligger høyt på søkeresultatlisten. Analyser siden deres og se hva de har gjort bra og hva de ikke har gjort så bra. Ta lærdom av det de har gjort bra og prøv å gjøre noe lignende, og utnytt det de har gjort dårlig og gjør det bra der også. Prøv å se på alle tingene som har blitt tatt opp i denne artikkelen på deres nettside.

Andre måter å bruke SEO på

Når du søker på noe, er det ikke bare nettsider som kommer opp. Det kan også komme opp bilder, kart, annonser, videoer osv… Alle disse tingene kan man også utvikle ved å bruke SEO, og derfor få dem til å komme høyre opp på søkeresultatet. Hvis du vil at flere skal komme til nettsiden din, prøv å se hvilke andre ting som du kan bruke og utvikle SEOen til. Hvis mange folk ender opp med å se mange videoer du har lagd fordi de hadde kommet veldig høyt opp som alternativer, vil dette også kunne ledes videre til nettsiden din, så den også får mer trafikk.

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker hjelp med SEO på ditt nettsted. 



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring

Logg inn