Hopp til innhold

Spamfilter hos Mekke Media

Vi har et spamfilter som filtrerer ut både inngående og utgående spam. Før en epost blir levert til din mailboks, sjekker vår server eposten grundig i et system som kan identifisere spam.

Hvor havner spam?

Hvis det er veldig stor sannsynlighet for at eposten er spam, legges den automatisk i en mappe som heter INBOX_Trash.
Hvis det er stor sannsynlighet legges det i mappen SPAM.
(Hvis du ikke har satt opp din mail som IMAP men POP3 må du inn på webmailen for å sjekke denne SPAM-mappa)

Det kan også være at avsenders mailserver (som sender mail til vår mailserver) er svartelistet, og da vil ikke mailen komme igjennom i det heletatt. Her kan du sjekke om en mailserver er registrert i et blacklisting-systemet

Få mindre spam (søppelpost) ved å dra spam over til SPAM-mappen

Du kan også være med å trene opp spamfilteret (og dermed få mindre spam. All mail som du drar (flytter) over til mappen SPAM blir scannet av vårt spamfilter for at tilsvarende spam som kommer senere skal havne rett i SPAM-mappen neste gang. Merk at spam som du drar over til SPAM-mappen blir deretter slettet automatisk neste dag, men spam som vårt spamfilter allerede har lagt der blir liggende til du evt. sletter det selv. Husk at det er mange kriterier som skal slå inn for at mail skal kategoriseres som spam så du må kanskje dra samme type spam over i SPAM-mappen flere ganger før det vil funke. Husk også at ikke all reklame er spam, og at du bør være nøye med å melde deg av nyhetsbrev (som du har meldt deg på) isteden for å legge det som spam

Spam fra din mailkonto stoppes også

Tilsvarende går alle utgående eposter (fra våre kunder) igjennom det samme systemet. Evt. utgående spam blir blokkert, og avsenderen blir utestengt fra epostserveren, slik at avsenderen ikke har mulighet til å prøve igjen. Dette gjør så sannsynligheten for at vår epostserver blir skal bli svartelistet er minimal og er spesielt nyttig hvis en mailkonto er hacket og misbrukes til å sende spam.

Hvorfor får noen veldig mye spam?

Det er dessverre mange store tjenesteleverandører (Adobe, Dropbox etc) som har hatt innbrudd i sine databaser hvor det har blitt stjålet millioner av e-postadresser. Har kan du finne ut om din mailadresse har "lekket" ut i den forbindelsen: https://haveibeenpwned.com 
Skriv inn din e-postadresse der så ser du om du også er berørt og hvilken tjenesteleverandør mailadressen kommer fra. (Dette er en sikker tjeneste hvor du ikke skal risikere å komme på noe register selv om du søker)

I de fleste tilfellene har ikke passordet også kommet på avveie, men mailadressene blir solgt på det svarte markedet for spamutsendelser. 
Du bør uansett endre passord på din e-postadresse hvis du tror det kan være sannsynlig at passordet har kommet på avveie. 

Microsoft Exchange har et godt spamfilter

Enten du allerede benytter Microsoft Office, ønsker å bruke det eller bare gå over til Exchange Mail - så er det også en løsning for å få et bedre spamfilter. Les mer om Microsoft Office 365 og Exchange her

Koble til et eksternt spamfilter

Her finner du info om mulighet for å benytte eksternt spamfilter

Få en ny mailadresse

Hvis du er veldig plaget av spam kan den endelige løsningen som gjør at du "starter med blanke ark" være å skaffe en ny mailadresse. Husk at dette kan være litt risikabelt da du kanskje har brukt din mailadresse for å registrere tjenester, og at du derfor ikke vil få info hvis det skulle skje noe med disse tjenestene (fakturering, viktig tilbakemelding, sletting hvis du ikke bekrefter etc).
Forøvrig vil du enkelt kunne sende en fellesmail til dine kontakter og informere om ny epostadresse, og når epostadressen fjernes vil alle som prøver å sende dit få en feilmelding i retur.

Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmå rundt dette!

Info oppdatert: 11.10.2018

Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Personvernerklæring